Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå tørner jeg snart! Seksåringen har alltid sovet lite, og det er greit nok. Noen sover mye og noen sover lite. Men nå har vi kommet inn i et dårlig mønster. Han holder det gående langt utover kvelden, igår ble den sikkert 22 før han sov, og 21 er ikke uvanlig. Likevel står han opp i syv-halv åtte tiden, uansett hvor sent han sovner. Og det jeg syns jeg merker er at han blir mer slitsom nå som han får så lite søvn. Han virker nesten hyperaktiv, klarer ikke å sitte/stå i ro, hopper rundt hele tiden, prater og snakker høyt, spiser lite og er et mareritt å få i seng.

Vi har prøvd å lage en orm som han kan fargelegge en runding på når han legger seg fint, men etter snart en måned har han tre ringer fargelagt.... Og han er ikke motivert av den heller, det er ikke så nøye for ham om han får noe fint om en stund hvis han legger seg, for han vil heller være oppe _nå_.

Hva i huleste gjør man? Vi må fange ham som en vill rein for å få ham ned, han må pusses tenner på med tvang, for det gidder han ikke. Vi har da prøvd å lirke og lure, og prate fornuft og la ham være stor som kan pusse tenner selv, men han gidder ikke, og til slutt må vi jo tvinge ham så det ikke blir hull og drit.

Han kan ikke kle av seg selv, dvs det kan han selvfølgelig, men han vil ikke det heller, og igjen - hvis vi lar ham bestemme selv kler han ikke av seg i det hele tatt. Da kan han sove natta gjennom med klær på, når han endelig sovner.

Håper dere har noen tips til en oppgitt moder ! Det er vel en "periode" som er igang igjen men huttemegtu!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276211-legging-seks%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det høres slitsomt ut. Jeg kommer med noen forslag som ramlet ned i hodet mitt. Det kan jo godt tenkes dere har prøvd det før - men jeg prøver i alle fall :)

Hva med å gi ham belønning ganske umiddelbart. Hvis han må fargelegge 10 ringer på en orm, så blir det ganske lenge å vente. Hva med å lage en orm med 2 ringer på først - så får han en liten belønning som du vet han vil sette pris på. Etter en stund kan ormen få 5 ringer før det blir belønning.

I tillegg har jeg faktisk tro på at ting må få konsekvenser. Noen kaller det straff - og det føles sikkert slik for barnet, men jeg mener det er hjelp til selvhjelp.

Hvis du på forhånd finner ut hva konsekvensen av de forskjellige tingene kan være, så kan du informere ham grundig om det.

Hvis han ikke pusser tennene på en rolig måte, så får han ikke is i morgen.

Hvis han ikke kler av seg innen x-antall minutter (bruk gjerne klokke), så får han ikke spille gameboy i morgen.

Jeg synes det er greit at barna selv bestemmer når de skal sovne (merk: ikke legge seg), men det skal være stille på rommet. Dvs. at jentene mine gjerne må lese lenge, men de får ikke lov til å leke f.eks.

Prøv kanskje også å gjøre kveldsstellet til en koselig stund - hvis det er mulig da ;)

Han høres noe hyper ut? Jeg ville prøvd å kutte ut så mye sukker og kunstige tilsetningsstoffer som mulig, det kan gjøre underverker for hyperaktive barn.

Likeså som Jubalong70 sier - umiddelbare konsekvenser / belønninger, ikke noe som kommer i dagesvis etterpå.

Uff, det høres slitsomt ut. Jeg kommer med noen forslag som ramlet ned i hodet mitt. Det kan jo godt tenkes dere har prøvd det før - men jeg prøver i alle fall :)

Hva med å gi ham belønning ganske umiddelbart. Hvis han må fargelegge 10 ringer på en orm, så blir det ganske lenge å vente. Hva med å lage en orm med 2 ringer på først - så får han en liten belønning som du vet han vil sette pris på. Etter en stund kan ormen få 5 ringer før det blir belønning.

I tillegg har jeg faktisk tro på at ting må få konsekvenser. Noen kaller det straff - og det føles sikkert slik for barnet, men jeg mener det er hjelp til selvhjelp.

Hvis du på forhånd finner ut hva konsekvensen av de forskjellige tingene kan være, så kan du informere ham grundig om det.

Hvis han ikke pusser tennene på en rolig måte, så får han ikke is i morgen.

Hvis han ikke kler av seg innen x-antall minutter (bruk gjerne klokke), så får han ikke spille gameboy i morgen.

Jeg synes det er greit at barna selv bestemmer når de skal sovne (merk: ikke legge seg), men det skal være stille på rommet. Dvs. at jentene mine gjerne må lese lenge, men de får ikke lov til å leke f.eks.

Prøv kanskje også å gjøre kveldsstellet til en koselig stund - hvis det er mulig da ;)

Takk for innspill. Skal prøve å gjøre ormen litt kortere ;-) Det er ikke _bare_ pes, vi leser og koser oss også, problemet er pussingen, og herjingen før og etter lesingen. Han virker rett og slett overtrøtt, og litt hyper om kvelden.

Vi får prøve å gjøre ormen lange til ormen korte (hadde en fin premie på den lange, det var derfor den måtte være så lang, men den får vi spare til en annen gang :-)

Det er lett at det blir mye bråk og kjefting, og det er fryktelig slitsomt når "voksenkvelden" blir så kort.

Han høres noe hyper ut? Jeg ville prøvd å kutte ut så mye sukker og kunstige tilsetningsstoffer som mulig, det kan gjøre underverker for hyperaktive barn.

Likeså som Jubalong70 sier - umiddelbare konsekvenser / belønninger, ikke noe som kommer i dagesvis etterpå.

Vi bruker ikke mye godteri og sånt, men det er klart, det er jo alltid rom for å kutte ennå mer ned på sukker og søtningsstoffer :-)

Annonse

Hva med å love lesing på senga om han legger seg greit?

Ellers er jeg enig med jubalong70 at straff (konsekvens), som å ta bort goder, kan fungere.

Han får lesing på senga nesten hver kveld, pappan er grei sånn :-) Det kan selvf brukes som en "straff" også, at hvis han ikke er grei blir det ikke lesing. Men lesestunden er koselig og den vil vi jo gjerne ha alle sammen.

Takk for innspill. Skal prøve å gjøre ormen litt kortere ;-) Det er ikke _bare_ pes, vi leser og koser oss også, problemet er pussingen, og herjingen før og etter lesingen. Han virker rett og slett overtrøtt, og litt hyper om kvelden.

Vi får prøve å gjøre ormen lange til ormen korte (hadde en fin premie på den lange, det var derfor den måtte være så lang, men den får vi spare til en annen gang :-)

Det er lett at det blir mye bråk og kjefting, og det er fryktelig slitsomt når "voksenkvelden" blir så kort.

Jeg skjønner deg godt. Det er så utrolig verdifullt med litt voksentid i fred og ro på kvelden.

Du sier han virker overtrøtt- når starter dere leggingen da? Er det noen vits i å prøve å legge ham tidligere?

black wealch

Han får lesing på senga nesten hver kveld, pappan er grei sånn :-) Det kan selvf brukes som en "straff" også, at hvis han ikke er grei blir det ikke lesing. Men lesestunden er koselig og den vil vi jo gjerne ha alle sammen.

Da ville jeg definitivt prøvd med at det ikke blir lesing om han ikke går greit til sengs.

Lykke til :-)

Sett en fast tid for lesingen. Hvis den f.eks. er fra 2045 til 2100 - og han løper rundt i leiligheten på den tiden - så er lesingen avlyst (tilpass etter deres rutiner og tidsskjema).

Jeg skjønner deg godt. Det er så utrolig verdifullt med litt voksentid i fred og ro på kvelden.

Du sier han virker overtrøtt- når starter dere leggingen da? Er det noen vits i å prøve å legge ham tidligere?

Tenker på det også. Men det er barnetv, og så litt disneychannel, og så kveldsmat, og så avkledning og tannpuss, og da er klokka allerede 20. Og når han er vel i seng og lest for så sitter han lenge og "leser" selv etterpå, og så kommer han opp fordi han har et eller annet påskudd, eller skal ha en nattakos til osv.

Egentlig, når man tenker på det, så er det jo mest koselig med seksåring i huset, og det er vel ikke lenge til han ikke vil ha nattakos i det hele tatt da ... Kanskje man må se litt stort på det :-) Det er vel ikke så mange årene igjen så blir det ikke voksentid i det hele tatt, før han flytter hjemmefra ;-)

Sett en fast tid for lesingen. Hvis den f.eks. er fra 2045 til 2100 - og han løper rundt i leiligheten på den tiden - så er lesingen avlyst (tilpass etter deres rutiner og tidsskjema).

Ja det var smart. Kan sette på timeren på et fast klokkeslett, og hvis han ikke er i seng ti den piper så blir det ikke lesing. Det skal jeg jammen prøve!

Annonse

Tenker på det også. Men det er barnetv, og så litt disneychannel, og så kveldsmat, og så avkledning og tannpuss, og da er klokka allerede 20. Og når han er vel i seng og lest for så sitter han lenge og "leser" selv etterpå, og så kommer han opp fordi han har et eller annet påskudd, eller skal ha en nattakos til osv.

Egentlig, når man tenker på det, så er det jo mest koselig med seksåring i huset, og det er vel ikke lenge til han ikke vil ha nattakos i det hele tatt da ... Kanskje man må se litt stort på det :-) Det er vel ikke så mange årene igjen så blir det ikke voksentid i det hele tatt, før han flytter hjemmefra ;-)

MIn 6.5-åring blir også vanskeligere å legge hvis han er overtrøtt, da blir han gira og det er vanskelig å få kontakt med han for å formidle beskjeder om å kle av seg osv.

Når vi har slike perioder, blir vi mer konsekvente og tåler mindre dill og dall. Når vi sier at han skal gå på badet, gir vi han ikke flere sjanser, men tar han med med en gang. Det samme gjelder avkledning og tannpuss. Når han er vel i seng, lest for og fått nattakos, er det slutt på servicen fra vår side. Hvis han må på do, går han alene.

Dette pleier å hjelpe etter en liten stund. Lykke til!

Hva om kveldsmaten kommer tidligere - i stedet for Disney eller noe slikt?

Jeg håper og tror det går enda endel år før mine skal sitte oppe lenge på kveldene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...