Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Har ammet alle mine tre- og har gjennomgått mange slike økedager.

Typisk dag:

Morgenen- begge bryst blir tømt. Knapt et par timer etterpå- barnet vil igjen ha begge bryst- og suger lenge og kanksje irritert. Og sånn går hele dagen. Og evt litt om natta.

Det varte en-tre dager- hvor barnet sugde ofte- på mine bryst som _føltes_ tomme. Så var det over like plutselig som det begynte- ved at barnet plutselig sov lengre igjen...

Bare la barnet styre sine måltider, du. Brystene dine vil innstille sin melkeproduksjon etter etterspørselen. Om barnet vil ha mat ofte og får tømt skikkelig, så går produksjonen din opp. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275244-%C3%B8kedag/#findComment-2224579
Del på andre sider

Har ammet alle mine tre- og har gjennomgått mange slike økedager.

Typisk dag:

Morgenen- begge bryst blir tømt. Knapt et par timer etterpå- barnet vil igjen ha begge bryst- og suger lenge og kanksje irritert. Og sånn går hele dagen. Og evt litt om natta.

Det varte en-tre dager- hvor barnet sugde ofte- på mine bryst som _føltes_ tomme. Så var det over like plutselig som det begynte- ved at barnet plutselig sov lengre igjen...

Bare la barnet styre sine måltider, du. Brystene dine vil innstille sin melkeproduksjon etter etterspørselen. Om barnet vil ha mat ofte og får tømt skikkelig, så går produksjonen din opp. :-)

Sånn er det her også... Hun virker veldig irritert når jeg legger henne til brystet. Suger en stund og så begynner hun å gråte litt før hun suger igjen. Måltidene er veldig korte og veldig hyppige. I går og i dag har det knapt gått en time mellom hvert måltid. Hun sover også minimalt. Toppen en halv time og mye sjeldnere enn det hun pleier. Brystene føles helt tomme og er veldig slappe. Kan vel bare forvente meg melkespreng snart...

Da er det nok økedager som er på gang...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275244-%C3%B8kedag/#findComment-2224585
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Sånn er det her også... Hun virker veldig irritert når jeg legger henne til brystet. Suger en stund og så begynner hun å gråte litt før hun suger igjen. Måltidene er veldig korte og veldig hyppige. I går og i dag har det knapt gått en time mellom hvert måltid. Hun sover også minimalt. Toppen en halv time og mye sjeldnere enn det hun pleier. Brystene føles helt tomme og er veldig slappe. Kan vel bare forvente meg melkespreng snart...

Da er det nok økedager som er på gang...

Ja, det høres sånn ut ifra det du forteller. Slitsomt- men naturlig.

Forsøk selv å hvile så mye du kan, kanksje mens barnet sover. Ikke stress. Dette kommer til å gå helt fint. Naturen har innrettet seg dette SÅ fint! Og det at barnet suger og tømmer bryst er SUPER stimuli for brystene til å lage mer melk. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275244-%C3%B8kedag/#findComment-2224588
Del på andre sider

jubalong70

En økedag, eller økedager, er når babyen krever mat hele tiden. Og det du må gjøre da er å tilby mat - hele tiden.

Ikke gjør noe annet denne dagen eller disse 2.-3 dagene enn å gi ungen mat, spise selv og drikke nok vann.

Slapp av, og vær en matemaskin, plutselig roer ungen seg igjen og melkeproduksjonen har økt.

Vær klar over at økeperioder kan du få flere ganger i ammeperioden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275244-%C3%B8kedag/#findComment-2224842
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...