Gå til innhold

Kaver så fælt om natta...

Anbefalte innlegg

Gjest en mor som treng råd

Jeg har en jente på 6 uker som kaver så fælt om natta. Vi legger henne i 10 tiden og da roer hun seg greitt. Ikke en lyd fra henne. Men når vi legger oss i elleve tiden ligger hun fortsatt våken. Hun kaver og stresser veldig i sengen sin. Puster fort og veldig høyt og spreller med både armer og ben, og hun kaster hodet fra side til side. Det surkler i hele ungen, men dette tror jeg er lyder hun lager selv for hun virker ikke tett ellers. Hun griner ikke i det hele tatt, så derfor har jeg slått meg til ro med at hun ikke har vondt noen plass. Men det høres ikke godt ut det hun holder på med. Høres veldig stressende ut. Hele sengen beveger seg omtrent...Slik ligger hun kanskje en time til før hun enedelig roer seg og sovner. Så er det på an igjen i 4 tiden med voldsom kaving. Jeg får ikke sove når hun holder på sånn... Har ikke sovet så mange timer i det siste så jeg er litt trøtt kan en si...

I natt prøvte jeg å kose litt med henne, og hun roet seg bare jeg holdt henne i hånden. MEn jeg kan jo ikke ligge slik hele natta heller...

Noen andre som har hatt babyer som har vært sånn? Noen som har noen ideer om hvorfor hun kaver sånn? Er det vanlig at babyer holder på med dette eller er det noe som plager henne tror dere? Hun gråter jo ikke... Burde jeg tatt det opp med helsestasjonen kanskje? Når la dere babyen på eget rom? Bør jeg kanskje vurdere dette siden det forstyrrer søvnen min sånn? Synes jo det er litt tidlig selv, at den lille jenta mi skal ligge helt alene på et rom...

Huff, ikke enkelt å bli klok på disse små skjønne skapningene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275287-kaver-s%C3%A5-f%C3%A6lt-om-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger hun i "stor" sprinkelseng? Kanskje hun er litt utrygg fordi det er for mye luft rundt henne? Prøv å rull sammen et par helsetepper og legg på hver side av henne så det blir litt trangere. Evt. pakk henne godt inn i et litt stramt teppe, det kan høres fælt ut, men mange unger liker å ha det trangt når de er så små. Husk at i livmoren hadde de noe rundt seg på alle kanter.

Ligger hun i "stor" sprinkelseng? Kanskje hun er litt utrygg fordi det er for mye luft rundt henne? Prøv å rull sammen et par helsetepper og legg på hver side av henne så det blir litt trangere. Evt. pakk henne godt inn i et litt stramt teppe, det kan høres fælt ut, men mange unger liker å ha det trangt når de er så små. Husk at i livmoren hadde de noe rundt seg på alle kanter.

Ja hun ligger i en stor sprinkelseng. Har tenkt på at det kan vere det som gjør det. Men hun trives veldig godt med å ligge på gulvet om dagene, men det er kanskje annerledes i og med at hun ikke skal sove men ligger å kikker på ting. Ikke vet jeg...

Ja hun ligger i en stor sprinkelseng. Har tenkt på at det kan vere det som gjør det. Men hun trives veldig godt med å ligge på gulvet om dagene, men det er kanskje annerledes i og med at hun ikke skal sove men ligger å kikker på ting. Ikke vet jeg...

Det blir nok litt annerledes ja, da er det jo lyst og dere er der og sånt. Prøv å pakk henne mer inn og se om hun roer seg, det skader jo ikke. :o)

Gjest også en mamma

Jeg tror at noen barn bare "er sånn". Trenger mer tid til å roe seg, og trenger å få lov til det. Jeg ville latt henne være i fred så lenge hun ikke gråter. Men sørg for å ha på et lite lys på rommet så hun kan se seg rundt. Kan hende hun er utrygg hvis det er mørkt.

Annonse

hei!

Minstemann hos oss hadde det slik. Han kavet og "knirket".

Vi oppdaget at han ikke gjorde dette i vogna, med voksipose og liten plass.

Derfor la vi en bag oppi senga, og gjorde plassen trang.

Det hjalp veldig mye.

Lykke til

Hun er helt rolig når hun ligger i vogna hun også, så jeg har tenkt på å sette bagen oppi senga. Men blir ikke barnet vant med dette da, og må ha bagen der hele tiden? Var det vanskelig å venne han til å ligge i senga etter at dere hadde prøvt dette? Hvor lenge måtte dere bruke bagen?

Hun er helt rolig når hun ligger i vogna hun også, så jeg har tenkt på å sette bagen oppi senga. Men blir ikke barnet vant med dette da, og må ha bagen der hele tiden? Var det vanskelig å venne han til å ligge i senga etter at dere hadde prøvt dette? Hvor lenge måtte dere bruke bagen?

Heisann!

Åh, nå spør du vanskelig :0)))..........jeg husker faktisk talt ikke hvor lenge, men det stod vel ikke på noe særlig lenge da han er snart 2 år nå.

Men så fikk vi låne en ekstrabag, da jeg syntes etterhvert at det ble for tungvint.....og nå kanskje jeg husker litt mer når jeg skriver dette, fordi vi solgte bagvogna og leverte tilbake bagen før han var året, og da hadde vi sluttet med bag en stund tidligere.

Overgangen gikk smertefritt, fordi til slutt lå han jo i barneseng i samme miljø og omgivelser med en slik beskyttelse rundt senga.

Prøv deg frem etter en stund, du kan jo bruke mykbag også.

Lykke til!

Heisann!

Åh, nå spør du vanskelig :0)))..........jeg husker faktisk talt ikke hvor lenge, men det stod vel ikke på noe særlig lenge da han er snart 2 år nå.

Men så fikk vi låne en ekstrabag, da jeg syntes etterhvert at det ble for tungvint.....og nå kanskje jeg husker litt mer når jeg skriver dette, fordi vi solgte bagvogna og leverte tilbake bagen før han var året, og da hadde vi sluttet med bag en stund tidligere.

Overgangen gikk smertefritt, fordi til slutt lå han jo i barneseng i samme miljø og omgivelser med en slik beskyttelse rundt senga.

Prøv deg frem etter en stund, du kan jo bruke mykbag også.

Lykke til!

Takk for gode råd! Nå har jeg lagt puter i senga for å lage den litt mindre og skal ta et teppe godt rundt henne når jeg legger henne. Blir spennende å se om det går bedre i natt. Skal prøve med bag i morgen hvis dette ikke hjelper. Så skal jeg legge meg på et annet rom i natt og la faren høre etter henne i natt. Jeg trenger søvn!!

Mine har også vært sånn :-) Men sluttet med det av seg selv når de er blitt litt eldre. Men da det sto på som tippet jeg dem litt over på siden, og dermed roet de seg med en gang.

Tror nok det har noe å gjøre med det som sandre sier her - det er for mye plass rundt dem til at de klarer å roe seg. Ved å ligge litt på siden (gjerne støttet opp med dyna i ryggen) blir kroppen liksom litt "låst fast", og det er nok trygt for de bittesmå.

Og når det gjelder sideleie føler ikke jeg at det skal være noe farlig, ift dette med krybbedød og ikke ligge på magen. Man legger jo folk i stabilt sideleie, og ikke har jeg lest noen advarsler om det heller. Så lenge ungen ikke kan tippe over på magen. Det unngår du ved å legge det øverste av bena litt bak det andre. De er uansett ikke så bevegelige ved 6 ukers alder.

:-)

Takk for gode råd! Nå har jeg lagt puter i senga for å lage den litt mindre og skal ta et teppe godt rundt henne når jeg legger henne. Blir spennende å se om det går bedre i natt. Skal prøve med bag i morgen hvis dette ikke hjelper. Så skal jeg legge meg på et annet rom i natt og la faren høre etter henne i natt. Jeg trenger søvn!!

Hei du!

Hvordan gikk natta?

Spent på å høre om du og småtten har sovet godt :0)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...