Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har titt og ofte besøk av en liten gjest som nok er en smule mer rotete av seg enn husets yngste, selv om jeg slett ikke skal rosemale henne - hun kan være en skikkelig rotekopp hun også! Når denne gjesten er på besøk så skal de alltid kle seg ut som dronninger og da må gjesten låne skjørt av snuppa, greit nok. Men da vrenger hun av seg bukse og evt. genser, slenger det ett eller annet sted og lar det ligge - det samme med yttertøy og sko når hun kommer forresten. Når tiden da kommer til hun skal gå hjem er det _alltid_ rene leteaksjonen etter klærne hennes og sist fant vi buksa hennes under senga til Snuppa... Jeg ble streng i stemmen og sa at heretter måtte hun ta klærne pent av seg, rette dem ut om de ble vrange og legge dem pent på et sted så hun visste hvor de var, men jeg tviler på at hun husker det til neste gang... (hun blir 7 år om et par mnd)

Og så skrekkeksemplet - Snuppa fortalte en gang at gjesten ikke hadde vært på badet og vasket fingrene etter å ha vært på do så da hun gikk på do i går fulgte jeg med henne, jeg satt tilfeldigvis sånn på stua at jeg så ut i gangen. Og ganske riktig - straka vegen inn på Snuppas rom! Jeg ropte på henne og sa vennlig:"XXX, når du har vært på do må du gå på badet og vaske hendene etterpå." "Jeg er ikke vant til deg jeg sjø!" var svaret og jeg ble nesten stum, selv om jeg hadde ventet det. Hadde hun sagt:"Å, det glemte jeg!" så hadde det vært noe annet, men at hun ikke er vant til å vaske hendene etter dobesøk? Da er det en stor mangel på vanlig folkeskikk-oppdragelse i heimen vel?

Hva gjør dere med små gjester når de er hos dere? Oppdragelse eller lar dere det flyte? Jeg vet at dette barnet ikke alltid har det like greit hjemme så jeg håper og tror at litt grenser og kjærlighet hos meg kan hjelpe henne litt i alle fall - for hun elsker å være her selv om jeg er streng. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275467-opdragelse-av-sm%C3%A5-gjester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AveM

Gi henne grenser og kjærlighet som du selv skriver. En periode er det sikkert lurt å følge opp reglene litt ekstra slik at hun ikke håper eller tror at hun kan snike seg unna. De fleste barn er flinke til å omstille seg etter hvor de er.

Når andre barn sier at de ikke gjør sånn hjemme svarer jeg "Men sånn gjør vi det her hos oss".

Gjest prust

Alle som er i vårt hus skal vaske hendene etter dobesøk, selv om det bare er tissing. Oppdager jeg en som slurver eller glemmer, sier jeg det pent til ham/henne.

Vi er ikke supernøye på å vaske hendene før måltid, og der vet jeg at andre blant våre venner, er nøyere. Er vi på besøk hos dem, gjør vi som alle andre. Når vi er hjemme, vasker vi oss når vi husker på det - dvs når jeg husker på det, minner jeg barna på det.

Annonse

Mrs. Wallace

Alle som er i vårt hus skal vaske hendene etter dobesøk, selv om det bare er tissing. Oppdager jeg en som slurver eller glemmer, sier jeg det pent til ham/henne.

Vi er ikke supernøye på å vaske hendene før måltid, og der vet jeg at andre blant våre venner, er nøyere. Er vi på besøk hos dem, gjør vi som alle andre. Når vi er hjemme, vasker vi oss når vi husker på det - dvs når jeg husker på det, minner jeg barna på det.

Sånn er det her også. :o)

Jeg vil ihvertfall ikke ta den unnskyldningen til inntekt for at det nødvendigvis er godtatt å la være å vaske hender hjemme. Barn kan komme med den unnskyldningen de tror vil stille dem i best lyst, selv om "glemte det" kanskje hadde vært mer korrekt! ;-)

Når det er sagt, så har jeg alltid da barna var mindre hatt et lite øre på venner som er på do, for å høre om de

1. skyller ned (utrolig mnage glemmer det!)

og

2. vasker hender.

Jeg har sendt mange under tilbake for håndvask! ;-) Og skal noen spise hos oss blir de alltid beordret til håndvask først (unntatt i bursdager, da*S*).

Skulle tro du snakket om flere kompiser til min sønn.

Ja, jeg har oppdragende tone. Kan ikke forstå hvorfor jeg skal forskjellsbehandle min egen unge og kamerater på bl.a. kravet til rydding. Alle tar i et tak og rydder etter lek.

Og når det gjelder å slenge fra seg klær i yttergangen, ber jeg dem komme å henge det opp på stumtjeneren.

Også når det gjelder vasking av hender (her er også jeg sjokkert) etter dobesøk, har jeg en litt spøkefull tone, forteller om bakterier, oppkast og all verdens "artige" historier, men poenget er at jeg i en humoristisk tone har en oppdragerrolle når det gjelder dette.

Jeg vil ihvertfall ikke ta den unnskyldningen til inntekt for at det nødvendigvis er godtatt å la være å vaske hender hjemme. Barn kan komme med den unnskyldningen de tror vil stille dem i best lyst, selv om "glemte det" kanskje hadde vært mer korrekt! ;-)

Når det er sagt, så har jeg alltid da barna var mindre hatt et lite øre på venner som er på do, for å høre om de

1. skyller ned (utrolig mnage glemmer det!)

og

2. vasker hender.

Jeg har sendt mange under tilbake for håndvask! ;-) Og skal noen spise hos oss blir de alltid beordret til håndvask først (unntatt i bursdager, da*S*).

Nja... I dette tilfellet er jeg faktisk ikke så sikker på at det bare ble "glemt", jeg ser ikke bort fra at det faktisk ikke er innlært...

Nja... I dette tilfellet er jeg faktisk ikke så sikker på at det bare ble "glemt", jeg ser ikke bort fra at det faktisk ikke er innlært...

Ja det finnes nok en del av det også, dessverre.

Pluss at jeg har mistanke om at "opplæringen" kan være litt slumsete hos enkelte. Som f eks at man bare slenger ut i farta idet 3-4-åringen skal på do "husk å vaske hender etterpå", uten noen ytterliger oppfølging eller kontroll....;-)

Annonse

Gjest annlovinda

Ja, synes det er greit at du 'oppdrar' små gjester jeg.

Gjør det når vi har barn på besøk jeg også. Og regner da med at andre gjør det mot min gutt når det trengs når han er borte også.

Og stort sett har man forskjellige regler fra hjem til hjem. Og unger tilpasser seg dette fort når de vet om reglene der de er.

Og det med håndvask, synes jeg det er veldig greit å minne de på. Har vi med oss noen hjem etter barnehagen, så pleier jeg å sende de på badet for å vaske hendene så fort vi kommer hjem jeg. Har tilmed sendt noen tilbake til badet igjen, for fingrene har vært like sorte etter vasken, sorte og våte, og da blir det fint på døra og dørkarmene.

Det finnes viktigere ting i livet enn selv håndvask, selv om det ikke alltid virker slik på dol...*s*

Men jeg synes man godt kan veilede små gjester, og da synes jeg det fungerer bra med standardreplikken "sånn gjør vi det hos oss". Dermed unngår du å antyde det du oppfatter som manglende oppdragelse i heimen, og samtidig tilfører du (særlig i i kombinasjon med kjærligheten ) mye positivt

"Alle som er i vårt hus skal vaske hendene etter dobesøk, selv om det bare er tissing. Oppdager jeg en som slurver eller glemmer, sier jeg det pent til ham/henne."

Hehe,- jeg håper du begrenser deg til de små ;-) Synes jeg ser deg på vakt utenfor badet, med øret inntil døra når du har venner på besøk...

fei1365380229

Det finnes viktigere ting i livet enn selv håndvask, selv om det ikke alltid virker slik på dol...*s*

Men jeg synes man godt kan veilede små gjester, og da synes jeg det fungerer bra med standardreplikken "sånn gjør vi det hos oss". Dermed unngår du å antyde det du oppfatter som manglende oppdragelse i heimen, og samtidig tilfører du (særlig i i kombinasjon med kjærligheten ) mye positivt

Jeg vet neimen ikke jeg :). De tror jo at mange av de infeksjonene som vi drar med oss hjem fra skole, barnehage osv. kommer av manglende håndvask. Jeg er veldig nøye med at ungene og meg selv vasker hender og spesielt i sykdomsperioder. Jeg vil helst ha færrest mulig forkjølelser, omgangssyker osv.

Hva er viktigere forresten? :)

fei1365380229

"Alle som er i vårt hus skal vaske hendene etter dobesøk, selv om det bare er tissing. Oppdager jeg en som slurver eller glemmer, sier jeg det pent til ham/henne."

Hehe,- jeg håper du begrenser deg til de små ;-) Synes jeg ser deg på vakt utenfor badet, med øret inntil døra når du har venner på besøk...

Når man går på et offentlig toalett så grøss så mange som forsvinner ut døren uten håndvask. Og på et offentlig toalett kan det var mye dritt på håndtak osv. Utrolig at voksne mennesker driter i å vaske hendene etter toalettbesøk.

Jeg vet neimen ikke jeg :). De tror jo at mange av de infeksjonene som vi drar med oss hjem fra skole, barnehage osv. kommer av manglende håndvask. Jeg er veldig nøye med at ungene og meg selv vasker hender og spesielt i sykdomsperioder. Jeg vil helst ha færrest mulig forkjølelser, omgangssyker osv.

Hva er viktigere forresten? :)

I mitt prioriteringssystem finnes det utrolige mange ting som er viktigere enn håndvask etter toalettbesøk. Generell omtanke for andre f.eks., villighet til å dele, lekenhet osv. osv.

Jeg er tilhenger av håndvask også - men tror det finnes flere smittekilder enn tarmbakterier ol etter toalettbesøk :-)

fei1365380229

I mitt prioriteringssystem finnes det utrolige mange ting som er viktigere enn håndvask etter toalettbesøk. Generell omtanke for andre f.eks., villighet til å dele, lekenhet osv. osv.

Jeg er tilhenger av håndvask også - men tror det finnes flere smittekilder enn tarmbakterier ol etter toalettbesøk :-)

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...