Gå til innhold

Noen med gode råd?

Anbefalte innlegg

Gjest litt sliten nå

Har en gutt på 19 mnd som tydeligvis har begynt å komme i trassalderen. Han spytter ut maten når han spiser. Og det har blitt et mareritt å kle på og skifte bleie, da hylskriker han, vrir seg og blir skikkelig sint fordi han helst kunne tenke seg å gjøre noe helt annet. Dette gjelder uansett hva vi gjør snart og det har blitt slik at jeg ofte gruer meg til å skifte og kle på han. Han er litt sånn med pappaen også, men verst med meg siden det er jeg som er hjemme mest.

Er det noen som har opplevd det samme og har noen gode råd? Håper det bare er en periode han har som går over !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275068-noen-med-gode-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Minsten her blir snart 19 mnd, og det er helt klart at han er klar over at han har en egen vilje, ja.

Bleieskiftet har de siste 2-3 mnd vært mareritt. Det har begynt å roe seg litt ned - av og til - nå.

Jeg har vært knallhard med ham, holdt ham skikkelig fast og gjentatt at han må ligge rolig på stellebordet. Ikke latt ham slippe unna før den nye bleia var på plass. Men det har innimellom tatt lang tid, ja.

Om han spytter ut mat, så må du bare si til ham at han nå er ferdig med å spise - og så tar du maten hans. Etter hvert vil han forstå at hvis han vil ha mer mat, så må han slutte å spytte ut maten.

Det lønner seg nok allerede å begynne med klare grenser og helt klare konsekvenser. Er det noe du ikke vil han skal gjøre, så må det få konsekvenser som han merker. (Og til de som lurer så snakker jeg selvfølgelig ikke om fysisk avstraffelse!)

Men som med maten - ta den bort om han ikke kan oppføre seg slik du ønsker.

Husker vi i de verste periodene (for det er jo som regel bare noen perioder :-) tok barnet ut av de "vanlige" situasjonene; pusset tennene på kjøkkenet istedet for badet, skiftet bleie et annet sted, tok med maten ut på verandaen (selv på vinteren). Tror det hjelper litt...

Det høres veldig kjent ut ja! Min sønn var også sånn, han fikk etterhvert raserianfall opptil 5 ganger om dagen, og hvert anfall kunne vare i en time!

Bleieskift tok vi mens han sto i en periode, up&go var kjekt. Han kunne da stå og drive med noe annet mens vi skiftet på ham.

-ellers er det jo enkelte ting man bare _må_ gjøre, og da er det ofte lurest å gjennomføre uten for mye dill-dall. tannpuss og bleieskift er nødvendig. Man må aldri spørre "Skal vi pusse tenner nå?" f.eks, men litt før man skal på badet si at "nå skal vi snart pusse tenner" da får ungen litt tid på seg og kan avslutte det han driver med. Så når det er på tide, sier man "nå skal vi pusse tenner, nå må du komme" - og så gjennomfører man tannpussen selvom det protesteres. Ofte kan man synge en tannpussesang, jakte på Kariuser og Baktuser etc for å avlede litt.

Av- og påkledning gjøres på omtrent samme måte, man forbereder ungen på det som skal skje, og gjennomfører uten for mye dill.

Min sønn ble helt "vekk" når han var inne i et raserianfall, da var det best å la ham skrike fra seg, og så la ham få litt trøst når han var klar for det (det er skummelt å miste kontrollen over seg sjøl), men _ikke_ gi etter for det han opprinnelig ble sinna for.

Sønnen min var på det verste fra han var 18 mndr til 2,5 år. Dattera mi fra hun var ca 3 år til 4,5 år omtrent.

de har også hatt helt ulikt reaksjonsmønster...

Lykke til med oppdagelsen av egen vilje!

-og husk å velge dine kamper med omhu, det er ikke alt man behøver å krangle om.

Snuppa mi er snart 22 mnd og har sine tendenser hun også. Bleieskift kan være en utfordring blant annet. Jeg pleier å prøve å avlede henne litt med å spørre om hva kua og sauen og andre dyr sier, det pleier å være gøy. Så pleier jeg å lage litt show, kaste ting opp i lufta med lydeffekter, det er jo kjempemorsomt, og slike ting, da glemmer hun at hun ikke vil ligge på stellebordet og skiftingen går bra. Tannpussen går også som en drøm når pappaen står og pusser sine tenner samtidig som jeg pusser hennes. Før var det slosskamp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...