Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en jente som snart fyller 5 år.

Hun bruker bleier om natten ennå.

Og den er full så og si hver natt.

Av og til når hun våkner om natten for å gå på do er bleien så full allerede at den må skiftes.

Som oftes så går hun på do 1 gang om natten,da våkner hun selv av det.

Hvis vi ikke har på henne bleier,tisser hun i senga.

Hun har ikke noe imot å gå med bleier om natten.

Skal vi bare fortsette med bleier om natten eller...?

Og hvor lenge skal vi fortsette med det?

På forhånd takk for tips og svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275378-n%C3%A5r-slutte-med-bleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tinkebøtta

Et barn på 5 år skal normalt være modent for å kunne holde seg tørr på natta. Hormoner som barnet produserer sørger for å konsentrere urinen om natten slik at urinmengden automatisk minker, samt at blærekontrollen er tilstrekkelig utviklet.

Ettersom datteren din tydeligvis produserer veldig mye urin om natten ville jeg fått sjekket dette ut nærmere hos en barnelege. Det kan være aktuelt å undersøke urinveiene med ultralyd for å utelukke anatomiske årsaker. Urinveisinfeksjon må også utelukkes. Det kan også være nyttig å forsøke en nesespray som nedsetter urinmengden før sengetid. Dette kan dere få på resept hos legen.

Av hjemmetiltak er det veldig viktig å redusere væskeinntaket mest mulig i timene før sengetid. Tilby minimalt med drikke f.eks. etter middagstid. Pass på å tømme blæren skikkelig før hun legger seg. Hvorvidt dere skal fortsette med bleien en stund til blir vel en smakssak. Det viktigst er nok å begrense eventuell skyldfølelse og gi mest mulig støtte og oppmuntring uten for mye "mas".

Lykke til

Gjest AveM

Vi sluttet med bleie om natten til det ene barnet vårt selv om bleia var full om morgenen. Hun ønsket det så sterkt selv. Det var veldig mange uhell de første dagene, men hun insisterte på å slippe bleia. Vi holdt på å gi opp, men så plutselig var uhellene over. Da var det gått en drøy uke.

Jeg ville sjekket motivasjonen til barnet, samtidig som jeg ville kuttet ut det meste av drikken et par timer før leggetid.

Lykke til :)

Vi sluttet med bleie om natten til det ene barnet vårt selv om bleia var full om morgenen. Hun ønsket det så sterkt selv. Det var veldig mange uhell de første dagene, men hun insisterte på å slippe bleia. Vi holdt på å gi opp, men så plutselig var uhellene over. Da var det gått en drøy uke.

Jeg ville sjekket motivasjonen til barnet, samtidig som jeg ville kuttet ut det meste av drikken et par timer før leggetid.

Lykke til :)

Det som er så dumt her,det er at hun vil ikke slutte med bleie.

Hun hadde sikkert villet gått med bleie på dagen også,hadde hun fått lov.

Gjest AveM

Det som er så dumt her,det er at hun vil ikke slutte med bleie.

Hun hadde sikkert villet gått med bleie på dagen også,hadde hun fått lov.

I dette tilfellet ville jeg arbeidet med motivasjonen, men på en positiv måte. Hun må ha lyst til å sove uten bleie. Det kan hende hun trenger litt mer tid enn gjennomsnittet. Målet bør jo være å få bleia helt bort innen skolestart.

Hun kan få nye truser, få sove hos venner MED truse, hun slipper å se bleier i det hele tatt, osv. Det viktigste er at hun selv ser fordeler ved å ha truse på.

Hvis hun ved skolestart fremdeles tisser på seg om natten ville jeg kanskje kontaktet helsesøster for råd og støtte.

Annonse

Jeg synse man kan fortsette med nattbleie til man har grunn til å forvente at barnet ikke våkner i uttisset seng. Om dette ikke er et stort problem for jenta, synes ikke jeg det bør være et stort problem for de voksne heller.

Å begrense drikkingen på ettermiddagen/kvelden bør være første punkt på programmet.

Et legebesøk kan også være på sin plass. Ta gjerne en prat med legen på forhånd før barnet blir med. Så kan dere bli enige om en god felles strategi.

Noen barn trenger bare en liten bevisstgjøring som man kan få til ved å fjerne bleien eller en kort periode med alarm. (Alarm kan man få både som laken og som små innlegg man har i gammeldagse damebind.) Kneiken kan være så liten at man i ettertid lurer på hvorfor man ikke gjorde noe tidligere.

For andre barn er det langt verre å få gjort noe med det ut over å ta tiden til hjelp. Utfordringen for de voksne er å ikke være for passive, men helle ikke bedrive en problematisering som legger stein til byrden for barnet.

Har barnet flust av foreldre, tanter, onkler, fettere og kusiner som hadde/har samme problemet kan man anta man kan ha en lengre vei å gå.

Et godt utganspunkt er å gjøre seg selv til barnets medhjelper og unngå at barnet føler det må nå mine mål. Altså jeg (som voksen) vil bistå barnet i _barnets_ ønske om å bli tørr om natten. Barnet skal altså bli tørrt av eget ønske og på egne premisser, ikke for min skyld. Jeg blir glad for en tørr natt fordi det er noe som barnet ønsker, ikke fordi det er noe barnet behøver å oppnå for min skyld.

Håper det løser seg snart. Slikt kan jo være slitsomt.

mvh

Gutten vår som blir 6 år i juli, sluttet med nattbleier nå i påska. Vi har prøvd å slutte noen ganger tidligere, men da har vi gitt opp pga. all tissinga. Orket rett og slett ikke å vaske sengetøy og dyne hver eneste dag. Siden han tisset mer uten bleie enn når han hadde bleie virket det ikke som han var klar til å slutte.

Men nå har det gått kjempebra. Våt seng kun 1 gang.

Bestevennen hans sluttet med nattbleie for 1 år siden. De har mange våte senger fortsatt.

Prøv å motivere ungen din, men hvis det bare blir vått hver natt ville jeg ventet. Da er ikke ungen klar ennå.

Prinsessesjefen

Du sier at når hun våkner og må på do om natten, så er bleien allerede så full at den må skiftes. Jeg vil for alvor mene at når hun klarer å tisse ut bleia si lenge før natten er omme, ja da er hun neppe moden for å kunne slutte med nattbleier på en stund. Det virker jo som om kroppen hennes ikke produserer nok av det hormonet som skal redusere urinproduksjonen om natten, og hun produserer tydligvis like mye urin da som om dagen. Ikke rart hun da tisser på seg om hun sover tungt. Det er forresten helt normalt at et barn i hennes alder ikker er tørr om natten enda, og så lenge hun selv syns det er greit å sove med bleie på seg, så er det vel bare å fortsette med bleiene så lenge hun treger de da vel?

Du sier at når hun våkner og må på do om natten, så er bleien allerede så full at den må skiftes. Jeg vil for alvor mene at når hun klarer å tisse ut bleia si lenge før natten er omme, ja da er hun neppe moden for å kunne slutte med nattbleier på en stund. Det virker jo som om kroppen hennes ikke produserer nok av det hormonet som skal redusere urinproduksjonen om natten, og hun produserer tydligvis like mye urin da som om dagen. Ikke rart hun da tisser på seg om hun sover tungt. Det er forresten helt normalt at et barn i hennes alder ikker er tørr om natten enda, og så lenge hun selv syns det er greit å sove med bleie på seg, så er det vel bare å fortsette med bleiene så lenge hun treger de da vel?

Ja,jeg blir nok nødt til det.

I natt hadde hun tisset så mye at det kom i senga også.

Så jeg får vente og se.

God helg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...