Gå til innhold

hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Jeg har lest noen av innleggene dine i tråden for å få et perspektiv på saken.

Du skriver lengre ned at denne familien stadig prioriterer seg selv og sine egne behov foran samvær med slekta.

Jeg mener: nei, man er ikke "forpliktet" til å stille i konfirmasjoner eller andre familie-sammenhenger. De fleste gjør det, men i dette tilfellet vet du på forhånd at denne familien ofte ikke stiller. Så hva er problemet? Er dette noe å bli sur for? "Reagere" på?

Og jeg er enig med Dorthe også at det har litt å si om det er 8 gjester eller 25.

Og på toppen syns jeg du er barnslig.

Fortsetter under...

Hvis de ikke vil komme pga noe annet som dukker opp i siste liten som er mer spennende (hvilket er ganske uhøflig og egoistisk i utgangspunktet), er det da helt latterlig å invitere dem på kake etterpå! Det er jo de selv som tar valget å ikke komme. Hvis de hadde meldt avbud pga sykdom hadde det selvfølgelig vært noe annet.

Du skrev jo at det var viktig for konfirmanten at de kom, så direkte latterlig er det ikke akkurat å invitere dem til kaffen!

Hvis de ikke vil komme pga noe annet som dukker opp i siste liten som er mer spennende (hvilket er ganske uhøflig og egoistisk i utgangspunktet), er det da helt latterlig å invitere dem på kake etterpå! Det er jo de selv som tar valget å ikke komme. Hvis de hadde meldt avbud pga sykdom hadde det selvfølgelig vært noe annet.

Er ikke du like egoistisk da som kun godtar at de kommer den dagen du vil ha dem der? Jo, jeg skjønner at en konfirmasjon er viktig for deg og din datter, men jeg ser jo at det er ting som kan være viktig for slektningene dine også som gjør at de tar det valget de gjør. Så hvorfor ikke være litt storsinnet og invitere de en annen dag?

Jeg synes det er uhøflig å varsle like før en konfirmasjon, dåp, bryllup, you name it, at man ikke kommer uten at det er en særskilt god grunn.

Konfirmasjon er en stor begivenhet, og som oftes er det en skriftlig invitasjon med s.u.

Har man takket ja, skal det mye til om man ikke skal komme.

Da mener jeg at en annen "aktivitet" som frister mer er en "ugyldig" grunn.

Mener

Gjest konfirmasjonstrøbbel

Du skriver lengre ned at denne familien stadig prioriterer seg selv og sine egne behov foran samvær med slekta.

Jeg mener: nei, man er ikke "forpliktet" til å stille i konfirmasjoner eller andre familie-sammenhenger. De fleste gjør det, men i dette tilfellet vet du på forhånd at denne familien ofte ikke stiller. Så hva er problemet? Er dette noe å bli sur for? "Reagere" på?

Og jeg er enig med Dorthe også at det har litt å si om det er 8 gjester eller 25.

Barnslig? Hvorfor det?

Er ikke du like egoistisk da som kun godtar at de kommer den dagen du vil ha dem der? Jo, jeg skjønner at en konfirmasjon er viktig for deg og din datter, men jeg ser jo at det er ting som kan være viktig for slektningene dine også som gjør at de tar det valget de gjør. Så hvorfor ikke være litt storsinnet og invitere de en annen dag?

Kun den dagen det passer meg? Eeeh, hallo, de er da invitert ved en rekke andre anledninger også! Og dette er faktisk en konfirmasjon som de jo har takket ja til-for så å melde avbud 3 dager før!

Annonse

Du skrev jo at det var viktig for konfirmanten at de kom, så direkte latterlig er det ikke akkurat å invitere dem til kaffen!

At de kom i konfirmasjonen ja -ikke helt det samme at de kommer til kaffe dagen etter akkurat. Og det er jo sårende at de nærmeste takker nei i siste liten pga noe annet som egentlig ikke er viktig i det hele tatt. Jeg synes det er utrolig egoistisk.

Kun den dagen det passer meg? Eeeh, hallo, de er da invitert ved en rekke andre anledninger også! Og dette er faktisk en konfirmasjon som de jo har takket ja til-for så å melde avbud 3 dager før!

Javel, men noen lever aktive liv da. Og koser seg med det. Det betyr selvsagt ikke at familie alltid skal havne i bakleksa. Men du sier ingenting om hva denne kusinen skal for noe (trenger du heller ikke gjøre), men jeg tenker at dette er noe som er interresant og som hun har veldig lyst til og kanskje hun ikke får sjansen igjen så snart, hva vet jeg. Synes bare det går an å vise litt storsinn istedet for å bli sur. I og med din datter gledet seg til kusinen skulle komme regner jeg med de allerede er ganske nære og din datter hadde kanskje satt pris på å få besøk av disse selvom det er noen dager etter konfirmasjonen, for å få vist frem gaver, fortelle om dagen etc. Jeg bare synes det virker som du har kjørt deg inn på et spor og bestemt deg for å være veldig fornærmet. Ikke gjør det mot deg selv, det gjør ikke ting bedre.

tzatziki1365380058

Jeg synes det er en uting å ikke holde seg til det man først har avtalt fordi det dukker opp noe "bedre".

Bortsett fra hvis det er to ting som er _veldig_ stor forskjell på da, som f eks avtalt en ordinær venninnekveld og så blir man invitert i bryllup...;-)

Jeg synes det var dårlig gjort av dem. Konfirmasjoner er jo planlagt lang tid i forveien, så det kan da ikke være så vanskelig å innstille seg på at den dagen er det nettopp dit man skal.

Jeg har ikke vært borti avlysninger på slike stærre/mer formelle sammenkomster. Men jeg kjenner noen som stadig vekk melder avbud til ting de har takket ja til fordi det dukker opp noe senere som de heller vil gå på. Frekt.

Jeg signerer her, jeg. Heeeelt enig!

tzatziki1365380058

Greit nok at du mener man ikke er forpliktet til å delta i konfirmasjoner osv. Men vanlig folkeskikk er det nå å delta nære slektningers store dager, uansett. En onkel (?) og kusine definerer jeg som nær slekt.

Og det er I ALLE FALL uhørt å si ja, for så å trekke seg noen få dager før fordi noe bedre kom opp. Har man sagt ja, får man stå ved det - dersom man ikke er dødssyk. Man dropper ikke noe man har sagt ja til fordi det dukket opp noe morsommere.

Fatter ikke at du synes konfirmasjonstrøbbel er barnslig her.

Er det greit å først si ja, og deretter trekke seg tre dager før? Hva har skjedd med normal folkeskikk?

Annonse

Javel, men noen lever aktive liv da. Og koser seg med det. Det betyr selvsagt ikke at familie alltid skal havne i bakleksa. Men du sier ingenting om hva denne kusinen skal for noe (trenger du heller ikke gjøre), men jeg tenker at dette er noe som er interresant og som hun har veldig lyst til og kanskje hun ikke får sjansen igjen så snart, hva vet jeg. Synes bare det går an å vise litt storsinn istedet for å bli sur. I og med din datter gledet seg til kusinen skulle komme regner jeg med de allerede er ganske nære og din datter hadde kanskje satt pris på å få besøk av disse selvom det er noen dager etter konfirmasjonen, for å få vist frem gaver, fortelle om dagen etc. Jeg bare synes det virker som du har kjørt deg inn på et spor og bestemt deg for å være veldig fornærmet. Ikke gjør det mot deg selv, det gjør ikke ting bedre.

Som for å virkelig krype på knærne for at hun skal komme. Hun VIL jo ikke komme, da skal hun jo slippe å komme to dager etter også!

Som for å virkelig krype på knærne for at hun skal komme. Hun VIL jo ikke komme, da skal hun jo slippe å komme to dager etter også!

Du har hengt deg opp og blir bare mer sur. Hun har jo i utgangspunktet ønsket å komme, bare at det dukket opp noe annet som, dessverre, kolliderer med konfirmasjonen. Siden du reagerer så til de grader på dette så betyr det tydeligvis noe for deg også. Så da mener jeg en bra løsning kan være kake og kaffe dagen etter eller noe. Men jeg ser jo ut fra det du skriver at du bare ønsker å fortsette å være sur fordi du ikke får det 100% slik du vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...