Torv Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Saken er slik: Mor har tatt direkte kontakt med trygdekontor og krevd ny bidragsordning. Hun har ikke vært i kontakt med oss, ergo 860,- kr i utgift. Dette har sikkert mor og far klart å ordne selv, da ordningen som er eksisterende er privat, og far betaler punktlig det han skal, i tillegg til noe kjøp av klær, utstyr og lommepenger. Mor har nå gjort et krav som er langt unna virkeligheten. Hun sier vi ikke har barnet med enn 2-3 overnattinger, mens eksisterende avtale og praksis, samt betaling går ut på av vi har barnet 2 helger imnd samt 2 hverdager pr. uke. Dette er en avtale fra 1995. Mor lyver, og vi er helt fortvilet. Trygdekontoret sier at far faktisk må _bevise_ at barnet er hos ham slik som han (og barnet sier) gjennom en uhildet person. Det kan ikke være noen som kjenner oss. Men i herrens navn, hvem skal det være? Hvem som ikke kjenner oss, kan med hånden på hjertet være sikker på vår samværsordning og bekrefte denne? Hvor er rettssikkerheten hos far? Jeg må i tillegg nevne at barnet er hele 17 år, og h*n kommer og går når det passer. Alltid velkommen. Trygdekontoret sa videre at far kunne anke avgjørelsen som antakelig falt i mors favør, og prøve å få til ny samværsavtale. Har dere råd og tips til oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det er ikke lett Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Dere må vel kanskje, uten å gjøre det ubehagelig for 17-åringen, lage klarere regler for når han er hos far og når han er hos mor? For uten å kjenne deres historie, så vet jeg at min bror er i en lignende situasjon, hans barn stikker innom mor, men ikke så mye at det faktisk er en merkbar reduksjon i forbruket hos far. Barna vasker alle sine klær hos far, de har bare med seg skittentøy hjem når de har vært hor mor. Hvis det er fester eller andre aktiviteter i helgen / kveldene, så er de hos far både før og etter disse (med tilhørene dusjing og klesbytting og snacs, og klarghjøring av utstyr osv osv), selv om det egentlig er mors samværstid. Han må ha mat til ungdommen tilgengelig også helgene de egentlig skal være hos mor, for han vet ikke om de plutselig dukker opp. De synes det er vanskelig å gjøre noe med det, fordi de da må innskrenke barnas frihet. Men økonomisk er det tøft, og far kan heller ikke vite at nå har en en helg hvor han vet at "barna" er ivaretatt et annet sted. Så økonomisk stemmer det kanskje det mor sier i deres historie også? At en større andel av forbruket (av tid, penger, mat, vaskemidler, strøm, etc etc) skjer hos henne enn det som står på papiret? Men det er vanskelig å gjøre noe med. Stort sett har barna det veldig fint når mor og far bor nære hverandre etter et brudd, men for foreldrene kan det være litt slitsomt å ikke ha klare samværshelger. Jeg har altså ikke noen gode råd, som kan løse deres problem uten å lage ubehageligheter for ungdommen. Det er vel kanskje derfor mor har latt det offentlige ta saken også, fordi en diskusjon med dere om temaet, lett vil føre til at sønnen ikke føler seg velkommen til å komme og gå som han vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2222630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Dere må vel kanskje, uten å gjøre det ubehagelig for 17-åringen, lage klarere regler for når han er hos far og når han er hos mor? For uten å kjenne deres historie, så vet jeg at min bror er i en lignende situasjon, hans barn stikker innom mor, men ikke så mye at det faktisk er en merkbar reduksjon i forbruket hos far. Barna vasker alle sine klær hos far, de har bare med seg skittentøy hjem når de har vært hor mor. Hvis det er fester eller andre aktiviteter i helgen / kveldene, så er de hos far både før og etter disse (med tilhørene dusjing og klesbytting og snacs, og klarghjøring av utstyr osv osv), selv om det egentlig er mors samværstid. Han må ha mat til ungdommen tilgengelig også helgene de egentlig skal være hos mor, for han vet ikke om de plutselig dukker opp. De synes det er vanskelig å gjøre noe med det, fordi de da må innskrenke barnas frihet. Men økonomisk er det tøft, og far kan heller ikke vite at nå har en en helg hvor han vet at "barna" er ivaretatt et annet sted. Så økonomisk stemmer det kanskje det mor sier i deres historie også? At en større andel av forbruket (av tid, penger, mat, vaskemidler, strøm, etc etc) skjer hos henne enn det som står på papiret? Men det er vanskelig å gjøre noe med. Stort sett har barna det veldig fint når mor og far bor nære hverandre etter et brudd, men for foreldrene kan det være litt slitsomt å ikke ha klare samværshelger. Jeg har altså ikke noen gode råd, som kan løse deres problem uten å lage ubehageligheter for ungdommen. Det er vel kanskje derfor mor har latt det offentlige ta saken også, fordi en diskusjon med dere om temaet, lett vil føre til at sønnen ikke føler seg velkommen til å komme og gå som han vil. Ja, jeg ser poengen dine, og er enige i slik det er der. Hos oss er det helt klare samværsregler (etter samværsavtale fra 1995). 2 helger i mnd samt 2 ukedager hver uke. Det står slik på papiret, og det gjennomføres med unntak av når barnet er på aktiviteter i helgene (trener mye, treningssamlinger etc, reiser) Da tar vi igjen samværet med at barnet er hos oss 4-5 dager i strekk om det passer slik. Men det som bekymrer meg, er at den ene part i saken, kan si hva man måtte ønske, og den andre må bevise at det er slik eller ikke slik, og av noen som er uhildet, helst en offentlig person ble det sagt. Hjelpe meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2222643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Når barnet er 17 år er det uansett under ett år igjen av bidragsperioden. Jeg ville latt det "skure og gå" de siste månedene... hadde ikke orket å lage baluba og innkalle uhildede vitner for å bevise noe som helst - ikke for bare noen måneder. Veldig synd at mor gjør dette, men jeg ville ikke orket å bruke energi på det når det snart er slutt likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2222788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Ja, jeg ser poengen dine, og er enige i slik det er der. Hos oss er det helt klare samværsregler (etter samværsavtale fra 1995). 2 helger i mnd samt 2 ukedager hver uke. Det står slik på papiret, og det gjennomføres med unntak av når barnet er på aktiviteter i helgene (trener mye, treningssamlinger etc, reiser) Da tar vi igjen samværet med at barnet er hos oss 4-5 dager i strekk om det passer slik. Men det som bekymrer meg, er at den ene part i saken, kan si hva man måtte ønske, og den andre må bevise at det er slik eller ikke slik, og av noen som er uhildet, helst en offentlig person ble det sagt. Hjelpe meg! Far har en skriftlig samværsavtale sier du. Da tar dere kopi og sender inn denne. Den er gyldig nok. Får hun igjennom kravet sitt om bidragsendring, så klager far på vedtaket. I klagen kan sønnen skrive en bekreftelse på hvor mye han er hos faren i løpet av mnd. Han er 17 år. Ikke et lite barn. Tror ikke han tar ubotelig skade av dette. Jeg synes ikke dere skal godta lureriet fra mor. Det er snakk om flere hundre kr mer i bidrag hvis hun får det igjennom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2225206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Far har en skriftlig samværsavtale sier du. Da tar dere kopi og sender inn denne. Den er gyldig nok. Får hun igjennom kravet sitt om bidragsendring, så klager far på vedtaket. I klagen kan sønnen skrive en bekreftelse på hvor mye han er hos faren i løpet av mnd. Han er 17 år. Ikke et lite barn. Tror ikke han tar ubotelig skade av dette. Jeg synes ikke dere skal godta lureriet fra mor. Det er snakk om flere hundre kr mer i bidrag hvis hun får det igjennom. Hei! Takk for svar. Det er nå gjort, men trygdekontoret har varlset far om at denne avtalen egentlg ikke er verd papiret den er skrevet på. At barnet bekrefter samværet er heller ikke gyldig, da det kun kan være en "uhildet" person som det ble sagt. Trygdekontoret har vært helt ærlig på at om mor vil endre som hun nå gjør, uavhengig om det er riktig eller ikke, kan hun gjerne gjøre det, og vi kan egentlig ikke bevise en fjert(les tidl. innlegg! MEN, vi kan som du sier, klage på vedtaket og gå inn i en ny forhandling, og da kreve det som er vanlig i dag, nemlig 50/50 samvær(annenhver uke) I dag har vi 2 helger i mnd, samt 2 ukedager. Snusk og fanteri er ille synes jeg. Men det er jo siste året, og så kan vi gi gutten alt han trenger, direkte til ham etter det (håper jeg) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2226807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hei! Takk for svar. Det er nå gjort, men trygdekontoret har varlset far om at denne avtalen egentlg ikke er verd papiret den er skrevet på. At barnet bekrefter samværet er heller ikke gyldig, da det kun kan være en "uhildet" person som det ble sagt. Trygdekontoret har vært helt ærlig på at om mor vil endre som hun nå gjør, uavhengig om det er riktig eller ikke, kan hun gjerne gjøre det, og vi kan egentlig ikke bevise en fjert(les tidl. innlegg! MEN, vi kan som du sier, klage på vedtaket og gå inn i en ny forhandling, og da kreve det som er vanlig i dag, nemlig 50/50 samvær(annenhver uke) I dag har vi 2 helger i mnd, samt 2 ukedager. Snusk og fanteri er ille synes jeg. Men det er jo siste året, og så kan vi gi gutten alt han trenger, direkte til ham etter det (håper jeg) Trygdekontoret kan ikke si at avtalen ikke er gyldig. Hva slags idiot har dere vært i kontakt med? Dere får bare klage på vedtaket hvis hun får det igjennom. Ikke gi dere. Klag også på saksbehandleren som ikke kan reglene. Ikke at dette har noe med denne saken å gjøre... Men da jeg skulle søke om fødselspermisjon nr 2 (fikk to tette, og hadde lang sammenhengende permisjon. Når man går rett over i ny fødselspermisjon har man krav på samme utbetaling som før), ringte jeg fylkestrygdekontoret og fikk bekreftet hvordan reglene var. Så skrev jeg i søknaden om fødselspenger at jeg hadde vært i kontakt med fylkestrygdekontoret, og at reglene var slik. Jeg fikk innvilget ny fødselspermisjon med samme grunnlaget uten problemer, hehe. Men hadde jeg ikke gjort det slik, er jeg ganske sikker på at de hadde kranglet på det, og bare gitt meg 80% av 80&. Det kan være lurt å ringe fylkestrygdekontoret!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2228203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Trygdekontoret kan ikke si at avtalen ikke er gyldig. Hva slags idiot har dere vært i kontakt med? Dere får bare klage på vedtaket hvis hun får det igjennom. Ikke gi dere. Klag også på saksbehandleren som ikke kan reglene. Ikke at dette har noe med denne saken å gjøre... Men da jeg skulle søke om fødselspermisjon nr 2 (fikk to tette, og hadde lang sammenhengende permisjon. Når man går rett over i ny fødselspermisjon har man krav på samme utbetaling som før), ringte jeg fylkestrygdekontoret og fikk bekreftet hvordan reglene var. Så skrev jeg i søknaden om fødselspenger at jeg hadde vært i kontakt med fylkestrygdekontoret, og at reglene var slik. Jeg fikk innvilget ny fødselspermisjon med samme grunnlaget uten problemer, hehe. Men hadde jeg ikke gjort det slik, er jeg ganske sikker på at de hadde kranglet på det, og bare gitt meg 80% av 80&. Det kan være lurt å ringe fylkestrygdekontoret!! Tusen takk, det skal vi/han prøve! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274938-utfordringer-mht-bidrag-og-samv%C3%A6rsordning/#findComment-2228427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.