Gå til innhold

amming av stort barn-igjen


emsen

Anbefalte innlegg

I et tidligere innlegg her fortalte jeg om min sønn på 3 mnd som veide over 8 kg, 65 cm og var stor gutt. Siden han hadde begynt å våkne hyppig om nettene igjen, lurte jeg på om han var for stor til kun å få morsmelk. Svaret ditt var at han sikkert bare hadde en økeperiode.

Nå har det gått to uker, og sønnen min spiser enda hyppigere en før. Det går gjerne kortere tid enn to timer mellom to måltider. Om nettene våkner han også annenhver time. Synes ofte at han blir irritert over at det ikke er melk i puppene-de rekker jo ikke å fylles særlig på bare en time.

Dette må da tyde på at han får for lite mat? Jeg orker ikke å holde på med så mye amming, selv om han kanskje får i seg tilstrekkelig med melk siden han drikker så ofte. Det er vel kanskje slik at ikke alle kan få opp melkeproduksjonen nok til å fullamme såpass store barn? En økeperiode skal vel normalt ikke vare så lenge som to uker?

Er det greit å prøve litt grøt nå, selv om det er igjen to uker til han er 4 mnd? Han liker ikke smaken på tillegg noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære emsen. For enkelte kan økeperioden vare lenge. Har han en flott vektøkning, kan det jo hende at han er kommet inn i vanen med å våkne eller å spise ofte, men at han kan klare seg med færre måltider. Om han virkelig trenger mere så er det anbefalt å gi morsmelk eller morsmelkerstatning frem til minimum 4 måneder. Tilvenning til morsmelkserstatning går vanligvis greit etter en stund. Hvorfor ikke ta en tur på helsestasjonen og diskuter med helsesøster hva du bør gjøre i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...