Gjest Ino Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Nå trenger jeg litt erfaringer fra alle de kloke og erfarne foreldrene her inne: Vår sønn på 8 år har vært kjempesyk siden søndag, svært høy feber, grusom hals og veldig redusert allmentilstand. (var hos lege på onsdag, men siden han "glemte" å varsle oss om at prøven på Mononukleose var positiv fikk vi først diagnosen i dag da vi på nytt tok kontakt med lege pga den dårlige allmentilstanden) Dette er jo ikke en helt uvanlig sykdom,men hjelpe meg så syk han er. -Hvor lenge var deres barn liggende med feber og betent hals? -Hvor lenge måtte de være hjemme fra skolen? -Tok det lang tid før de klarte å begynne å løpe/sykle/trene osv igjen? Leser litt på nettet og er skremt av grusomme mulige konsekvenser av denne sykdommen (tross lav sannsynlighet), sprukken milt... 5 ganger økt sannsynlighet for leukemi... Sitter lurer og bekymrer meg her, please fortell meg litt om deres erfaringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
smekka Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Tror ikke det er så vanlig at så unge får kyssesyken så kraftig som sønnen din. Små barn får den stort sett bare som en forkjølelse og det er ungdom som får den kraftigst. Men det kan sikkert være unntak. Jeg har ikke erfaring med barn som har hatt den, men med meg selv. Var veldig kraftig angrepet og måtte ta det rolig i laaang tid pga fare for å sprekke milten osv. Den tiden jeg var veldig syk (høy feber osv) varte nok i 2-3 uker. Deretter var jeg veldig sliten i noen uker til. Jeg var borte fra skolen i ca 1 mnd og fikk ikke ha gym på 1 år!!! Jeg var da 16 år, godt trent og ellers i god form. har ikke hatt noen mén jeg vet om etterpå, men så var jeg også da meget forsiktig. Både mtp fysisk aktivitet + alkohol (det er jo ikke noe problem for sønnen din regner jeg med). Det går nok fint, men følg med han. Lykke til. Høres forresten helt rart ut at legen glemte å fortelle det.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Tror ikke det er så vanlig at så unge får kyssesyken så kraftig som sønnen din. Små barn får den stort sett bare som en forkjølelse og det er ungdom som får den kraftigst. Men det kan sikkert være unntak. Jeg har ikke erfaring med barn som har hatt den, men med meg selv. Var veldig kraftig angrepet og måtte ta det rolig i laaang tid pga fare for å sprekke milten osv. Den tiden jeg var veldig syk (høy feber osv) varte nok i 2-3 uker. Deretter var jeg veldig sliten i noen uker til. Jeg var borte fra skolen i ca 1 mnd og fikk ikke ha gym på 1 år!!! Jeg var da 16 år, godt trent og ellers i god form. har ikke hatt noen mén jeg vet om etterpå, men så var jeg også da meget forsiktig. Både mtp fysisk aktivitet + alkohol (det er jo ikke noe problem for sønnen din regner jeg med). Det går nok fint, men følg med han. Lykke til. Høres forresten helt rart ut at legen glemte å fortelle det.. Takk ! :-) Vi får bare ta det med ro fremover.... Han legen vi var hos på onsdag sa han tok kontakt med oss hvis noen av prøvene viste noe, og at vi skulle ta kontakt på nytt hvis gutten ikke var betydelig bedre fredag. Når vi kom i dag og fikk time heldigvis hos fastlegen vår, kunne han fortelle at dette burde vi fått vite allerde onsdag. Han var rimelig forbanna på sin kollega.... vi har jo gitt ungen paracet for holde feberen nede, og det skal de jo absolutt ikke ha med denne diagnosen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg har ingen egen erfaring med mono, men lillebroren min hadde. Som smekka sier, så er det vanligere at ungdommer blir skikkelig syke av mono, mens barn mer får en forkjølelse. Men her er altså unntaket som bekrefter regelen. Lillebroren min var innlagt på sykehus i 5 dager. Dette fordi det tok lang tid før de klarte å stille diagnosen. Han hadde ikke halsvondt, så ingen tenkte på mono. Han hanglet leeeeenge. Jeg tror det tok minst 6 mnd før han følte seg i sånn nogenlunde form igjen. Dvs. at han orket det en normal dag innebar uten å måtte slappe av imellom. Han har aldri vært fysisk aktiv, så akkurat det var ikke noe problem for ham. Nå er det jo generelt slik at barn kommer seg fortere enn voksne. Lillebroren min var 19 når han ble syk. At fastlegen kom og tok tak i ting er bra. Og den legen dere var hos skulle skamme seg! Jeg vil tro dere får god oppfølging videre. Leverprøvene vil gi svaret på når han kan begynne å være i aktivitet igjen. Ellers vil jeg tro det er viktig å la ham få slappe av så mye som mulig når feberen slipper taket. Evt. sommerferieplaner bør kanskje tenkes gjennom med tanke på sønnens form? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg har ingen egen erfaring med mono, men lillebroren min hadde. Som smekka sier, så er det vanligere at ungdommer blir skikkelig syke av mono, mens barn mer får en forkjølelse. Men her er altså unntaket som bekrefter regelen. Lillebroren min var innlagt på sykehus i 5 dager. Dette fordi det tok lang tid før de klarte å stille diagnosen. Han hadde ikke halsvondt, så ingen tenkte på mono. Han hanglet leeeeenge. Jeg tror det tok minst 6 mnd før han følte seg i sånn nogenlunde form igjen. Dvs. at han orket det en normal dag innebar uten å måtte slappe av imellom. Han har aldri vært fysisk aktiv, så akkurat det var ikke noe problem for ham. Nå er det jo generelt slik at barn kommer seg fortere enn voksne. Lillebroren min var 19 når han ble syk. At fastlegen kom og tok tak i ting er bra. Og den legen dere var hos skulle skamme seg! Jeg vil tro dere får god oppfølging videre. Leverprøvene vil gi svaret på når han kan begynne å være i aktivitet igjen. Ellers vil jeg tro det er viktig å la ham få slappe av så mye som mulig når feberen slipper taket. Evt. sommerferieplaner bør kanskje tenkes gjennom med tanke på sønnens form? Ja vi må nok bare ta det med ro og se det ann fremover. Skal bli fint for ham å komme over feber og halsvondt nå i første omgang. Kunne jo vært greit å få i ham litt mat etterhvert :-) Ferien må vi replanlegge ja... skulle egentlig på øyhopping i Hellas, det vil jeg ikke nå. Må ha mer stabil base og hvor vi kan være mer rolig ett sted. Må nok innse at dette vil ta tid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowy Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg har ikke erfaring med mononukleose med så små barn, men jeg har hatt det selv. Jeg hadde ikke vondt i halsen, så jeg ble innlagt på sykehuset for de skjønte ikke hva det var. Jeg var dårlig i kanskje 6 måneder. Husker at jeg skulle hente posten, 25 meter fra huset og måtte sove to timer etterpå. Den akutte fasen med feber varte i cirka 10 dager. Det verste var egentlig ikke sykdommen, men at jeg etter at jeg var frisk fikk alle mulige sykdommer. Alle omgangssykene og alle forkjølelsene som "gikk". Tror immunforsvaret hadde blitt svekket. God bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Ja vi må nok bare ta det med ro og se det ann fremover. Skal bli fint for ham å komme over feber og halsvondt nå i første omgang. Kunne jo vært greit å få i ham litt mat etterhvert :-) Ferien må vi replanlegge ja... skulle egentlig på øyhopping i Hellas, det vil jeg ikke nå. Må ha mer stabil base og hvor vi kan være mer rolig ett sted. Må nok innse at dette vil ta tid! Jeg tror nok også det er lurt å kutte øyhoppinga. Som du sier, en fast base er nok lurt. Kanskje fastlegen kan være behjelpelig med å finne på en løsning vedr. at han nok må være hjemme fra skolen endel? Vet ikke om de har lov til å sykemelde foreldre, men ett eller annet bør vel gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg har arbeidet mye med barn og ungdom med mononuclose og har fortsatt flere i måneden. Både for den syke, foreldre og legen er det litt av et problem å si noe om hvordan forløpet vil være. De aller fleste barna har vond hals og feber en ukes tid, er slitne og og slappe ett par uker etterpå, og kan så starte med aktiviteter gradvis igjen . Så er det noen som har det så lett at det først i etterkant ved tilfeldig tatte prøver viser seg at man har hatt kyssesyken. Noen blir veldig dårlige, greier ikke svelge, ikke spise eller drikke og blir veldig puslete. Varer dette mange dager samtidig som feberen er høy, så bør lege tilse barnet. Noen få må legges inn på sykehus for intravenøs og annen behandling. Hvordan skal man etter den akutte fasen følge opp barnet for å gi klarsignal til skole og andre aktiviteter? De som har hatt det lett kan "slippes løs" når de virker spreke og spiser godt igjen uten videre. De som har vært skikkelig utslått bør sjekkes hos legen med blodprøver en eller to ganger. Leverprøver og vanlig blodverdier bør da være normalisert og barnet bør føle seg sprek før vanlige aktiviteter gjenopptas. Noen ganske få, særlig store barn/ungdommer kan få en slapphet og trøtthet som kan vare i uker og måneder. Da kreves virkelig tolmodighet. Men dette og ettersykdommer og komplikasjoner er sjeldent. Ingen grunn til å bli skremt ! Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg har arbeidet mye med barn og ungdom med mononuclose og har fortsatt flere i måneden. Både for den syke, foreldre og legen er det litt av et problem å si noe om hvordan forløpet vil være. De aller fleste barna har vond hals og feber en ukes tid, er slitne og og slappe ett par uker etterpå, og kan så starte med aktiviteter gradvis igjen . Så er det noen som har det så lett at det først i etterkant ved tilfeldig tatte prøver viser seg at man har hatt kyssesyken. Noen blir veldig dårlige, greier ikke svelge, ikke spise eller drikke og blir veldig puslete. Varer dette mange dager samtidig som feberen er høy, så bør lege tilse barnet. Noen få må legges inn på sykehus for intravenøs og annen behandling. Hvordan skal man etter den akutte fasen følge opp barnet for å gi klarsignal til skole og andre aktiviteter? De som har hatt det lett kan "slippes løs" når de virker spreke og spiser godt igjen uten videre. De som har vært skikkelig utslått bør sjekkes hos legen med blodprøver en eller to ganger. Leverprøver og vanlig blodverdier bør da være normalisert og barnet bør føle seg sprek før vanlige aktiviteter gjenopptas. Noen ganske få, særlig store barn/ungdommer kan få en slapphet og trøtthet som kan vare i uker og måneder. Da kreves virkelig tolmodighet. Men dette og ettersykdommer og komplikasjoner er sjeldent. Ingen grunn til å bli skremt ! Lykke til. Tusen takk for svar :-) Vi ser det ann og har ny legetime om en drøy uke for nye prøver. Det siste døgnet har vi fått i ham nok vann ihvertfall, så får vi håpe på litt mat etterhvert her :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg har ikke erfaring med mononukleose med så små barn, men jeg har hatt det selv. Jeg hadde ikke vondt i halsen, så jeg ble innlagt på sykehuset for de skjønte ikke hva det var. Jeg var dårlig i kanskje 6 måneder. Husker at jeg skulle hente posten, 25 meter fra huset og måtte sove to timer etterpå. Den akutte fasen med feber varte i cirka 10 dager. Det verste var egentlig ikke sykdommen, men at jeg etter at jeg var frisk fikk alle mulige sykdommer. Alle omgangssykene og alle forkjølelsene som "gikk". Tror immunforsvaret hadde blitt svekket. God bedring! jaja vi får bare se hvordan det går utover sommeren. "Heldigvis" er han så ung at om han mister noen uker med skole så går nok det også greit (ikke så mange eksamner i 3.kl :-)) takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2227600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Hei! Jeg har selv hatt dette når jeg var ungdom, og jøje meg så syk jeg følte meg. Jeg hadde høy feber i et par-tre uker tar jeg ikke helt feil, men det jeg husker mest var smerter i halsen og i nyreområdet. Jeg lå på gulvet med rumpa i været - så vondt var det........ Jeg var så tjukk i halsen, at jeg fikk KUN ned en og en makaroni, og suppe. Den gangen fikk jeg beskjed om å holde meg i ro magne måneder etterpå, men da var det ingen blodprøvetaking etc. etc. i etterkant. Men så har jeg jo møt på andre igjen som neste ikke har merket noe. Æsj, dette var virkelig ille altså! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2228002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Du får få en oppmuntringsmelding også da. Jeg hadde selv mono som 17. åring. Følte meg ikke syk, men hadde noen enormt store lympekjertler, som jo indikerer at noe ikke er som det skal. Naboen var lege, og ordnet med rekvisisjon for senkning på sykehuset. Da resultatet kom ble vi SVÆRT overrakset! Jeg var borte fra skolen en dag, fordi jeg ble rammet av munnsår (i munnvikene og på tunga) - ingen feber, ingen slapphet, absolutt ingenting. Men munnsårene var så vonde at jeg "streiket" og holdt meg hjemme en fredag. Brukte helgen til å bli bedre. Jeg ble raskt erklært friskmeldt, og kunne ha gym på skolen umiddelbart (legen klemte på mage etc for å forsikre seg om at alt var som det skulle). Hadde det ikke vært for at prøvene faktisk viste at jeg hadde hatt denne sykdommen ville jeg aldri ha trodd på det. Man kan altså bli lett rammet i voksen/ungdoms alder også :-) Lykke til med dere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2228048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ino Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hei! Jeg har selv hatt dette når jeg var ungdom, og jøje meg så syk jeg følte meg. Jeg hadde høy feber i et par-tre uker tar jeg ikke helt feil, men det jeg husker mest var smerter i halsen og i nyreområdet. Jeg lå på gulvet med rumpa i været - så vondt var det........ Jeg var så tjukk i halsen, at jeg fikk KUN ned en og en makaroni, og suppe. Den gangen fikk jeg beskjed om å holde meg i ro magne måneder etterpå, men da var det ingen blodprøvetaking etc. etc. i etterkant. Men så har jeg jo møt på andre igjen som neste ikke har merket noe. Æsj, dette var virkelig ille altså! Vi avventer nå til mandag for nye prøver av leververdier og milt. Det er jo bra man nå tester dette litt underveis så vi ikke holder barna helt i ro lenger enn nødvendig og så da :-) Formen har forøvrig snudd til bittelitt bedre i dag :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/275677-erfaringer-med-mononukleose/#findComment-2228218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.