Gå til innhold

Bursdagsinvitasjoner

Anbefalte innlegg

Gjest eksamensnerver

Jeg sitter med eksamen. Barna skal til far i helga. Men de er også invitert i hver sin bursdag lørdag, til klassekamerater, et stykke unna, spennende bursdager.

Problemet er at far aldri følger opp slike bursdagsinvitasjoner. Derfor har det blitt til at når de skal i bursdager på hans helger, har far sagt at enten får de droppe bursdagen eller være hos meg selv om det er hans helg. Han vil _ikke_ passe på at de kommer seg avgårde! Slike ting (bursdager) får de gjøre når de er hos meg! Kanskje kommer de og kanskje ikke - det kan ikke han si noe om på forhånd verken til egne barn, andre barns foreldre eller meg!

Denne helga kan jeg ikke og bør jeg ikke stille opp, eksamen skal jeg bestå, har ikke tid å avse. Hva gjør jeg da?

Lar jeg bursdag være bursdag? Vi blir bedt om å gi beskjed om vi ikke kommer - bør jeg ta kontakt med respektive foreldre og informere om at jeg faktisk ikke vet om barna mine kommer eller ikke? At jeg håper de kommer, men... Og hvor mye skal jeg si om faren - at han ikke følger opp, ikke innretter seg etter barna, men omvendt? At barna bare har å følge fars timeplan når de er hos ham, og at ingen kjenner den timeplanen på forhånd?

Jeg synes situasjonen er både trist og pinlig for barna og meg selv. Vi vil jo ikke være slike som ikke gir beskjeder når foreldre til andre barn arrangerer dyre ting og derfor gjerne vil vite at noen ikke kommer (penger spart). Samtidig vil jeg helst ikke informere andre foreldre om hvor uforutsigbar fars oppførsel er, heller? Og hva gjør jeg da?

Hva hadde dere gjort i mitt sted? På fars helger tar han ikke telefonen når jeg ringer og ungenes telefoner legger han igjen hjemme når han og ungene går ut - så jeg kan ikke nå dem på den måten, heller... Jeg må innrømme at slike situasjoner tar mye av min konsentrasjon og helgefred når barna er hos ham... Særlig nå som jeg sitter med eksamen og helst ikke vil ha annet å tenke på...

Barna er 10 og 12.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275381-bursdagsinvitasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Uff, så leit for barna og slitsomt for deg at faren har en slik holdning.

Jeg tror jeg ville gjort som du foreslår, og ringe de aktuelle foreldrene og fortelle hvordan ståa er - at du ikke vet om de kommer eller ikke.

Så ville jeg snakket med barna om det - fortalt det som det er at du ikke har anledning til å ordne med bursdagene nå pga eksamen. Jeg regner med at barna er klar over fars holdning til bursdager, så det behøver du jo ikke å si noe om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275381-bursdagsinvitasjoner/#findComment-2225418
Del på andre sider

Jeg syns faren høres helt utrolig håpløs ut! Men, jeg vill uansett ha gjort følgende:

Ring eller tekst til bursdagsbarna at "NN er hos sin far, han gir evt. beskjed om kommer/kommer ikke".

Snakk med faren om tid og sted og at barna ønsker å dra i bursdagene.

Glem så saken, fokuser 100% på eksamen, det kommer flere bursdager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275381-bursdagsinvitasjoner/#findComment-2225421
Del på andre sider

Gjest kjøre med noen andre?

Hvis det er viktig for barna, ville jeg undersøkt om det er noen foreldre i nærheten som skal kjøre sine barn i selskap, og spurt om barna kan sitte på med dem. Og så gitt dem fars telefonnr.

Si at far er litt opptatt og distre, og at du ikke er tilgengelig denne helgen, men hvis de kontakter ham og avtaler kjøring, ville det være en stor hjelp.

Barna er store nok til selv å ta ansvar for å ta med gave og bursdagsklær.

Hvis dette ikke går, ville jeg sendt beskjed til bursdagsbarnas foreldre, om at barna er hos far, og at du håper han har anledning til å kjøre dem dit. Evt med fars nummer, slik at de, hvis det er viktig for dem at deres barn kommer, kan ringe far og avtale / evt formidle beskjed om hvem barna kan sitte på med.

Dette er bare hvis du får det bedre ved å vite at ting er ivaretatt, det er ikke ditt ansvar i det hele tatt, men hvis du får bedre studiero ved å gjøre det slik, er det verdt det.

Ikke si noe om at far er vanskelig, men "opptatt og litt distre ;-)" må være lov å si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275381-bursdagsinvitasjoner/#findComment-2225475
Del på andre sider

Tinkebøtta

Uff så leit.

Synes det virker som om far her er både litt trassig og barnslig. Akkurat som om han vil demonstrere at når det er "hans helg" så skal han bestemme. Særlig fordi du nevner at han ikke engang tar telefonen når du ringer. Veldig synd hvis han ikke klarer å fokusere på barnas beste, og jeg får litt fornemmelsen av at han prøver å "irritere deg".

Jeg personlig ville ikke forsøkt å "ordne opp i dette selv", men overlatt helt og holdent ansvaret til far og barna når det er hans helger. Da blir det han som må stå til ansvar, både ovenfor andre foreldre/barn og egne barns eventuelle skuffelse. Det vil si at bursdagsinvitasjoner og info om andre arrangementer ville jeg bare videresendt skriftlig til ham fortest mulig når de forelå. Gjør det helt klart for både far og barna at hva som skjer i hans helger er ikke ditt ansvar. Prøv å ikke blande deg inn eller vise noen form for reaksjon, skuffelse eller irritasjon. Kanskje kan en slik holdning over tid føre til at han skjerper seg.....?

Om du føler at du må, kan du gi kort beskjed omgivelsene om at det er fars helg - at du ikke kan uttale deg på hans vegne, og at de derfor må avvente nærmere beskjed fra ham direkte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275381-bursdagsinvitasjoner/#findComment-2225510
Del på andre sider

Jeg synes at du skal la han gjøre som han vil (pappaen) for å ikke lage uro (mer leven). Hvis ikke farens navn står på telefonlisten, så bør det ordnes. Jeg synes også at du skal sende innvitasjoner med barna slik at din eks kan avgjøre, evt ringe å takke nei selv. Det skal ikke ligge på dine skuldre, det som skjer når de er hos sin far. Dere må kunne stole på hverandre når det gjelder barnas ve og vel. Ja det er synd at din eks ikke ser verdien i at barna skal delta i div ting, men ikke la deg settes ut av det. Lykke til med eksamen!

Barna er så store at de vet ca når de er hos far-mor slik at de kan si det til den som innviterer. Så om bursdagsbarnet har endringer så vet de hvor de skal ringe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275381-bursdagsinvitasjoner/#findComment-2225575
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...