Gå til innhold

Følsom 6-åring, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mor her

Hei!

Jeg har en sønn på 6 år som er utrolig sensitiv. Han tar til tårene for ingenting og det skjer nesten daglig. Jeg syns det er fryktelig trist samtidig blir jeg litt irritert også. Men det kan jeg ikke vise, for da blir han jo enda mer lei seg.. Skal jeg ignorere det??

Eks: i går bad han om eplejuice. Da jeg sa at vi ikke hadde det, men at han kunne få saft i stedenfor, begynte han å gråte. I dag begynte han å gråte fordi han ikke var sikker på om de andre vennene hans hadde trompet i 17-maitoget. Det har blitt til at vi neste ikke tør å si noe til han/ irettesette ham, fordi han garantert kommer til å begynne å gråte.Det skal så lite til før tårene spretter frem. Huff... har dere råd om hvordan jeg kan takle situasjonen?

Ellers er han en litt forsiktig gutt, glad og fornøyd når ting går etter planen. Han er frisk og har hatt normal utvikling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276058-f%C3%B8lsom-6-%C3%A5ring-kan-noen-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han prematurbarn?

Jeg har en gutt som også tar lett til tårene, men heldigvis er han blitt litt tøffere i det siste. Han er 5 1/2 år nå. Jeg er litt bekymret hvordan han skal klare seg på skolen.

Jeg var på vårseminar med prematurforeningen, og jeg forstår det sånn at det er typisk premature å være forsiktige og engslige av seg, så derfor lurer jeg på om din gutt også er prematur.

Det som er viktig med en gutt som din, er forberedelse. Prøv å fortelle mest mulig på forhånd, og lag gjerne avtaler. Forutsigbarhet er viktig.

Jeg forstår godt din frustrasjon når han tuter for alt mulig rart. Jeg trøster gjerne min sønn når han er lei seg, men hvis han griner med bordet fordi maten ikke er sånn som han hadde tenkt, sender jeg han på rommet. Der har jeg vært kjempestreng. Vi vil ha matro, og aksepterer ikke hyling når vi skal spise. Det har nådd inn, og nå er det sjelden han skriker med bordet. Han må gjerne si at maten ikke smaker godt, bare han ikke skriker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...