Gå til innhold

Sunn mat etter skoletid, barna er alene hjemme

Anbefalte innlegg

Ja, overskrifta var vel talende nok. Jeg lurer altså på hva man skal ty til når barna kommer alene hjem etter skolen. De er litt småhungrige, fysne på noe godt.

Og raider kjøkkenskap på jakt etter godsaker. Jeg lurer på hva jeg skal sette frem, som de kan forsyne seg av. Frukt og yoghurt er greit nok, men ikke "nammenam-aktig" nok, er jeg redd. Helst ville de vel hatt smågodt, he-he. Men det får de ikke, he-he.

Isen (saftis) i fryseren er populær, men det er jo ikke mat.

Vil en smoothie med masse isbiter stå seg i kjøleskap i omlag... tja, det blir jo rundt 6 - 6 1/2 time, da? For smoothies er jo nammenamaktig. Og dessuten sunt, uten at det trenger å være hovedfokus 100 % av tida.

Barna er 8 og 10 år. De er hjemme en times tid alene før vi kommer hjem. De overlever jo den stunda uten mat, men de vil gjerne ha _noe_. Ikke knekkebrød med brunost.

Fortsetter under...

Annonse

Gjest AveM

Du kan lage vaffelrøre, en sunn variant. Mine eldste på 11,5 og 9 klarer fint å steike vafler. De klarer å lage røra også, men det er greit å ha den klar. Jeg vet at noen har røra i en stor brusflaske, for da holder den seg så fint. Har ikke selv testet det da.

Smoothien fryser du og så setter du den frosne smoothien i kjøleskapet før du går på jobb. Dermed er den tint og kald og god til barna kommer hjem fra skolen. Jeg pleier ha med meg en frossen på jobb og i romtemperatur er den tint og iskald til lunsj!

Ellers så er vel grønnsaker i biter og dipp kjekt å ha klar?

oppskåret frukt/bær tredd på spyd er kjempegodt!

yoghurt naturell som du legger frosne bær oppå toppen. Disse tiner og det blir kjempegodt senere.

kornmokjeks med pålegg?

Toastskiver? Kan jo smøre dem ferdig og legge i kjøleskapet så er det kjappere for barna å legge dem i toastmaskinen! Ofte er det tiltak å lage noe.

Får de bruke steikeovnen alene? Da er slike frosne, små baguetter kjempegode. Ha på ost og pålegg og man får nesten en liten pizza.

Det finnes jo diverse fryseprodukter som skal i mikroen, feks sånne små pizza og omeletter osv. Men dette er jo ikke så sundt altså.

"middagsmuffins" husker jeg så en muffinsoppskrift som inneholdt skinke og ost!

Håper på mange tips her jeg for vi synes det er kjekt å ha noe kjapt, sunt klar til etter barnehagen. Da har jeg nemlig litt bedre tid til middagen!

Smoothien fryser du og så setter du den frosne smoothien i kjøleskapet før du går på jobb. Dermed er den tint og kald og god til barna kommer hjem fra skolen. Jeg pleier ha med meg en frossen på jobb og i romtemperatur er den tint og iskald til lunsj!

yoghurt naturell som du legger frosne bær oppå toppen. Disse tiner og det blir kjempegodt senere.

kornmokjeks med pålegg?

Toastskiver? Kan jo smøre dem ferdig og legge i kjøleskapet så er det kjappere for barna å legge dem i toastmaskinen! Ofte er det tiltak å lage noe.

Får de bruke steikeovnen alene? Da er slike frosne, små baguetter kjempegode. Ha på ost og pålegg og man får nesten en liten pizza.

Det finnes jo diverse fryseprodukter som skal i mikroen, feks sånne små pizza og omeletter osv. Men dette er jo ikke så sundt altså.

Håper på mange tips her jeg for vi synes det er kjekt å ha noe kjapt, sunt klar til etter barnehagen. Da har jeg nemlig litt bedre tid til middagen!

glemte forresten å si at det går an å lage litt "sunnere" is. En her nevnte smoothiesis. Det er populært her, enten i isformer med pinne eller i bokser. En kan også lage yoghurtiser osv.

Jeg tror det er viktig å kun ha "sunne" ting i huset når barna kommer hjem alene. Merker iallefall selv at dersom det ikke er noe snop/godteri så spiser vi sundt, men er så lett å ta seg litt dersom en vet at det ligger en pose i skapet.

kornmokjeks med pålegg?

Takk for gode råd!

glemte forresten å si at det går an å lage litt "sunnere" is. En her nevnte smoothiesis. Det er populært her, enten i isformer med pinne eller i bokser. En kan også lage yoghurtiser osv.

Jeg tror det er viktig å kun ha "sunne" ting i huset når barna kommer hjem alene. Merker iallefall selv at dersom det ikke er noe snop/godteri så spiser vi sundt, men er så lett å ta seg litt dersom en vet at det ligger en pose i skapet.

Jepp, det er nettopp det jeg prøver å unngå. For det er så utrolig enkelt å stappe inn noe usunt.

Annonse

Smoothies vil ikke holde seg så lenge. Men hvorfor ikke lære barna å lage dem selv?

Eller å lage havregrøt eller ostesmørbrød i mikrobølgeovnen.

Jeg vil gjerne være hjemme hvis barna kokkelerer på kjøkkenet. Hvis ikke, ser det gjerne ut som om Hurtigruta har vært inne og snudd... De er flinke, altså, men!

Jeg vil gjerne være hjemme hvis barna kokkelerer på kjøkkenet. Hvis ikke, ser det gjerne ut som om Hurtigruta har vært inne og snudd... De er flinke, altså, men!

Men de må jo lære å rydde etter seg på et eller annet tidspunkt.

8 og 10 er ikke for tidlig. 10-åringen min står for hele tomatsuppe- og pannekakemiddagen nå, og klarer det utmerket.

Gjest også en mamma

Tja, jeg ville gått for noe som de enkelt kan varme i mikroen. F.eks. rester av pizza eller ostesmørbrød. Ostesmørbrødene kan jo godt smøres klare kvelden før eller om morgenen, og så bare varmes raskt i mikroen av ungene.

Mrs. Wallace

Seksåringen her i huset koser seg sjelden så mye som når han får toast etter skolen. Det kan jo lages enkelt med oppskåret brød, ost og skinke, og evt paprika/ketchup el.l. og et toastjern. Og når brødet er grovt, er det ganske sunn mat også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...