Gjest Hjelpeløs mor Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hei jeg har en gutt på snart 8 mnd som har konstatert ved ultralyd åpen lukkemuskel. Altså refluks. På ultralyden kunne også legen se tjukk tarmen full av luft. Gutten min har aldri sovet skikkelig i sitt liv. Når han var baby måtte jeg sitte å holde han for at han skulle sove , og de turene jeg har gått med vogn kan jeg telle på ei hand. Dette begynner å bli nokså fortvilende for han sover minimalt og blir hysterisk når han blir lagt ned. Oppstøt hele tiden å kaster opp helt blankt så spruten står.Døgnet rundt. Om natten sover fra 10 min til 2 timer sammenhengende for så å skrike.Om dagene kan han gå uten å sove, å noen dager bare en halvtime eller på de få gode dagene hans så sover han en hel time. Vi har nå vært i kontakt med både helsestasjon og lege for han skriker ustanselig. For meg virker det som han har grusomt vondt. Han har alltid gjort det. Konstant urolig å jeg har en ekkel følelse over dette her. Jeg har to barn fra før så jeg vil jo ikke kalle meg helt uerfaren men dette er grusomt. Han er ofte hes å bruker å kaste seg bakover, krøller seg bakover om jeg kan kalle det det.Så kan det være noen dager han virker blid å glad (men oppstøtene er der) å så tenker jeg- okey nå er det over. Så begynner det for fullt igjen å han skriker og skriker. I dager å uker. Han har ikke harmoni over seg, å jeg ser han sliter men jeg vet ikke hva jeg skal gjør. På helsestasjon og hos lege blir jeg flira til for de mener dette er vanlig å det vil gi seg i løpet av noen mnd. Jammen hva med nå tiden da? Dette begynte når han fylte 3 mnd og det blir bare verre. Men at vi ikke kunne legge han ned for å sove det har vart stort sett siden han var født. Værså snill å svar meg. Jeg er litt råd vill her. Jeg ammer enda, og vi har prøvd nestargel, nå bruker vi gaviscon. Til og med det spyr han opp igjen. Når han svelger ned oppstøtene så brøler han å får vann i øynene. Hjelp meg værsåsnill. Skal jeg bare lene meg tilbake å godta at det er bare sånn som går over med alderen?Legen på poliklinikken mener han også har melkeallergi. Har prøvd å gi ham bakterier som var godt for magen uten noen effekt. Ellers får han Sinlac grøt. Det siste legen sa til meg var at noen barn bare skriker å skriker uten man vet hvorfor. Den klarer jeg ikke slå meg til ro med. Jeg vet og SER det er noe som plager ham, men jeg får ikke gehør. Dessuten vet jeg ikke helt hva man kan gjør med sånt. Har han lukkemuskel i det hele tatt da? Det preger iallefall hele livskvaliteten hans. Det virker som han går på høygir hele tiden. Å skriker å uler. Tror jeg har fått med meg det meste nå. Kan du gi meg noen råd? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275133-refluks/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hei Jeg har ingen erfaringer med så små barn, men har refluks selv (+magebrokk). Det eneste som hjelper meg er medisinen Nexium, som fjerner magesyren. Den i tillegg til gaviscon har gjort at jeg nå kan sove hele netter uten sure oppstøt / oppkast. Fikk vite at det er farlig å ha sure oppstøt over lengre tid da det kan skade spiserøret. Aner ikke om det finnes noe lignende for så små barn, men at det er ille for barnet ditt, det er jeg helt enig med deg i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275133-refluks/#findComment-2223935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Noen barn med kraftig refluks har det vondt, slik du beskriver gutten din har det. Det skyldes at syren i mageinnholdet irriterer slimhinnen i spiserøret, slik at det blir en betennelsesreaksjon i den nederste delen av det. Vanligvis stilles diagnosen refluks ved at man måler surhetsgraden gjennom et døgn nederst i spiserøret. Da får man inntrykk hvor surt det er og hvor mange timer i døgnet slimhinnen blir irritert. Når lukkemuskulaturen er svak er det mulig å redusere refluksen ved å holde barnet i halvt sittende stilling gjennom lang tid. Det går også an å prøve å vende barnet til å sove i en slik stilling. Behandlingen du gir ham er det som er vanlig. I tillegg er det en medisin som tidligere ble brukt mye, men som nå er trukket fra markedet. Den heter Prepulsid, og ga effekt fordi magesekken tømte seg fortere. Et annet preparat som har tilsvarende effekt, og som du kan spørre barnelegen om det er mulig å prøve, er Primperan, som har samme effekt som Prepulsid. Det er en vanlig erfaring at etterhvert som barnet spiser mer fast mat så blir problemmet mindre. Det er en liten trøst at de aller fleste blir mye bedre mot slutten av første leveår, men desverre kan det hos noen ta lenger tid. Dersom refluksen ikke gir seg kan det også bli tale om operasjon, men at det blir nødvendig hører helt til untaket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275133-refluks/#findComment-2224045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.