Gå til innhold

Hva er sikkrest i bilen til en 7-åring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror hensikten med de putene først og fremst er at setebeltet skal treffer riktig. Det man sitter oppå er sjeldent det som avlaster mer i forhold til støt. (Ikke elektriske altså. (-: )

Det jeg synes er viktigst er at de har god komfort. Harde ubehagelige seter fører til mer bråk i baksetet og gjør at ungen lettere sitter å vrir seg og ikke sitter riktig på setet, særlig på lange turer.

Jeg lagt i ekstra polstring i setetrekket på alle våre seter.

mvh

Gjest også en mamma

Hvorfor ikke fortsette med stol?

Stol er selvsagt sikrest fordi barnet sitter mer "fast". På puta kommer de bare opp i passende høyde i forhold til sikkerhetsbeltet, men barnet kan jo skli i alle retninger i forhold til en kollisjon, og da er det ikke særlig sikkert.

Sjekk hvilke stoler som passer i forhold til vekt. Jeg er ikke sikker, for mine barn er såvidt lette ennå at vi ikke har hatt noen problemer i forhold til vekt. Men det finnes stoler som er godkjent helt til 36 kg, og det burde jo holde en god stund ennå for en 7-åring.

Gjest også en mamma

Hvorfor ikke fortsette med stol?

Stol er selvsagt sikrest fordi barnet sitter mer "fast". På puta kommer de bare opp i passende høyde i forhold til sikkerhetsbeltet, men barnet kan jo skli i alle retninger i forhold til en kollisjon, og da er det ikke særlig sikkert.

Sjekk hvilke stoler som passer i forhold til vekt. Jeg er ikke sikker, for mine barn er såvidt lette ennå at vi ikke har hatt noen problemer i forhold til vekt. Men det finnes stoler som er godkjent helt til 36 kg, og det burde jo holde en god stund ennå for en 7-åring.

Kan legge til noe. Jeg sjekket på nettet bilstolene vi har til våre barn, vi har Recaro Start, og de er godkjent 9-36 kg. Min gutt på snart 6 år (riktignok en lettvekter, knapt 18 kg) sitter svært godt i setet og er godt fornøyd på bilturer.

Komfort er viktig, syns jeg, for det gjør at barna sitter roligere på tur, krangler mindre, og ikke minst at de ikke protesterer på bruk av seter... Jeg vet om mange barn som etter hvert "nekter" å bruke bilstol fordi den er for trang eller ubehagelig. Recaro-setene får du også kjøpt fothviler til, og det er veldig godt å ha et sted å sette føttene, og slippe å sitte og dingle med beina. Anbefales på det varmeste!

Jeg ville fortsatt med bilstol, av typen "pute med rygg". Hvilke varianter som passer best for deres barn, bør dere nok bare prøve dere frem til. Jeg vet ikke hvilke varianter som er bredest og høyest, men vet at Britax har en variant som bredden på sittedelen kan justeres på.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...