Gå til innhold

Vil prøve ritalin for å se om det virker

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke nick denne gang

For å gjøre en lang historie kort. Jeg (kvinne 37 år) og et par av mine nærmeste er ganske overbevist om at jeg har AD/HD. Legen min tenker at det nok kan være riktig, og vil legge meg inn på psyk.avd for utredning - noe jeg ikke orker av familie-hensyn.

Nå kan jeg få tilgang på ritalin gjennom en bekjent for å se om det virker. Er dette forsvarlig? Det er ikke snakk om en lengre periode, kanskje et par dager bare.

Hva syns dere?

Fortsetter under...

Kan ikke riktig se hvorfor du må legges inn for å bli testet? Jeg ble utredet poliklinisk på DPS her jeg bor, det kan umulig bli noe grundigere utredning av en innleggelse, ettersom det ikke finnes noen fysiske tester som kan vise om du har ADHD. Hvis jeg var deg, ville jeg i alle fall starte med å be om utredning uten innleggelse.

Men i forhold til Ritalinen: Om du prøver "ulovlig", blir du langtfra den første... jeg vil tro at du kommer lang med å prøve en eneste tablett. Jeg regner med at du har noen helt klare symptomer, som uro i kroppen, problemer med å "henge med" på ting som er litt tankekrevende, evt helt andre ting som er "dine" symptomer. Ta en tablett og kjenn etter, det jeg merket da jeg prøvde (jada, helt uten legegodkjennelse...) første gang, var at den fysiske uroen (kribling i beina) forsvant - og den visste jeg ikke engang var "unormal"... Men ikke fortsett i dagevis uten at du har vært gjennom legesjekk, det er noen hjertetester og slike ting som hører med i forkant av Ritalin-utskriving, og det er ikke uten grunn.

Gjest Ikke nick denne gang

Kan ikke riktig se hvorfor du må legges inn for å bli testet? Jeg ble utredet poliklinisk på DPS her jeg bor, det kan umulig bli noe grundigere utredning av en innleggelse, ettersom det ikke finnes noen fysiske tester som kan vise om du har ADHD. Hvis jeg var deg, ville jeg i alle fall starte med å be om utredning uten innleggelse.

Men i forhold til Ritalinen: Om du prøver "ulovlig", blir du langtfra den første... jeg vil tro at du kommer lang med å prøve en eneste tablett. Jeg regner med at du har noen helt klare symptomer, som uro i kroppen, problemer med å "henge med" på ting som er litt tankekrevende, evt helt andre ting som er "dine" symptomer. Ta en tablett og kjenn etter, det jeg merket da jeg prøvde (jada, helt uten legegodkjennelse...) første gang, var at den fysiske uroen (kribling i beina) forsvant - og den visste jeg ikke engang var "unormal"... Men ikke fortsett i dagevis uten at du har vært gjennom legesjekk, det er noen hjertetester og slike ting som hører med i forkant av Ritalin-utskriving, og det er ikke uten grunn.

Tusen takk for svar, nå skal det testes :-)

Annonse

• 2 uker senere...

Skal bli!

Jeg har også latt meg friste til en test av ritalin, men da var jeg ferdig utredet og det var kort tid til resultatet av utredningen var ferdig. Utredning av voksne med adhd tar lang tid, ca 6 månder tok det fra utredningen startet til jeg fikk ritalin. Derfor vil jeg bare advare deg litt. Jeg merket nemlig så god virkning at jeg fikk veldig lyst på mere av dette så fort som mulig...

• 3 måneder senere...

Jeg prøvde før jeg begynnte med utredningen, fordi jeg visste jeg hadde det. Men ville

sjekke ut om det var noe vits i å utrede det. Det funket så bra at jeg ikke var i tvil. det tok meg under 3 mnd hos psykolog (måtte ikke innlegges) og går nå på medisiner og har et helt nytt liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...