Gå til innhold

17.mai-gleder dere dere?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Ser dere frem mot nasjonaldagen? Eller synes dere det blir et evig mas om ballonger etc. Hva skal dere gjøre på dagen? Tradisjoner?

Vi har aspirant i korps og går til 17.mai med skrekkblandet fryd:)

Har prøvd uniformen og her øves det på marsjering :) Hun gleder seg, mens jeg lurer på om hun vet hva hun går til.....Vi bor i Oslo, og barnetoget på Carl Johan er laaaangt!

Dagen etter blir det Tusenfryd-dag. Så er det helg og vi kan puste ut....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275331-17mai-gleder-dere-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Stort sett synes jeg 17. mai er en koselig dag.

Vi går i barnetoget sammen med barna. Så blir det litt stress når toget slutter midt i sentrum. Men da holder vi dem hardt i hånda og styrer oss unna så fort som mulig.

Vi går da til skolen - kjøper gjerne en is eller pølse på veien.

På skolen er det leker for barna, kjøp av is, kaker, pølser og brus. Barna styrer nå stort sett på selv, men i år må vi nok passe litt ekstra på minstemann som er 1,5 år :)

Etter sånn passe tid der drar vi hjem igjen, eller til noen i familien. Der blir det da gjerne litt mer mat og drikke.

Utpå ettermiddagen - sånn ved 17-tiden har vi stort sett gått hvert til vårt og roen senker seg.

Barna sovner gjerne ganske så tidlig - og da kollapser mor og far på sofaen.

Hipp, hipp, hurra!!!

fei1365380229

Gruer meg som en gal. Har to korpsdeltakere, en ungdomsskolegutt som skal gå i tog og en barnehagejente som også vil gå i tog (på ettermiddagen). Kjempestress å komme seg til byen, masse mennesker. Kø i timer for å komme hjem. Vi får nesten ikke tid til å spise før vi må haste bort for leker på skolen. Heldigvis er det ikke vi som arrangerer dem i år ihvertfall. Stress dag, men ungene syns den er topp, så vi får glede oss med dem.

Gjest Mom33

Tja, vi vet faktisk ikke hva vi skal gjøre, vi, så foreløpig er det liksom ikke noe å grue seg for...

Som innflyttere på nytt sted og uten skolebarn er vi ikke forpliktet til noe som helst, men jentene er klare på at de skal ha på bunad - så det så! Antar at vi havner i byen, kanskje, eller hos venner som bor en times reise unna. Vi får se.

De tidligere 17. maiene har bare vært morsomme, men det har sikkert noe å gjøre med at vi har hatt svært lav stressfaktor; ingen bilkjøring (toget gikk forbi huset vårt), god plass på skolen og trygge forhold hvor barna ikke ble "borte".

Synes nesten det er leit å lese om alle som synes 17. mai er en så ille dag, det er vel meningen at det skal være en feiring for mor og far også - ikke bare uhygge...

Har egentlig alltid gledet meg både på barnas vegne og for meg selv til 17.mai.

I år har jeg, uten forklaring, fått helt noja. Jeg kjenner bare at jeg gruer meg til 15/16 mai med stryking av bunader etc.

Bare det å ha på meg bunaden, gjør at det velter seg i meg.

Og jeg aner ikke hvorfor.

Har bare lyst til å stikke til fjells og bli servert god middag etter en lang fjelltur på en av DNTs hytter *sukk*

Men jeg håper den gode gamle iveren komer og tar meg snart. kan kanskje ha en sammenheng med at jeg er trett og klar for tiden, og konstant pms plaget............

Snakkes om et år, da blir det kanskje andre meninger fra denne kanten :0)

Annonse

Gjest kvinne 46

I år er eg med og arrangerer festen. Gruer meg litt, men når eg først står opp i det er det kjekt også. Dei to minste blir hos meg der. Dei andre må greie seg litt på eigehand. Dei går på ein anna skule, og ønsker å vere sammen med klassa der. Mannen er på jobb. Mykje stress, men eg prøver å legge lista lavt.

(kan godt forstå kvifor mor mi "alltid" var sur på 17.mai. :-))

Jeg boikotter 17. mai.

Tenk at halve nasjonen går rundt og vifter med flagg og tror vi er verdens beste folkeslag. Egne bunader og nåde den som tar på seg en bunad de ikke har nedarvede rettigheter til.

Fysjom!!

De fleste nasjoner feirer faktisk sitt lands nasjonaldag. Vi tror ikke vi er verdens beste nasjon av den grunn -det er BARNAS dag!

I år er eg med og arrangerer festen. Gruer meg litt, men når eg først står opp i det er det kjekt også. Dei to minste blir hos meg der. Dei andre må greie seg litt på eigehand. Dei går på ein anna skule, og ønsker å vere sammen med klassa der. Mannen er på jobb. Mykje stress, men eg prøver å legge lista lavt.

(kan godt forstå kvifor mor mi "alltid" var sur på 17.mai. :-))

"(kan godt forstå kvifor mor mi "alltid" var sur på 17.mai. :-))"

*Hehe* Jeg begynner også å skjønne min mors etterhvert minkende interesse for dagen... :o)

Gjest efoll

Jeg blir rørt hver gang musikk korpset kommer marsjerende jeg :) Det er ikke 17mai uten! Så takk for at ditt barn spiller! (selv om jeg neppe får se dem) Det ligger mye trening og mange såre føtter i dette tenker jeg.

Tror jeg kommer til å bli ganske rørt selv.... ;)

Nå skal ikke snuppa mi spille i år, fordi hun er aspirant (ikke spilledyktig enda), men neste år håper jeg hun er blant slagverk-rekkene! DA kommer jeg til å være stolt, da. Men skal vi få til det må hun nok bli litt flinkere til å øve.....Heldigvis er motivasjonen til å være med i korpset veldig sterk etter et år.

Annonse

Gjest efoll

Jeg boikotter 17. mai.

Tenk at halve nasjonen går rundt og vifter med flagg og tror vi er verdens beste folkeslag. Egne bunader og nåde den som tar på seg en bunad de ikke har nedarvede rettigheter til.

Fysjom!!

Ja, ja,man finner jo alltid noe å klage på hvis man vil :)

Som smekka sier; de fleste land har nasjonaldager, og det er gøy å ha noe å feire av og til. Ser ingen sammenheng med det å feire 17.mai og det å være selvtilfreds.

delphina1365380402

Nei fysj, vi boicotter hele dagen. Ofte har vi reist bort, men siden det er skole dagen etter i år, blir vi hjemme. VI skal kose oss, forhåpentlig i godt vær og har deilig familiemiddag på ettermiddagen. Ingen sure, slitne unger som er overfylte av kaker og is lenge før middag! Etter middag skal de få lange inn all den isen de orker!

Gjest annlovinda

Ja, vi gleder oss til 17. mai alle sammen vi. Vi pleier alltid å ha en koslig dag. Først skal vi gå i toget sammen med barnehagen, toget slutter på skolen. Der er det pølser, is og diverse leker for barna. Det varer til ca. 1500, da går turen hjem.

På ettermiddagen blir det grilling av god mat, da blir det nok oss 4 som bor her pluss et par venninner av datteren min som er 17. De pleier å spise hos oss før de tar turen til et tivoli i nærheten. Koslig så lenge de vil spise sammen oss synes vi.

Når ungdommen har dratt er det sambo, guttungen og meg igjen. Men da er det snart kvelden for gutten, og da sitter vi slengt i sofaen og glor på tv og slapper av.

Gjest annlovinda

Ja, vi gleder oss til 17. mai alle sammen vi. Vi pleier alltid å ha en koslig dag. Først skal vi gå i toget sammen med barnehagen, toget slutter på skolen. Der er det pølser, is og diverse leker for barna. Det varer til ca. 1500, da går turen hjem.

På ettermiddagen blir det grilling av god mat, da blir det nok oss 4 som bor her pluss et par venninner av datteren min som er 17. De pleier å spise hos oss før de tar turen til et tivoli i nærheten. Koslig så lenge de vil spise sammen oss synes vi.

Når ungdommen har dratt er det sambo, guttungen og meg igjen. Men da er det snart kvelden for gutten, og da sitter vi slengt i sofaen og glor på tv og slapper av.

Håper bare vi får litt ok vær, uten regn. Kjedelig å gå i tog når det regner. Men vi går nå i tog uansett da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...