Gå til innhold

Når begynner egentlig puberteten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest kvinne 46

Eine jenta mi fekk mensen då ho var 9år og 2mnd. Starta med hormonbehandling for om mulig forlenge slutthøgda. Pga. sommel frå lege og sjukehus vart det mislykka, og slutthøgda hennar blei 149 cm. Irriterande. Måtte purre på både her og der.

Ho er til tider hormonell + at ho slit med ADD tendenser. :-/

Gjest efoll

Hos jenter starter puberteten rundt 12-13 års alderen. Gjennomsnittlig får jenter mensen når de er rundt 12-13 år, men det er store variasjoner. Noen får den så tidlig som 9-10 år, mens andre ikke får den før de er 17-18 år gamle.

Takk. Men når begynner vi å prate om kroppens utvikling, hva skjer osv? Min er 8. Hun vet sånn cirka hva mensen er og forskjell på barn og voksnes kropper. Det er det. Tror jeg.

Takk. Men når begynner vi å prate om kroppens utvikling, hva skjer osv? Min er 8. Hun vet sånn cirka hva mensen er og forskjell på barn og voksnes kropper. Det er det. Tror jeg.

Jentene mine vet en del om dette. Jeg begynnte vel sånn smått å fortelle dem om kroppens utvikling rundt 8 årsalderen tror jeg. Eldste jenta på 12,5 vet også litt om seksualitet.

På skolen her har helsesøster time med elevene i 6. klasse, der hun snakker om puberteten, så en god tid før dette kan du i allefall begynne synes jeg.

Jentene mine vet en del om dette. Jeg begynnte vel sånn smått å fortelle dem om kroppens utvikling rundt 8 årsalderen tror jeg. Eldste jenta på 12,5 vet også litt om seksualitet.

På skolen her har helsesøster time med elevene i 6. klasse, der hun snakker om puberteten, så en god tid før dette kan du i allefall begynne synes jeg.

Jeg har alltid lurt på hvorfor de egentlig har disse timene så seint? Vet ikke de fleste unger det som er å vite lenge før den tid.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg tror denne timen er mer ment som et supplement til det foreldrene forteller barna sine.

Foreldrene?

Hørte vel litt fra moren min, men brorparten hadde kommet via venninner. Uansett synes jeg det var ganske fint med den forholdsvis objektive informasjonen vi fikk i 6. klasse.

Jeg har alltid lurt på hvorfor de egentlig har disse timene så seint? Vet ikke de fleste unger det som er å vite lenge før den tid.

I min datters klasse hadde de et litt større opplegg om puperteten og de endringene som skjer med kroppen i 5. klasse. De hadde en kvinnelig og en mannlig fastlærer i klassen, slik at de hadde en del undervisning felles og delte klassen i jente og guttegruppe og hadde mer inngående undervisning i gruppene.

Muligens ikke rette tiden utviklingsmessig å ha det??? Eller som min datter sa det - "Jeg er sikker på at de gjør det bare for å plage oss!" Hun synes det var veldig flaut.

Foreldrene?

Hørte vel litt fra moren min, men brorparten hadde kommet via venninner. Uansett synes jeg det var ganske fint med den forholdsvis objektive informasjonen vi fikk i 6. klasse.

Ja jeg mener det er foreldrenes oppgave. Jeg vet at mange barn ikke får høre noe om dette fra sine foreldre, deriblandt meg selv. Jeg vet hvordan det er å være lite opplyst på dette området, derfor bestemte jeg meg for at mine barn skulle få slippe det.

Gjest pei pei

Hos jenter starter puberteten rundt 12-13 års alderen. Gjennomsnittlig får jenter mensen når de er rundt 12-13 år, men det er store variasjoner. Noen får den så tidlig som 9-10 år, mens andre ikke får den før de er 17-18 år gamle.

10-12 år hos jenter, for begynnende brystutvikling starter før en får menstruasjonen.

Først lagres fett under huden, siden utvikles melkeganger og melkekjertler i brystene. I 11-12 års alderen begynner det å vokse hår ved de ytre kjønnsorganene, den første menstruasjonen begynner gjerne like etterpå.

Veksthastigheten skyter fart i 12-års alderen hos jenter, hos gutter 14-års alderen. Den kraftige veksten kommer ca. samtidig som menstruasjonen.

Pga. utviklingen starter rundt 11-12 års alderen, kan gjennomsnittlig menstrasjon komme på 13 år, jeg har også lest det tallet...

Går utdannelse ang. barn og ungdom nå, og det er dette som står i boka mi iallfall.

=)

Annonse

Gjest Elextra

Ja jeg mener det er foreldrenes oppgave. Jeg vet at mange barn ikke får høre noe om dette fra sine foreldre, deriblandt meg selv. Jeg vet hvordan det er å være lite opplyst på dette området, derfor bestemte jeg meg for at mine barn skulle få slippe det.

Jeg sier ikke at det ikke er foreldrenes oppgave, jeg sier bare at de fleste nok hører vel så mye fra andre kanter.

I min datters klasse hadde de et litt større opplegg om puperteten og de endringene som skjer med kroppen i 5. klasse. De hadde en kvinnelig og en mannlig fastlærer i klassen, slik at de hadde en del undervisning felles og delte klassen i jente og guttegruppe og hadde mer inngående undervisning i gruppene.

Muligens ikke rette tiden utviklingsmessig å ha det??? Eller som min datter sa det - "Jeg er sikker på at de gjør det bare for å plage oss!" Hun synes det var veldig flaut.

Min går i femte nå og han har ikke lært noen ting på skolen. Det han vet, har han lært av meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...