Gå til innhold

Fjerne mandlene - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest hvitveisblåveis

Jeg har en datter på fem år. Hun har hatt veldig mye problemer med ørene sine grunnet gjentatte infeksjoner. Fra hun var 3-4 år hadde hun dren. Nå er problemet at hun trommehinnen ikke vil gro. Hun har nedsatt hørsel på det ene øret, og hun snakker veldig dårlig , veldig utydelig. Dette henger selvsagt sammen med at hun har hatt dårlig hørsel nesten siden hun ble født. Hun har hatt gjentatt infeksjoner hvor det har gått hull på trommehinnen. Jeg tror det er mer flere årsaker til hun snakker dårlig. F.eks. polypper. Hun snakker "nasalt". Hun "snorker" hver natt - men gjennom nesen. Hun snorker ikke når hun sover med munnen oppe. Hun er neste alltid tett i nesen, og snørrete. Hun er ofte på øre-nese-hals avdelingen. Ved spørsmål der har jeg sagt hun snorker, for jeg har ønsket hun skal få fjerne mandlene. Nå har de endelig satt henne opp til time for fjerning av mandler og polypper, og nå er jeg plutselig usikker. Jeg har vært til en privat klinikk, og han mente det ikke var noen grunn til fjerning av mandlene. Hun er tynn og puslete og spiser dårlig. Og hun har dårlig ånde alltid, slik broren hennes hadde før han fjernet mandlene. Hva er din oppfatning? Er det dumt å utsette henne for dette hvis det ikke er nødvendig???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274916-fjerne-mandlene-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pontiac

Jeg kan bare fortelle deg om egne erfaringer.

Har en sønn som fikk astma som 3 og et halvtåring.

Etter den tiden var det stakkars barnet plaget med gjenntatte ørebetennelser (vi snakker om sprukne trommehinner etc) forkjølelser, astmaanfall mm. mm.

Han var dessuten en skikkelig febertype som fikk feber så snart snørra rant så du kan tro det var en stakkars liten gutt som var mye syk.

Etterhvert ble han sjekket for allergier, de trodde først han var alergisk mot gress (blodprøve) men dette ble avkreftet ved pikeprøven. jeg bestemte meg for å få ham operert da han hadde svært store mandler og svært store polypper.

Under operasjonen kommer legen og ber om tilatelse til å sette inn dren i ørene, han hadde tatt en titt og så at disse var helt tette. Jeg gav ham - selvsakt - tillatelse til det.

Fra den dagen ble astmamedisinen lagt vekk, og gutten var som ny.

Nå er han 13 år og dette er seks år siden. Han har de senere to, tre årene hatt lett øreverk kanskje fire ganger, men alle gangene så lett at vi har fått bukt med det selv bare ved å høyne puta ol.

Han er kun "vanlig" forkjølet og får ikke feber som før.

Alt forandret seg etter operasjonen.

Slike operasjoner, som mandler for eks, er som regel ganske greie operasjoner på såpass små barn. De kommer seg normalt svært mye fortere og tar hele greiene mye lettere enn voksne.

Jeg hadde helt klart vurdert dette i ditt tilfelle. Hver og en må finne ut hva de selv føler er det riktige. Men jeg så på dette som "harmløst" inngrep (i den grad inngrep kan være det) og var villig til å prøve alt for at ungen skulle få ha det lettere.

Og vi fikk premie for det, det er det ingen tvil om.

Håper dere får bukt med problemene for det lille barnet deres.

Lykke til.

Gjest hvitveisblåveis :-)

Jeg kan bare fortelle deg om egne erfaringer.

Har en sønn som fikk astma som 3 og et halvtåring.

Etter den tiden var det stakkars barnet plaget med gjenntatte ørebetennelser (vi snakker om sprukne trommehinner etc) forkjølelser, astmaanfall mm. mm.

Han var dessuten en skikkelig febertype som fikk feber så snart snørra rant så du kan tro det var en stakkars liten gutt som var mye syk.

Etterhvert ble han sjekket for allergier, de trodde først han var alergisk mot gress (blodprøve) men dette ble avkreftet ved pikeprøven. jeg bestemte meg for å få ham operert da han hadde svært store mandler og svært store polypper.

Under operasjonen kommer legen og ber om tilatelse til å sette inn dren i ørene, han hadde tatt en titt og så at disse var helt tette. Jeg gav ham - selvsakt - tillatelse til det.

Fra den dagen ble astmamedisinen lagt vekk, og gutten var som ny.

Nå er han 13 år og dette er seks år siden. Han har de senere to, tre årene hatt lett øreverk kanskje fire ganger, men alle gangene så lett at vi har fått bukt med det selv bare ved å høyne puta ol.

Han er kun "vanlig" forkjølet og får ikke feber som før.

Alt forandret seg etter operasjonen.

Slike operasjoner, som mandler for eks, er som regel ganske greie operasjoner på såpass små barn. De kommer seg normalt svært mye fortere og tar hele greiene mye lettere enn voksne.

Jeg hadde helt klart vurdert dette i ditt tilfelle. Hver og en må finne ut hva de selv føler er det riktige. Men jeg så på dette som "harmløst" inngrep (i den grad inngrep kan være det) og var villig til å prøve alt for at ungen skulle få ha det lettere.

Og vi fikk premie for det, det er det ingen tvil om.

Håper dere får bukt med problemene for det lille barnet deres.

Lykke til.

Så flott innlegg :-) Tusen takk for din historie. Det er bare det at jeg har tatt en "hvit løgn" føler jeg med legene på sykehuset for å få fjernet mandlene hennes. I ditt tilfelle gjorde vel dren underverk vil jeg tro!

Tinkebøtta

Hvis hun ikke er plaget med hyppige halsbetennelser eller direkte svelgproblemer er det neppe indikasjon for å fjerne halsmandlene.

Derimot kan det være aktuelt å fjerne den såkalte falske mandel som sitter i taket i nesesvelget dersom den er forstørret, sammen med eventuelle polypper i nesen. Forstørret falsk mandel kan gi problemer som tett nese, snørring, væske i mellomøret, kroniske ørebetennelser, snorking, munnpusting mm.

Det er en del sammenblanding av begreper når det gjelder halsmandler kontra falsk mandel men det er altså to ulike vevstyper som skaper litt forskjellige problemer.

Fjerning av halsmandler er et mye større inngrep enn å fjerne falsk mandel. Om øre/nese/hals legen har sagt at halsmandlene er ok, ville jeg stolt på det. Dårlig ånde kan komme av at hun rett og slett puster mye med munnen. Tørrhet i munnen senker forsvaret mot bakterier.

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er desverre ofte slik at øre-nese-hals leger er ueninge om og når mandler og polypper skal fjernes. Det er leit at det er slik, det skaper den usikkerheten som du forteller om. Slik du beskriver din datters sykehistorie er det min umiddelbare vurdering at hun vil ha glede av å få fjernet mandler og falske mandler. Hun har hatt gjentatte ørebetennelser, hun er mye tett i nesen, hun snorker gjennom nesen(som betyr at det dårlig passasje), og kanskje aller viktigst, hun er tynn og puslete og spiser dårlig. Jeg har henvist mange barn med den sykehistorien til operasjon, og jeg kan ikke erindre noen som ikke har vært glad for inngrepet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...