Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er så skuffet og lei meg på guttungens vegne akkurat nå. Kun 2 av 7 inviterte gjester (klassekamerater) møtte i barnebursdag, og av de 5 øvrige var det bare en som sendte melding om avbud... Synes det er fryktelig dårlig gjort ovenfor 7-åringen som gledde seg sånn at han ikke fikk sove kvelden i forveien.

Det virket forøvrig ikke som om det betydde så mye der og da, for vi hadde heldigvis invitert søskenbarn også så det var nok av lekekamerater. Men etterpå lurte han selvfølgelig på hvorfor det bare var to fra klassen som møtte. Litt såret og lei meg, jeg.

Jeg er fristet til å sende en lapp til de foreldrene det gjaldt, eventuelt til hele klassen? Er ikke foreldremøte på en stund...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276423-skuffende-barnebursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Angela25

Hei!

Skjonner godt din, og din sonns skuffelse... Det er vanlig hoflighet aa si fra i forveien hvis man ikke kan komme, og det er foreldrenes oppgave aa gjore, i allefall naar ungene er smaa.

Hadde dette skjedd paa min datters bursdag, ville jeg nok spurt de foreldrene det gjaldt om hvorfor de ikke sa ifra i forveien. Det kan jo vaere de var opptatt, og ikke hadde mulighet til aa komme, men aa si i fra er en selvfolge mener jeg.

Gjest Elextra

Ja, det var dårlig.

Hadde dere satt "S.U." og telefonnr. i invitasjonen?

Når vi inviterer til barnebursdag (barnehage) skriver vi gjerne "Si fra om du IKKE kommer", og telefonnr (mobil) De fleste sier likevel gjerne fra enten de kommer eller ikke (ofte på sms).

Gjest også en mamma

Jeg skjønner at du er skuffet, men jeg syns ikke du skal sende lapper til foreldrene. Det tror jeg gjør vondt verre.

Derimot kan jeg foreslå et par andre tiltak. Enten kan du ringe til foreldrene (dvs snakke med dem, personlig, ikke lapper eller SMS) og spørre om det var noen spesiell grunn til at barnet ikke kom - og forklare at dere ventet jo på barna.

Eller så kanskje du skal ta det opp med læreren, og spørre om dette er vanlig praksis, eller om det er spesielt fordi det er ditt barn som inviterer til bursdag.

Når det er sagt så er helger på forsommeren ikke alltid så godt egnet til barnebursdager. Folk vil gjerne ut og farte, se etter hytter og campingvogner, besøke familie, osv. Hvis det var nå i helga så var jo det for mange også "langhelg" med fri på fredag. Det er mange som reiser bort.

Tips fra meg: arranger barnebursdager midt i uka. Da kommer så godt som alle.

Det samme skjedde min venninnes datter, hun har bursdag i sommerferien (så det er kanskje litt mer forståelig, men...) De har løst det med at alle jentene i klassen som har bursdag i sommerferien, feirer bursdagen sin sammen før skoleslutt (i juni). Det er ihvertfall et slags plaster på såret, så får familie, slekt feire henne på selve bursdagen.

Jeg tror også at det er lurt å legge barneselskap på en ukedag, helgene er ofte fullbooket fra før...

Annonse

Gjest Elextra

Ja, det var dårlig.

Hadde dere satt "S.U." og telefonnr. i invitasjonen?

Når vi inviterer til barnebursdag (barnehage) skriver vi gjerne "Si fra om du IKKE kommer", og telefonnr (mobil) De fleste sier likevel gjerne fra enten de kommer eller ikke (ofte på sms).

Var bursdagen i helgen? Om man ønsker stort oppmøte bør man heller velge en ukedag.

Synes selv ikke noe særlig om bursdagsinvitasjoner i helgene - selskapet er gjerne midt på dagen og "beslaglegger" hele dagen i forhold til andre aktiviteter. Vi reiser også ofte bort i helgene.

Gjest Timiti

Var bursdagen i helgen? Om man ønsker stort oppmøte bør man heller velge en ukedag.

Synes selv ikke noe særlig om bursdagsinvitasjoner i helgene - selskapet er gjerne midt på dagen og "beslaglegger" hele dagen i forhold til andre aktiviteter. Vi reiser også ofte bort i helgene.

Men det at det er i helga og man er bortreist, gir vel ingen grunn til å ikke melde fra om at man ikke kommer?

Jeg er ikke trådstarter, altså.

Jeg forstår skuffelsen godt. Vet du, neste gang så ringer du heller rundt å inviterer barna. Da vet du i allefall at foreldrene vet om det, og kommer de ikke da,så kan du ringe foreldrene igjen å høre om dere må vente lenge på de sitt barn.

Hos oss så er det snakk om dobbelt så mange til feiring, så vi har sendt ut lapper, men nå sist ville jenta mi bare ha tre stk med seg på bowling for å feire, så da ringte jeg bare rundt.

Ukedager vil alltid kollidere med fotball, speidern og andre aktiviteter. Det er sjeldent det passer for alle.

Men det må jo gå an å si ifra at man ikke kan komme. Slikt går under allminnelig høflighet overfor både store og små.

mvh

Gjest Elextra

Ukedager vil alltid kollidere med fotball, speidern og andre aktiviteter. Det er sjeldent det passer for alle.

Men det må jo gå an å si ifra at man ikke kan komme. Slikt går under allminnelig høflighet overfor både store og små.

mvh

Helt enig. Å si fra er vanlig folkeskikk!

Selv har jeg foreløpig bare barnehagebarn, som foreløpig har minimalt med aktiviteter på ettermiddagene. Later til å være enighet blant foreldre jeg omgås at hverdagsbursdager foretrekkes, av grunner jeg nevner.

Annonse

Gjest Takk for svar til alle :)

Takk for tilbakemeldinger :). Det jeg er mest irritert over er at såpass mange ga blaffen i å melde avbud til tross for at vi hadde skrevet "svar utbedes" m/svarfrist og to ulike telefonnr. Har selvfølgelig forståelse for at helgene er fullpakket, spesielt nå i mai måned m/konfirmasjoner osv, men hadde satt pris på en tilbakemelding slik at vi eventuelt kunne funnet en annen dag, dvs. ukedag.

Ang. det med å sende ut lapper: Er redd for at det som "også en mamma" sier, vil gjøre vondt verre å sende ut lapper, så det blir vel til at jeg sparer det til et forledremøte utpå høsten engang....

mvh

Min opplevelse er også at det ofte er mer stressende med barnebursdager på hverdagene pga av fritidsaktiviteter og lange arbeidsdager med pendling/lang reisevei til/fra jobb.

Gjest pongping

Har opplevd dette mange ganger og sendt lapp til foreldrene - uten å få noen respons. Særlig "kullet" der min yngste går er slappe mht å komme, gi avbud osv. Det er utrolig dårlig, og vår datter har grått mange ganger over tomme plasser rundt bursdagsbordet. Tror det er et utslag av manglende folkeskikk hos foreldrene + at de lar ungene gjøre akkurat som de vil, uten tanke for andre i det hele tatt!

Har opplevd dette mange ganger og sendt lapp til foreldrene - uten å få noen respons. Særlig "kullet" der min yngste går er slappe mht å komme, gi avbud osv. Det er utrolig dårlig, og vår datter har grått mange ganger over tomme plasser rundt bursdagsbordet. Tror det er et utslag av manglende folkeskikk hos foreldrene + at de lar ungene gjøre akkurat som de vil, uten tanke for andre i det hele tatt!

Kjenner meg igjen i dette :(. Virker som om foreldrene bare gir blaffen. Det er skikkelig dårlig gjort ovenfor en 7-åring :(

Gjest togli

Oj, dette var ikke bra:(

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde ringt eller sendt en SMS til de foreldrene som ikke gav beskjed. Du kan bare si at du beklager det dersom bursdagsinvitasjonen kom bort på veien, for siden du ikke fikk beskjed om avbudet så regner du med at det skjedde en feil underveis... Kanskje skjønner foreldrene da hva som er skikk og bruk i forbindelse med bursdagsinvitasjoner ;)

Oj, dette var ikke bra:(

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde ringt eller sendt en SMS til de foreldrene som ikke gav beskjed. Du kan bare si at du beklager det dersom bursdagsinvitasjonen kom bort på veien, for siden du ikke fikk beskjed om avbudet så regner du med at det skjedde en feil underveis... Kanskje skjønner foreldrene da hva som er skikk og bruk i forbindelse med bursdagsinvitasjoner ;)

Synes det var et godt forslag, takk for tipset :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...