Gå til innhold

4. trinnselever - hvor lenge med lekser?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Jeg har ingen 4. klassing akkurat nå, men da jeg hadde satt h*n ikke spesielt lenge med leksene. 10-20 minutter pr dag.

Nå har jeg en førsteklassing og h*n har for mye lekser syns jeg. "For lenge" er når de må sitte så lenge at alt blir tungt og kjett, og det er det for min førsteklassing nå. Men "for lenge" kan jo da variere fra barn til barn. For førsteklassingen må en voksen sitte der, helt konsentrert, og "dra" barnet gjennom leksene. Gruer meg til leksemengden øker enda mer...

tror hun ikke brukte mer enn 15 min, egentlig alfor lite. Hun er femteklassing nå og sitter en halvtime med mindre dei har stil/langsvarsoppgave. OG jeg har ei jente som er nøyen og pertentlig....

Hun hadde ikke hatt vondt av å sitte en time.

Takk for svar!

Jeg har ingen 4. klassing akkurat nå, men da jeg hadde satt h*n ikke spesielt lenge med leksene. 10-20 minutter pr dag.

Nå har jeg en førsteklassing og h*n har for mye lekser syns jeg. "For lenge" er når de må sitte så lenge at alt blir tungt og kjett, og det er det for min førsteklassing nå. Men "for lenge" kan jo da variere fra barn til barn. For førsteklassingen må en voksen sitte der, helt konsentrert, og "dra" barnet gjennom leksene. Gruer meg til leksemengden øker enda mer...

Takk for svar!

Gjest efoll

Noen ganger bruker min 2.klassing over en time på leksene. Det er drøyt lenge! Hun blir veldig lei, og neste gang er det vanskelig å få henne til å begynne med lekser....

Jeg ville ha synes at max 45 min, helst litt mindre, for en 4.klassing. I hvert fall dersom det er lekser hver dag! Dersom leksene for hele uka gjøres på en dag, må man vel påregne litt lenger tid til det.

Annonse

Min erfaring er at lektierne forandrer karakter i 4. klasse og endnu mere i 5. klasse. De første år i skolen handler det om at lære at læse og at lære det godt. I matematik lære de fire regnearter. I 4. klasse kommer engelsk og de begynder med mere avancerede opgaver i både norsk og matematik - lidt forenklet selvfølgeligt, men i grove træk. - Lektierne stiger væsentligt i omfang i 4. klasse og - men derfra og til at sige hvor længe man sidder med sine lektier er der jo et stykke - nogen har let ved skolearbejdet og bliver hurtigt færdige, andre bruger længere tid.

Hos os var engelsklektierne en stor overgang - pludseligt skulle man lære gloser, og det var noget ganske andet og mere tidskrævende end matematik og norsk som hun havde haft nemmere ved. - Men nu i 5. klasse hvor hun er blevet vandt til engelsk, så er gloseindlæringen ikke så vanskelig mere.

Noen ganger bruker min 2.klassing over en time på leksene. Det er drøyt lenge! Hun blir veldig lei, og neste gang er det vanskelig å få henne til å begynne med lekser....

Jeg ville ha synes at max 45 min, helst litt mindre, for en 4.klassing. I hvert fall dersom det er lekser hver dag! Dersom leksene for hele uka gjøres på en dag, må man vel påregne litt lenger tid til det.

Det er for lenge for en 4. klassing. Snakk med læreren og hør om dere kan komme til en ordning med for eksempel å gjøre lekser i 20 eller 30 minutter og så slutte da uansett hvor langt hun har kommet i boka? Eller noe annet. Ikke noe bra å holde på så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...