Gå til innhold

oppbevaring av melk

Anbefalte innlegg

Gjest Lissi25

Hei!

Er litt forvirra her nå. I boka jeg fikk av helsesøster står det at jeg kan fryse utpumpet melk oppå allerede froset melk, noe jeg synes er ganske rart i og med at den frosne melka tiner litt da det kommer varm melk oppå.(?) Og det som er forvirrende er at i bruksanvisningen til bryspumpen står det at man ikke må gjøre det. Hva er rett? Hva gjør dere? Det siste høres nå mest fornuftig ut.

Og blander dere når dere har melka stående i kjøleskapet?

Forstod det slik på bruksanvisningen at man kunne det. Stod at melka kunne stå i kjøleskapet i 48 timer fra første utpumping.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274853-oppbevaring-av-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest god hygiene

Frossen melk må ikke tinses og fryses igjen, derfor skal du ikke fylle på melk på allerede frossen melk. Unntaket er hvis den nye melken er godt avkjølt, og den utgjør en mye mindre mengde enn den frosne melken, slik at den frosne melken ikke tiner.

For å være sikker på at melken har god kvalitet, er det best å unngå slik blanding, for å unngå at melken tiner før den fryses igjen. Små melkeskvetter kan man feks fryse i isterningsposer, så har man til små smaksposjoner til å lage grøt, spe mosede grønnsaker med osv.

Melk i kjøleskap: her gjelder samme regelen som nedfrysing av melk, begge melkeskvettene skal være helt avkjølt før du blander, slik at ikke melken blir lunken flere ganger. Desto større andel den varme melken utgjør, desto lettere vil den varme opp den kalde melken.

Morsmelk er svært lettfordervelig, så det er viktig å ha god hygiene og være nøye med temeratur og lagringstid. Det kan være tungvint å vaske alt mellom hver pumping, og bruke mange beholdere, og fryse mange små posjoner osv, men det er viktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274853-oppbevaring-av-melk/#findComment-2222137
Del på andre sider

Frossen melk må ikke tinses og fryses igjen, derfor skal du ikke fylle på melk på allerede frossen melk. Unntaket er hvis den nye melken er godt avkjølt, og den utgjør en mye mindre mengde enn den frosne melken, slik at den frosne melken ikke tiner.

For å være sikker på at melken har god kvalitet, er det best å unngå slik blanding, for å unngå at melken tiner før den fryses igjen. Små melkeskvetter kan man feks fryse i isterningsposer, så har man til små smaksposjoner til å lage grøt, spe mosede grønnsaker med osv.

Melk i kjøleskap: her gjelder samme regelen som nedfrysing av melk, begge melkeskvettene skal være helt avkjølt før du blander, slik at ikke melken blir lunken flere ganger. Desto større andel den varme melken utgjør, desto lettere vil den varme opp den kalde melken.

Morsmelk er svært lettfordervelig, så det er viktig å ha god hygiene og være nøye med temeratur og lagringstid. Det kan være tungvint å vaske alt mellom hver pumping, og bruke mange beholdere, og fryse mange små posjoner osv, men det er viktig.

"Frossen melk må ikke tinses og fryses igjen, derfor skal du ikke fylle på melk på allerede frossen melk. Unntaket er hvis den nye melken er godt avkjølt, og den utgjør en mye mindre mengde enn den frosne melken, slik at den frosne melken ikke tiner. "

Fagpersonen på ammeforumet her svarte meg da jeg ammet sist at det var bedre å fylle nypumpet melk direkte på den frosne, enn å avkjøle den først.

Fremdeles med din forutsetning - at det er mer frossen enn fersk melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274853-oppbevaring-av-melk/#findComment-2222153
Del på andre sider

Jeg pumpet og leverte melk til rikshospitalet for noen år siden, da fikk jeg utlevert sterile 1/2liters begre med beskjed om å fryse melk "oppå hverandre" i begrene. Altså helle nypumpet melk direkte oppå den frosne. Det viktigste var at melka ble frosset da den var så fersk som mulig. De tok bakterieprøver av melka før de brukte den, og det var aldri noe galt med melken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274853-oppbevaring-av-melk/#findComment-2222219
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...