Anno1974 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg reagerer på hvordan jeg som forelder til en førsteklassing blir bombardert med krav om deltakelse på 17.mai, i form av kakebaking, medbringing av kaffe, levering av småting til lekene etter toget, og generelt være til stede under forberedelsene på skolen før toget kommer. Stadig får barnet med seg hjem lapper med svarslipper som skal returneres om ditt og datt som skal medbringes av utstyr og forventet deltakelse. Naturligvis er det hyggelig at det eksisterer et tilbud etter at toget er ferdig, slik at barn og foreldre kan samles på skolen og ha det hyggelig og spise is og pølser, men jeg synes presset og forventningen på foreldrene er for stor. Litt enklere former på arrangementet hadde ikke vært å forakte. Dessuten kunne man kanskje basere seg på enten dugnad blant alle klassetrinnene, eller frivillighet? Hva om man har dårlig råd? Dårlig helse til å stille opp på alskens? Er aleneforelder? Skal man da få stempel som dårlig forelder av de andre supereffektive foreldrene som synes det er viktig å flashe sin vellykkethet? Jeg bare spør... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Her hos oss har 3.klasse foreldrene ansvaret for 17.mai tilstelningen hvert år. Det er veldig greit syns jeg. Da må alle bidra det ene året med kakebaking, ståing i boder/kakesalg/loddsalg osv. Det er også 3.kl som da har ansvaret for premier til lekene og underholdning (som 4.klasse ungene skal stå for + korpset). Det er en kjempeslitsom 17.mai det året man har 3.klasse unger, men hvis ingen gidder så blir det ikke noe 17.mai leker og dette er favoritten ihvertfall blant mine unger, jeg husker også at jeg selv syns dette var stort når jeg var liten. Kjøp noen pakker med ballonger, noen billige klistremerker, noen innpakkede sjokolader/karameller e.l. til lekene. Det behøver ikke koste all verden. Vi kjøpte noen små haribo pastiller (tax-free) i fjor. Dette kostet under 100 kroner for 100 stykker. Disse var kjempepopulære å vinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg tviler sterkt på at årsaken er at andre "supereffektive foreldre synes det er viktig å flashe sin vellykkethet". Mange steder er det årelange tradisjoner rundt opplegget på skolen på 17. mai, og det lager seg ikke selv. På store skoler er det ofte ett bestemt årstrinn som tar seg av arrangementet, andre steder kan man bli nødt til å trekke inn så mange som mulig. Det er sånn med de fleste ting - skolemusikk, idrettslag, sangkor osv. - det blir ingenting hvis ikke noen engasjerer seg. Det er lettest å påvirke ambisjonsnivået hvis man selv deltar. Og jo fler som har problemer som gjør at de i enkelte sammenhenger faktisk ikke KAN bidra slik du nevner i innlegget ditt, desto viktigere blir det å få med de øvrige. Jeg kan godt være enig med deg i at det ikke virker spesielt strategisk å dytte mye av jobben på akkurat førsteklasseforeldrene. Kanskje slipper dere billigere senere, sånt bestemmes lokalt. Men generelt er det MYE jobb i kjølvannet av det å ha skolebarn. Jeg har skrevet haugevis av innlegg her hvor jeg har advart mot å tro at oppfølgingsjobben er gjort når ungen har sluttet med bleier og sover om natten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hos oss er det 3. klasses foreldre som organiserer 17.mai på skolen. De delegerer også hvis det er ting som trenger å delegeres. Hele opplegget er ganske enkelt. Det blir satt utover sitteplasser ute (hvis været er greit) og/eller inne (klasserommene). Så er det salg av pølse, is, brus og kaker. Ute og i den minimale gymsalen er det aktiviteter for barna. Alt dette blir organisert av 3. klasseforeldrene. Det vil alltid være noen som ikke kan eller vil delta. Da er det viktig å gi beskjed i god tid så man kan finne erstatter. Sånn er det hos oss, i alle fall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg tviler sterkt på at årsaken er at andre "supereffektive foreldre synes det er viktig å flashe sin vellykkethet". Mange steder er det årelange tradisjoner rundt opplegget på skolen på 17. mai, og det lager seg ikke selv. På store skoler er det ofte ett bestemt årstrinn som tar seg av arrangementet, andre steder kan man bli nødt til å trekke inn så mange som mulig. Det er sånn med de fleste ting - skolemusikk, idrettslag, sangkor osv. - det blir ingenting hvis ikke noen engasjerer seg. Det er lettest å påvirke ambisjonsnivået hvis man selv deltar. Og jo fler som har problemer som gjør at de i enkelte sammenhenger faktisk ikke KAN bidra slik du nevner i innlegget ditt, desto viktigere blir det å få med de øvrige. Jeg kan godt være enig med deg i at det ikke virker spesielt strategisk å dytte mye av jobben på akkurat førsteklasseforeldrene. Kanskje slipper dere billigere senere, sånt bestemmes lokalt. Men generelt er det MYE jobb i kjølvannet av det å ha skolebarn. Jeg har skrevet haugevis av innlegg her hvor jeg har advart mot å tro at oppfølgingsjobben er gjort når ungen har sluttet med bleier og sover om natten. 100% enig i ALT - også det med de supereffektive som vil flashe sin vellykkethet OG at man kanskje kunne ha ventet til et høyere klassetrinn enn første med å pålegge ansvaret for 17. mai. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hos oss er det foreldre i 3. og 4. trinnet som stiller opp, og det virker som om alle er inneforstått med det. Tror det har vært sånn i mange år. 17. mai komiteen består av alle klassekontaktene/FAU repr i disse to trinnene og det er de som planlegger og administrerer hele opplegget. Foreldre i 3. trinnet skal stå vakt ved en aktivitet (sekkeløp, blikk boks kasting etc) og foreldre i 4. trinnet skal stå for salg av kaker, kaffe, pølse, brus etc.. Alle foreldre på skolen skal bidra med kaffe og kaker (dvs. noen få i hver klasse) Ellers er det vi i 17. mai komiteen som ringer rundt til div. næringsdrivende i distriktet for å be pent om premiegaver. I år har vi fått inn så mange gaver at vi slapp å kjøpe inn småting som barna får etter å ha deltatt i aktivietetene. I tillegg har vi selvsagt vanlige lodd med masse flotte premier. Synes det har vært en relativt stor jobb å være med i komiteen. Møter og planlegging og innkjøp og diverse telefoner har virkelig tatt noen timer ja!! Heldigvis er jeg ikke kl.kontakt til neste år og da blir det kun 1 time som jeg skal stille opp, samt ta med kake eller kaffe regner jeg med. Gleder meg til å slippe ansvaret rundt hele arrangementet. Men tenker jo at det er for barnas skyld, de synes det er kjempestorveis å være på skolen et par timer 17. mai. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Synes ordningen med at foreldrene til barn i bestemte klassetrinn tar ansvar er helt grei. Men jeg synes det bør være foreldre til eldre barn. Først og fremst fordi da krever barna mindre oppfølging av foreldrene på selve dagen. Dernest fordi det kan være greit å være litt varmere i trøya på skolen før man får slike oppgaver. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Du blir ikke stemplet som dårlig forelder om du sier at du ikke kan ditt og datt når du har en førsteklassing. Du har gjerne mindre barn også? Om du kan hjelpe til med en av tingene så er det jo fint. Det viktigste er vel at det _blir_ et arrangement for ungene den dagen. Kanskje neste år så kan du stille opp på annen måte. Jeg har også hatt noen omganger med slike tilstelninger og ser at det faktisk er avgjørende at det finnes noen ildsjeler. For himmel så deilig det er når toget har gått, sette seg ned å se ungene leke og kose seg Ikke pes, gjør dagen til noe fint. Bare du kjenner begrensningene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275563-17mai-et-pes-som-1klasseforelder/#findComment-2226782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.