Gå til innhold

Lei av sfo. Når kan hun slutte der?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Jeg er lei av sfo og rotet deres. Nå har vi mistet gummistøvlene hennes også. Fredag for en uke siden kom hun hjem med et digert blå merke på armen. Hun fortalte at x hadde slått henne. Nylig hadde noen barn trampet på drikkeflasken hennes og slengt den ut i skolegården. Sfo har selvsagt ikke sett noenting. Vi har mistet flere dyre klær der. De må dele en trang garderobeplass med flere andre barn. Det har hendt at de sender feil barn hjem. Det er alt for liten plass der og et voldsomt støynivå om ettermiddagen når alle er inne.

Nå har i tillegg to av hennes venninner sluttet, men de har mammaer som er hjemme. Det er ikke så bra miljø der, og jenta mi går en del for seg selv.

Hun begynner i 3.klasse etter sommerferien. Er det uansvarlig av oss å la henne være alene hjemme, i hvert fall i løpet av det skoleåret? Hvis hun selv vil? Det blir da fra kl. 13.20 og til vi kommer hjem ca. 16.00. Litt lenge. Men jeg jobber i nærmiljøet og kan komme til henne fort dersom det er noe.

Broren skal begynne til høsten, og jeg vil helst at han går der minst mulig også. Kan jeg la de to gå sammen hjem og være alene den tiden? Kanskje ikke med det samme, men i løpet av det skoleåret? Eller blir det for mye ansvar på den eldste....?

Noen med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275279-lei-av-sfo-n%C3%A5r-kan-hun-slutte-der/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Det er så vanskelig å svare på slike spørsmål når vi ikke kjenner barna dine.

Jeg er sikker på at barna mine kunne klart det helt greit.

Vår eldste begynner i 3. og mellomste begynner i 1. til høsten.

Det hadde ikke vært noe problem for dem, rent praktisk og følelsesmessig, å være alene hjemme i 3-4 timer.

Men det handler jo litt om modenhet og hvor vant de er til å være alene - og selvsagt om de faktisk vil være alene hjemme.

Det er synd SFO er så dårlig hos dere. Det burde definitivt være mer kontroll på SFO rundt omkring.

Vi har en flott SFO, med fantastiske voksne som gjør en kjempegod jobb.

Selv nå som skolen blir bygd ut og det er 3 klasser i samme garderobe har de god oversikt.

Skjønner jeg skal være veldig takknemlig :)

Vi prøvde med å la 3-klassingen gå hjem alene og være hjemme alene 1-1,5 time nå ved påsketider, men for ham var det for tidlig. Selv om han sa det gikk greit, så merket jeg det jo på ham at han egentlig ikke syntes det og da jeg fikk meg bil og begynte å kjøre så kuttet vi ut det igjen.

Dere kan jo prøve? Vi gjorde jo det da vi var barn.

kaffepiken

Sønnen min sluttet på SFO utpå høsten etter å ha begynt i 4. klasse. Det var hans eget ønske å slutte. Vi har ordnet det sånn at han går på leksehjelp på skolen etter skoletid noen dager i uka, så blir det ikke så mye alenetid på ettermiddagene.

Noen steder er det jo fritidsklubber som barna kan gå på etter skoletid, der tilbys f.eks sosiale aktiviteter eller leksehjelp.

Sofies mamma

Kommer jo veldig an på barnet. Men mange jenter på det alderen er hjemme alene rundt oss. Virker som du tror det går bra og vil hun selv, ville jeg prøvd.

Dere kan jo prøve noen dager på rad nå med det samme, så får dere en følelse alle sammen av hvordan det er.

Jeg var alltid alene fra 14-1630 hver dag fra jeg var 7,5 år. Aldri noe problem.

Før dere tar henne ut av sfo så kan dere jo bruke noen dager til å prøve ut om hun kan være alene, slik at sfo plassen fortsatt er tilgjengelig om det ikke skulle gå.

Mitt yngste barn begynner i første klasse nå til høsten, vi har valgt å ha ham på sfo istedet for hjemme sammen med sine to eldre søstre. Dette er fordi at han er for krevende for dem og de er for utolmodige med ham. Dette er jo forskjellig fra barn til barn så her er det nok du som kjenner dine barn best og kan vurdere om det lar seg gjøre å kutte ut sfo for minsten.

Håper det ordner seg for dere :o)

Annonse

Vanskelig å svare på, siden man ikke kjenner barnet - men i utgangspunktet vil jeg svare at det helt sikkert går fint!

Jeg er litt mer skeptisk med tanke på 1.klassingen. Jeg ville sendt dem hjem alene dersom du kunne sendt han hjem uten søsteren - men jeg synes hun er for liten til å skulle ha "ansvaret" for ham, hvis du skjønner forskjellen.

Min yngste stesønn går i 2.klasse, og han sluttet på SFO i høst. Det var mammaens valg (han trivdes ikke på SFO, han ville heller være hjemme), og jeg vet ikke om jeg ville valgt det samme, men det har gått helt strålende, og for ham var det riktig. Storebroren (min eldste stesønn) går i 6.klasse, og er jo hjemme, men han har lengre skoledager, og det hender jo at han blir med noen hjem/går ut med noen om ettermiddagen. Han har altså ikke ansvarert for broren sånn sett.

Min stedatter går i 1.klasse, og hun er en helt annen type. Hun går på SFO, og kommer nok sannsynligvis også til å gjøre det neste år.

Dere kan jo begynne litt i det små? Sende henne hjem sånn at hun er hjemme en halvtime før dere kommer noen ganger, øke det til en time et par ganger, osv? Og se hva hun synes? Det avhenger jo til 7.og sist av hva hun selv synes er greit...

Tinkebøtta

Jeg ville latt 3. klassingen prøve seg uten SFO. Avtal med de andre mammaene/barna at de kan være sammen noen dager etter skoletid.

Imidlertid ville jeg hatt 1. klassingen i SFO, ihvertfall en periode. Tror det kan bli vanskelig ellers å få skikkelig fotfeste i barnegruppen. SFO er tross alt en viktig arena for å bli kjent og leke sammen. Senere kan du evnt. gå ned til halv plass slik at han blir med eldstemann hjem noen av dagene.

3. klassingen bør få mulighet til å konsentrere seg om lekser og venninner uten å ta ansvaret for lillebroren hver dag.

Gjest også en mamma

Hørtes nesten ut som barnehagen vår. Rot, kaos, ting forsvinner, de voksne vet ikke hvor barna er, ungene slåss og skader seg, og de voksne vet aldri noe som helst.

Så det blir ikke bedre på SFO heller... ja, ja, dagens nedtur.

Men helt ærlig, når det er sånn som du beskriver, og jenta di går i 3. klasse, så ville jeg latt henne slutte på SFO. Og hvis ungene er noen lunde "tamme og husreine" så ville jeg ikke nølt med å la lillebror gå hjem sammen med henne. De er sannsynligvis mye tryggere hjemme bare de to enn hva de er på SFO.

(Skal ikke snart noen skjønne at SFO er et alt for dårlig, og alt for dyrt tilbud, og at noe må gjøres???)

Gjest efoll

Hørtes nesten ut som barnehagen vår. Rot, kaos, ting forsvinner, de voksne vet ikke hvor barna er, ungene slåss og skader seg, og de voksne vet aldri noe som helst.

Men helt ærlig, når det er sånn som du beskriver, og jenta di går i 3. klasse, så ville jeg latt henne slutte på SFO. Og hvis ungene er noen lunde "tamme og husreine" så ville jeg ikke nølt med å la lillebror gå hjem sammen med henne. De er sannsynligvis mye tryggere hjemme bare de to enn hva de er på SFO.

(Skal ikke snart noen skjønne at SFO er et alt for dårlig, og alt for dyrt tilbud, og at noe må gjøres???)

Ja, skal ikke "noen" skjønne det snart?

Vår sfo har nettopp hatt brukerundersøkelse. Jeg var ikke nådig i svarene mine, må innrømme det. Håper flere foreldre svarte og sa det de mener om vår sfo. Kanskje det skjer noe da? Egentlig er jeg veldig pessimistisk og tror ikke det. De som jobber der er hyggelige nok, men de har alt for dårlige arbeidsvillkår. Ikke rart det går i ball for dem, med alle de barna der! Og et par av dem skulle nok ikke vært der i det hele tatt....

Gjest efoll

Takk til dere som har svart. Etterhvert skal jeg ta en prat med snuppa om hva hun vil. Tipper vi begynner forsiktig, sånn at hun feks går hjem alene kl. 15.oo og er alene ca. 1 time før vi kommer hjem i starten. Lillebror begynner på sfo, så får vi se hvordan han trives der. Han får lov til å slutte dersom ting ikke fungerer og søsteren likevel er hjemme.

Jeg tror hverdagen deres blir mye roligere og finere hvis de er hjemme. Sosiale er de jo uansett.

Alle SFO'er er da ikke sånn!

Hos oss er det oversiktlig, struktur, klare regler, voksne som bryr seg, godt miljø blant de ansatte, god plass og et godt miljø for ungene.

De fleste ungene i klassen til guttungen stortrives på SFO!

Men det er jo synd at det skal variere sånn fra kommune til kommune og fra skole til skole!

Annonse

Alle SFO'er er da ikke sånn!

Hos oss er det oversiktlig, struktur, klare regler, voksne som bryr seg, godt miljø blant de ansatte, god plass og et godt miljø for ungene.

De fleste ungene i klassen til guttungen stortrives på SFO!

Men det er jo synd at det skal variere sånn fra kommune til kommune og fra skole til skole!

Slik er vår SFO også. Vi er veldig fornøyd.

Gjest midia

Når du sier det så må du også si hvorfor synes jeg, du skjærer alle over en kam her og det synes jeg er urettferdig :(

fei1365380229

Vår SFO har vært bra nok. Det er ikke alt for mye av tilbud, men ungene trives og har det bra, og det er det viktigste. At det er alt for dyrt for en tilsynsordning med få voksne - det er en annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...