Gjest spennt på innslaget Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Et lite tips. På tv2 nyhetene kl.21.00 kommer det et innslag om et par som har gått gjennom masse og fått avslag fra bufa på å adoptere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til to små Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Fikk ikke med meg hele, hva var alt de hadde gått gjennom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zitrus Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Fikk ikke med meg hele, hva var alt de hadde gått gjennom? De fikk avslag fra Bufetat fordi kvinnlig søker har en revmatismesykdom. Selv om hun er "helt frisk" og velfungerende, mener region Vest at de ikke er skikket da det stilles "store krav til fysisk og psykisk helse", som Bufetats rep. sa. Saken var forsterket med et intervju av en trebarnsmor (egenfødte barn) med revmatisme og hun følte seg krenket på alle revmatikeres vegne, at Norges 300.000 revmatikere blir stemplet av Staten som "ikke-skikket". Kort, og muligens noe unøyaktig, fortalt. :-) zitrus 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hewitt Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Fikk ikke med meg hele, hva var alt de hadde gått gjennom? De hadde fått avslag hos bufa p.g.a. at hun hadde leddgikt, men denne hadde vist ikke vært videre "aktiv" forstod jeg ifølge legen som uttalte seg. At mannen var frisk hadde ingenting å si..Du får repotasjen her http://webtv2.no/sumo/nyhetene Tøfft av de og stå frem. Virket på meg som to høyst oppegående mennesker som virkelig hadde et ønske om barn.Får meg til å lurer litt på om bufa har avslått saken deres bare som en prinsippsak..Tror ihvertfall paret må ha hatt en dårlig saksbehandler. Selv har vi to bekjennte som begge har leddgikt og begge parene har adoptert og er flotte foreldre for barna sine. Så forsjells behand. er det hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flere grunner til avslag? Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Vet ikke mer om denne konkrete saken enn det som kom fram på TV, men slik som den blr framstilt så ble det ensidig fokusert på kvinnelig søkers revmatiske diagnose.Slik søkerne framstod i reportasjon så virket de som flotte og ressurssterke mennesker, men synes likevel er rart at avslaget bare var basert på dette grunnlaget ettersom jeg kjenner til søkere som har adoptert flere barn selv med samme diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest opprørtnå Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 De hadde fått avslag hos bufa p.g.a. at hun hadde leddgikt, men denne hadde vist ikke vært videre "aktiv" forstod jeg ifølge legen som uttalte seg. At mannen var frisk hadde ingenting å si..Du får repotasjen her http://webtv2.no/sumo/nyhetene Tøfft av de og stå frem. Virket på meg som to høyst oppegående mennesker som virkelig hadde et ønske om barn.Får meg til å lurer litt på om bufa har avslått saken deres bare som en prinsippsak..Tror ihvertfall paret må ha hatt en dårlig saksbehandler. Selv har vi to bekjennte som begge har leddgikt og begge parene har adoptert og er flotte foreldre for barna sine. Så forsjells behand. er det hvertfall. Jeg er så enig med deg. Dette må være en prinsippsak og utrolig dårlig saksbehandling. Eller det må være andre forhold som er grunn til avslaget, som ikke har kommet fram i media. Leddgikt kan umulig være diskvalifiserende for å få barn, spesielt ikke når hun har en helt frisk mann. Enslige får jo adoptere. Jeg kjenner til enslig som har fått adoptere 2 barn til tross for at hun har epilepsi, og fortsatt får behandling for det. Jeg kjenner også til enslig som har fått adoptere 2 barn til tross for at hun har hatt diagnosen kronisk depresjon i 10 år, og fortsatt gikk til behandling da første barn ankom. Selvom sykdommene til disse to har vært lite aktiv de siste par årene før de fikk barn, mener jeg risikoen for tilbakeslag er temmelig stor. Og med tanke på at de da er enslige.. Jeg må legge til at begge disse har høy utdannelse, men jeg syns ikke det burde ha noen som helst betydning i denne sammen hengen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina&Roald Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg er så enig med deg. Dette må være en prinsippsak og utrolig dårlig saksbehandling. Eller det må være andre forhold som er grunn til avslaget, som ikke har kommet fram i media. Leddgikt kan umulig være diskvalifiserende for å få barn, spesielt ikke når hun har en helt frisk mann. Enslige får jo adoptere. Jeg kjenner til enslig som har fått adoptere 2 barn til tross for at hun har epilepsi, og fortsatt får behandling for det. Jeg kjenner også til enslig som har fått adoptere 2 barn til tross for at hun har hatt diagnosen kronisk depresjon i 10 år, og fortsatt gikk til behandling da første barn ankom. Selvom sykdommene til disse to har vært lite aktiv de siste par årene før de fikk barn, mener jeg risikoen for tilbakeslag er temmelig stor. Og med tanke på at de da er enslige.. Jeg må legge til at begge disse har høy utdannelse, men jeg syns ikke det burde ha noen som helst betydning i denne sammen hengen. Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krysser fingrene for dere! Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Stå på!! Fantastisk modig av dere å stå frem slik.Det står det respekt av. Heldigvis finnes det en ankemulighet. Regner med at dere vil få godkjenningen der:-) Masse,masse lykke til. Pleier aldri å kommentere avslag som blir annonsert.En sak har alltid to sider,vi får som oftes se bare litt av den ene. Men deres sak provoserer meg noe voldsomt,ut fra det som har kommet frem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Så innslaget, og synes dere er utrolig tøffe som orker å stå fram med dette i media. Men jeg synes det er kjempeflott at noen virkelig gjør dette. Så får man se hvor urettferdig mye er. Håper virkelig at Bufetat snur, og gir dere godkjenningen. Ønsker dere masse lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 I denne saken og som i en rekke barnevernsaker er det bare en side som kommer frem. BUFA kan da ikke gå ut i media å fortelle hvorfor de ikke ble godkjent. Mulig det er andre grunner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Ok, denne så jeg først etter at jeg skrev lenger oppe. Da vil jeg bare ønske dere lykke til videre, og stå på!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blessed woman x 2 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Hei Nina og Roald! Kjempe bra at dere stod fram med saken deres. Håper virkelig at dere blir godkjente og at det venter barn i enden av denne lange prosessen. Hvilket land skal dere adoptere fra? Lykke til! Ikke gi dere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2231850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjørkekråka Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Så flott at dere orker å stå fram, det står det respekt av! Lykke til, vi håper det går i orden tilslutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
C&M mamma Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Først av alt,: kjempe flott innslag dere hadde på TV2 i går. (bare så altfor kort :-))Kjenner litt til dere og kan bare ane hva det har kostet dere og stå frem i media. Vet dere er et roligt og sindigt par som ikke stikker hode frem uten at saken er vel overveid. Men dere gjorde en flott "jobb" og kan være stolte over det dere stod fram med og at det var den hele og fulle sannheten. At noen stiller seg spørrende til om det virkelig kun er leddgikten som er årsaken til avslage i bufa sier vel litt om hvor galt dette er. For dette er galskap. Det kan vi si med hånden på hjerte for vi vet at det KUN ER leddgikten som hindrer dere i å nå videre i adop.saken. Så dette er "flisespikkeri" fra bufa. Et så flott, oppegående og velutdannnet par som dere er vi virkelig ikke i tvil om at kan gi barn den trygghet,kjærlighet og omsorgen barna har krav på. Så la INGEN få sette spørsmålstegn ved det. Håper dere og alle andre dette gjelder lykkes frem slik at flere barn som trenger foreldre kan få det. Dere har vår fulle støtte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest opprørtnå Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Tusen takk for at dere stod fram på TV, det var et flott innslag! Jammen på tide at noen tar bladet fra munnen og sier fra. De fleste orker ikke å stå offentlig fram i en sånn sak. Dere er ikke de eneste som har opplevd sånt usaklig flisespikkeri fra norske myndigheter. Da jeg skrev innlegget i går var jeg opprørt på deres vegne. For ordens skyld måtte jeg ta forbehold om at det kunne være andre grunner som vi ikke kjenner til. Jeg kjenner jo ikke dere. Jeg er glad du svarte, og avkreftet det. Jeg er ikke i det minste tvil om at du snakker sant! jeg vil bare ønske dere lykke til! Kjemp videre. Jeg kan ikke tro annet enn at dere vil oppleve å få ønskebarnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sølvsjø Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det som kom frem i reportasjen ang begrunnelsen på avslaget stemmer 100%. Det er ikke andre årsaker. Min mann og jeg er i samme situasjon og fikk det "endelige" avslagt hos Bufdir i februar i år. Begrunnelsen er at "det kan være tvil om kvinnelig søkers fysiske helse på lang sikt"... Det er supert at disse to har orket å ta belastningen med å stå fram og slik fronte denne saken som jeg vet gjelder endel flere enn oss. Stå på videre ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette er Roald, mannen som var på tv igår. Jeg vil først som sist bare få si en ting som jeg føler er viktig for å unngå spekulasjoner: Det finnes IKKE andre grunner til avslaget enn kona, Nina`s leddgikt som ble nevnt i reportasjen. Om vi hadde hatt noen skjulte/andre årsaker, grunner til avslaget ville vi aldri gått ut offentlig med dette, for dette kan jeg love dere kostet. Ingen av oss liker å stikke seg frem, vi er rolige og litt tilbaketrukne mennesker begge to, men nå har bufetat gått så langt at nok var nok, dette måtte alle få se!! Vi kunne ikke gå videre i livet uten å "si fra". Det kommer nok mere ikveld. Som jeg føler med dere! Det er grusomt og nedverdigende å bli behandlet slik! Saken deres fører tankene og følelsene tilbake til vår egen vanskelige adopsjonssak for noen år siden. Vi ble i utgangspunktet godkjente, og papirene våre ble sendt til giverlandet. Vi stod i kø for tildeling av barn da jeg ble syk. Jeg hadde en alvorlig infeksjon og store smerter, og ble innlagt på sykehus for behandling. Fordi området var betent måtte de i første omgang bare behandle. De kunne ikke gå inn å gjøre undersøkelser om hva som forårsaket infeksjonen. Jeg ble utskrevet fra sykehuset da jeg var frisk nok til å fortsette behandlingen hjemme, og fikk beskjed om å komme tilbake for undersøkelse om fire uker. For å gjøre en lang historie kort. Undersøkelsen viste at jeg ikke hadde noen kronisk eller alvorlig sykdom. Jeg var frisk! Min mann og jeg var overlykkelige, for det var klart at avbrudd av adopsjonssaken spøkte i hodet mens jeg var syk, og i ukene jeg ventet på undersøkelsen. Siden alt var i orden fant vi ingen grunn til å melde fra til adopsjonsmyndighetene om at jeg hadde vært syk. Vi snakket også med legen min om dette, og han mente det ikke var noen som helst grunn til å gi beskjed om sykdommen jeg hadde hatt. Et halvt år etter, da vi nettopp hadde fått beskjed fra adopsjonsforeningen om at vi kunne vente tildeling i nærmeste fremtid, fikk vi plutselig brev fra myndighetene om at godkjenningen var lagt på is, da de hadde mottatt et anonymt brev om at vi var uegnet som foreldre. Barnevernet måtte gjøre en ny utredning og nye legeattester og erklæringer måtte gjøres på nytt. Vi måtte kort sagt begynne forfra. Vi ble anklaget fordi vi ikke hadde gitt beskjed om sykdommen. Det var en fryktelig tid. Barnet som var tiltenkt oss, ble tildelt andre. Vi fikk ny flott utredning av barnevernet som gjorde svært grundige undersøkelser. Alle legeattester osv var i orden, og vi fikk kun anbefalinger. I mellomtiden hadde jeg funnet ut hvem den anonyme brevskriveren var. Det var en tidligere venn av familien som brøt kontakten med oss da vi ble godkjente som adoptivforeldre. Hun og hennes mann hadde fått avslag på sin søknad pga arbeidsledighet og ustabil økonomi. De taklet rett og slett ikke at vi fikk godkjenning. Da hun ble avslørt som brevskriveren ringte hun adopsjonsmyndighetene og satte fram nye beskyldninger om oss. Helt utrolig at myndighetene festet mer lit til hennes anonyme brev og ubekreftede beskyldninger framsatt på telefonen, enn på barnevernets nye grundige utredning og uttalelser fra leger. Men det gjorde de. vi fikk avslag! Først etter andre runde med anke, til departementet fikk vi godkjenning. Vi var så letta, glade og overlykkelige at vi droppet å gå ut til pressen med vår historie som vi hadde planlagt. Dessuten var vi helt uslitte etter den lange prosessen. Vi er nå lykkelige foreldre til verdens skjønneste barn! Jeg synes det er fantastisk at dere har hatt ork til å gå ut med en så belastende historie. Det kan være til hjelp for mange i lignende situasjoner. Jeg ønsker dere lykke til videre! Stå på!! Jeg håper og tror at myndighetene tar til vettet og godkjenner dere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina&Roald Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Som jeg føler med dere! Det er grusomt og nedverdigende å bli behandlet slik! Saken deres fører tankene og følelsene tilbake til vår egen vanskelige adopsjonssak for noen år siden. Vi ble i utgangspunktet godkjente, og papirene våre ble sendt til giverlandet. Vi stod i kø for tildeling av barn da jeg ble syk. Jeg hadde en alvorlig infeksjon og store smerter, og ble innlagt på sykehus for behandling. Fordi området var betent måtte de i første omgang bare behandle. De kunne ikke gå inn å gjøre undersøkelser om hva som forårsaket infeksjonen. Jeg ble utskrevet fra sykehuset da jeg var frisk nok til å fortsette behandlingen hjemme, og fikk beskjed om å komme tilbake for undersøkelse om fire uker. For å gjøre en lang historie kort. Undersøkelsen viste at jeg ikke hadde noen kronisk eller alvorlig sykdom. Jeg var frisk! Min mann og jeg var overlykkelige, for det var klart at avbrudd av adopsjonssaken spøkte i hodet mens jeg var syk, og i ukene jeg ventet på undersøkelsen. Siden alt var i orden fant vi ingen grunn til å melde fra til adopsjonsmyndighetene om at jeg hadde vært syk. Vi snakket også med legen min om dette, og han mente det ikke var noen som helst grunn til å gi beskjed om sykdommen jeg hadde hatt. Et halvt år etter, da vi nettopp hadde fått beskjed fra adopsjonsforeningen om at vi kunne vente tildeling i nærmeste fremtid, fikk vi plutselig brev fra myndighetene om at godkjenningen var lagt på is, da de hadde mottatt et anonymt brev om at vi var uegnet som foreldre. Barnevernet måtte gjøre en ny utredning og nye legeattester og erklæringer måtte gjøres på nytt. Vi måtte kort sagt begynne forfra. Vi ble anklaget fordi vi ikke hadde gitt beskjed om sykdommen. Det var en fryktelig tid. Barnet som var tiltenkt oss, ble tildelt andre. Vi fikk ny flott utredning av barnevernet som gjorde svært grundige undersøkelser. Alle legeattester osv var i orden, og vi fikk kun anbefalinger. I mellomtiden hadde jeg funnet ut hvem den anonyme brevskriveren var. Det var en tidligere venn av familien som brøt kontakten med oss da vi ble godkjente som adoptivforeldre. Hun og hennes mann hadde fått avslag på sin søknad pga arbeidsledighet og ustabil økonomi. De taklet rett og slett ikke at vi fikk godkjenning. Da hun ble avslørt som brevskriveren ringte hun adopsjonsmyndighetene og satte fram nye beskyldninger om oss. Helt utrolig at myndighetene festet mer lit til hennes anonyme brev og ubekreftede beskyldninger framsatt på telefonen, enn på barnevernets nye grundige utredning og uttalelser fra leger. Men det gjorde de. vi fikk avslag! Først etter andre runde med anke, til departementet fikk vi godkjenning. Vi var så letta, glade og overlykkelige at vi droppet å gå ut til pressen med vår historie som vi hadde planlagt. Dessuten var vi helt uslitte etter den lange prosessen. Vi er nå lykkelige foreldre til verdens skjønneste barn! Jeg synes det er fantastisk at dere har hatt ork til å gå ut med en så belastende historie. Det kan være til hjelp for mange i lignende situasjoner. Jeg ønsker dere lykke til videre! Stå på!! Jeg håper og tror at myndighetene tar til vettet og godkjenner dere! Det var en sterk historie fra deg "lykke til" Ufattelig at slikt går an, men en ting har jeg lært meg nå, og det er at ingenting forbauser meg lenger. Før vi startet denne adopsjonsprosessen var jeg uvitende, stolte på at det offentlige ville behandle oss rettferdig og fint, nå sitter jeg bare med hakeslepp og sjokk! Tror nesten ikke det jeg får se, og jeg har sett mye nå, ikke bare hos oss selv, men også hos andre vi har kontakt med i lign. situasjon. Vi har så langt holdt oss til selve saken vår da dette er klart viktigst, saksbehandlere, rådgivende leger som plutselig blir "eksperter" på Ninas sykdom og som tillater seg å overprøve ekspertisen etc etc....høyst kritikkverdige forhold har ennå ikke kommet frem, og det venter vi med, for nå måtte selve saken frem, det er jo den som betyr noe. Målet vårt har jo vært å belyse dette med diskriminering og stigmatisering, og det ser det jammen ut som om vi har lykkes med. Tusen takk til Tv2 for det!!! Flott med en nyhetskanal som tar den svake parts parti i kampen mot det offentlige. Vi må også si at vi ble leie oss, såret og provoserte når vi hørte direktøren i bufetat på tv som bl.a. uttalte at "når vekten av usikkerheten blir for stor, da må det bli nei" hvilken "usikkerhet" er det de er så redde for???Ninas revmatolog kom med veldige gode skussmål, kalte henne nærmest frisk (og vi må da stole på en spesialist??) hun gis gode prognoser, hun er i 100% jobb uten fravær grunnet diagnosen. Jeg, mannen er 100%frisk.Sosialrapporten fra b.v. var svært god, Det er som tidl. nevnt her både av oss og andre intet annet som hefter ved oss enn dette. Så hva er det bufetat er så redde for??? Hvilket menneskesyn er det de egentlig står for? Skal man være helt lytefri og supermenneske for å adoptere?? Det står ihvertfall ikke det i retningslinjene, for der står det at man ved sykdom/funkjsonshemming skal se på den TOTALE omsorgsevne. Har de gjort dette med oss?? nei det tror jeg sannelig ikke de har.:-) Vi håper inderlig at det fremover nå vil gå lettere for alle å komme gjennom dette nåløyet, klart vi mener det må stilles krav og at enkelte ikke er skikket til å bli foreldre vet jo alle, men som alle skjønner nå så bruker bufetat feil filter rett og slett, de vraker oss utfra tøysete ting som ikke er relevante og som veldig lett kan oppfattes som diskriminerende. Jeg undres på om de i det hele tatt aner hvilken belastning det er å bli utsatt for sånt? Hvor tøft det er å bli stempet som "uskikket", når vi ser andre barn, hører om andre som får barn,..så tenker vi....dette får ikke vi, for det er "forståsegpåere" der ute som mener vi ikke kan ta oss av et barn....når disse forståsegpåerne overhodet ikke kjenner oss, har møtt oss eller snakket med oss...og når vi begge er vel fungerende som lever et helt normalt liv...da blir det bare for dumt. Dette skjønner alle. Du så provoserende det er når det kommer fremmede mennesker inn i livet vårt og forteller oss at det ikke er sånn som vi, våre spesialister, vår familie, våre venner, våre bekjente eller våre arbeidskolleger opplever oss....men at det er sånn som de sier det er..(!)...om jeg skal få si det veldig forsiktig så grenser dette til frekkhet.. Tusen takk til alle som har støttet oss, og tusen takk til "C&M mamma" og "Sølvsjø" som bekrefter vår historie her. Vi venter nå på endelig svar fra bufdir, så dette blir spennende, vi setter nå vår lit til bufdir, håper at de ser saken som den er og gir oss innvilgning. Vi lover å kunngjøre svaret!:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det var en sterk historie fra deg "lykke til" Ufattelig at slikt går an, men en ting har jeg lært meg nå, og det er at ingenting forbauser meg lenger. Før vi startet denne adopsjonsprosessen var jeg uvitende, stolte på at det offentlige ville behandle oss rettferdig og fint, nå sitter jeg bare med hakeslepp og sjokk! Tror nesten ikke det jeg får se, og jeg har sett mye nå, ikke bare hos oss selv, men også hos andre vi har kontakt med i lign. situasjon. Vi har så langt holdt oss til selve saken vår da dette er klart viktigst, saksbehandlere, rådgivende leger som plutselig blir "eksperter" på Ninas sykdom og som tillater seg å overprøve ekspertisen etc etc....høyst kritikkverdige forhold har ennå ikke kommet frem, og det venter vi med, for nå måtte selve saken frem, det er jo den som betyr noe. Målet vårt har jo vært å belyse dette med diskriminering og stigmatisering, og det ser det jammen ut som om vi har lykkes med. Tusen takk til Tv2 for det!!! Flott med en nyhetskanal som tar den svake parts parti i kampen mot det offentlige. Vi må også si at vi ble leie oss, såret og provoserte når vi hørte direktøren i bufetat på tv som bl.a. uttalte at "når vekten av usikkerheten blir for stor, da må det bli nei" hvilken "usikkerhet" er det de er så redde for???Ninas revmatolog kom med veldige gode skussmål, kalte henne nærmest frisk (og vi må da stole på en spesialist??) hun gis gode prognoser, hun er i 100% jobb uten fravær grunnet diagnosen. Jeg, mannen er 100%frisk.Sosialrapporten fra b.v. var svært god, Det er som tidl. nevnt her både av oss og andre intet annet som hefter ved oss enn dette. Så hva er det bufetat er så redde for??? Hvilket menneskesyn er det de egentlig står for? Skal man være helt lytefri og supermenneske for å adoptere?? Det står ihvertfall ikke det i retningslinjene, for der står det at man ved sykdom/funkjsonshemming skal se på den TOTALE omsorgsevne. Har de gjort dette med oss?? nei det tror jeg sannelig ikke de har.:-) Vi håper inderlig at det fremover nå vil gå lettere for alle å komme gjennom dette nåløyet, klart vi mener det må stilles krav og at enkelte ikke er skikket til å bli foreldre vet jo alle, men som alle skjønner nå så bruker bufetat feil filter rett og slett, de vraker oss utfra tøysete ting som ikke er relevante og som veldig lett kan oppfattes som diskriminerende. Jeg undres på om de i det hele tatt aner hvilken belastning det er å bli utsatt for sånt? Hvor tøft det er å bli stempet som "uskikket", når vi ser andre barn, hører om andre som får barn,..så tenker vi....dette får ikke vi, for det er "forståsegpåere" der ute som mener vi ikke kan ta oss av et barn....når disse forståsegpåerne overhodet ikke kjenner oss, har møtt oss eller snakket med oss...og når vi begge er vel fungerende som lever et helt normalt liv...da blir det bare for dumt. Dette skjønner alle. Du så provoserende det er når det kommer fremmede mennesker inn i livet vårt og forteller oss at det ikke er sånn som vi, våre spesialister, vår familie, våre venner, våre bekjente eller våre arbeidskolleger opplever oss....men at det er sånn som de sier det er..(!)...om jeg skal få si det veldig forsiktig så grenser dette til frekkhet.. Tusen takk til alle som har støttet oss, og tusen takk til "C&M mamma" og "Sølvsjø" som bekrefter vår historie her. Vi venter nå på endelig svar fra bufdir, så dette blir spennende, vi setter nå vår lit til bufdir, håper at de ser saken som den er og gir oss innvilgning. Vi lover å kunngjøre svaret!:-) Jeg så innslaget og la også merke til uttalelsen om usikkerhet. Dagen etter var det tilfeldigvis store oppslag i avisene om hvor økt risiko for hjertesykdom reumatikere har. Jeg synes fortsatt at man her har lagt lista for høyt i forhold til hva som er akseptabel risiko siden det kun er en viss usikkerhet i forhold til helse hos en av foreldrene, og ikke begge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nina&roald Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg så innslaget og la også merke til uttalelsen om usikkerhet. Dagen etter var det tilfeldigvis store oppslag i avisene om hvor økt risiko for hjertesykdom reumatikere har. Jeg synes fortsatt at man her har lagt lista for høyt i forhold til hva som er akseptabel risiko siden det kun er en viss usikkerhet i forhold til helse hos en av foreldrene, og ikke begge. Jeg hørte om den forsida i dagbladet ja, men for å være ærlig...vi er ikke særlig redde for et nært forestående hjerteattakk. :-) Man kan jo ta for seg alle risikofakter som finnes da,som f.eks. røyking, usunn livstil, usunt kosthold (fett, sukker etc) alkohol, etc etc etc....dette blir etter min mening litt for hysterisk og litt for mye på sidelinja. Vi er mennesker, og bare det innebærer en svær risiko, mye rart kan skje om man er aldri så sunn og frisk. Nei, la oss heller holde oss til fornuften og bondevettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276344-tv-2-i-dag/#findComment-2232558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.