Gå til innhold

10-åring se Fritt vilt?

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert da

En venninne har et barn på 10 år, og noen i hennes klasse har sett denne filmen og en venninne (10 år) får se alle filmene hun vil. Altså skrekk, action og så videre. Jeg mener det høres helt sprøtt ut! Det er da aldersgrenser på filmene for en grunn!

Det er vel ikke vanlig at barn i 3.-4. klasse ser slike filmer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275057-10-%C3%A5ring-se-fritt-vilt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pås

Men det ER forskjell på folk, og barn er folk... Slike filmer har aldri skremt datteren min, hun så den da hun var 12. Da sønnen min var yngre var "alle" så sjokkert over at han fikk se "Jurassic Park", men han var ikke redd for dinosaurer, og vi som foreldre visste hva som ville skremme ham og ikke.

Jenten min er nå 13, og hun elsker action-filmer! Hun liker ikke filmer som er laget for jenter på 13, dvs. klissete, romantiske komedier, og begge barna avskyr filmer fra amerikansk college-miljø av typen: stygg jente treffer kjekk gutt som etterhvert forstår at skjønnheten kommer innefra!

Jammen ikke lett å finne spennende actionfilmer som ikke har 15-årsgrense!

mvh

Gjest Teatrika

Ta ansvar for dine egne barn du, og la andre ta ansvar for sine. Barn er forskjellige og mange klarer å se slike filmer uten å reagere på dem. Så er det opp til foreldrene å bestemme hva deres barn få se. Skjønner ikke at folk skal bry seg med hva alle andre gjør jeg...

Mrs. Wallace

Jeg har ikke sett den filmen, så det er egentlig umulig å si. For når guttungen vil se filmer med aldersgrense over hans alder, ser jeg/faren dem alltid selv først. Så tar jeg/vi en vurdering på om:

a) det er noe som kommer til å skremme ham fra sans og samling

B) den forherliger uakseptable holdninger/handlinger

c) det er et plot han får noe ut av og i det hele tatt forstår

Og slik har det f.eks gått til at han så et par Star Wars-filmer som 5-åring, mens det er andre såkalte familievennlige filmer vi glatt hopper over.

Vi er filminteresserte foreldre og ser gjerne film sammen med ham, og passer på å snakke om hva vi ser.

Men i utgangspunktet vil jeg nok være forsiktig med å la tiåringer se filmer som er lagt med det formål å skremme. Dessuten er den vel norsk, og da kan det nok fort bli enda nærmere (alternativt så dårlig at man vil skåne barna for det av andre grunner, hehe).

Annonse

Nå har jeg selv sett Fritt vilt og aldri i verden jeg ville tillatt en 10 åring se den.

Og jeg har sett mange action/skrekk filmer, og skvetter ikke lett. Men den filmen syns jeg var en skikkelig grøsser.

Mine foreldre var ikke så strenge på aldersgrense og jeg vet at filmer som poltergeist, eksorsisten var jeg egentlig for ung for å se den gangen ;)

Så jeg velger å være litt strengere med mine barn.

Gjest skolisse

Men det ER forskjell på folk, og barn er folk... Slike filmer har aldri skremt datteren min, hun så den da hun var 12. Da sønnen min var yngre var "alle" så sjokkert over at han fikk se "Jurassic Park", men han var ikke redd for dinosaurer, og vi som foreldre visste hva som ville skremme ham og ikke.

Jenten min er nå 13, og hun elsker action-filmer! Hun liker ikke filmer som er laget for jenter på 13, dvs. klissete, romantiske komedier, og begge barna avskyr filmer fra amerikansk college-miljø av typen: stygg jente treffer kjekk gutt som etterhvert forstår at skjønnheten kommer innefra!

Jammen ikke lett å finne spennende actionfilmer som ikke har 15-årsgrense!

mvh

Men du kunne ikke vite på forhånd hvordan og om barna dine ville reagere.

Når det gjelder Fritt vilt, ville jeg aldri latt en 10 åring se den, det syns jeg er uansvarlig av foreldrene.

Gjest sjokkert da

Ta ansvar for dine egne barn du, og la andre ta ansvar for sine. Barn er forskjellige og mange klarer å se slike filmer uten å reagere på dem. Så er det opp til foreldrene å bestemme hva deres barn få se. Skjønner ikke at folk skal bry seg med hva alle andre gjør jeg...

På forumet har vi vel lov til å komme med meninger?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...