Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest dette handler om normal folkeskikk

Da vi hadde barna i barnehage og bodde i en annen bydel enn vi gjør nå opplevde vi ofte at barn ikke kom i bursdag og ikke ga beskjed selv om vi hadde skrevet s. u. og flere telefonnr og mailadresse. Etter at vi flyttet til en annen bydel har vi aldri opplevd dette. Min mening er at det er sløve foreldre som ikke bryr seg. Jeg ser stor forskjell på foreldrene i den bydelen vi bodde i tidligere og der vi bor nå.

Fortsetter under...

Huff, det er trist. Jeg opplevde det samme med min datter for ett år siden - det var tre av 10 inviterte som kom - de ga beskjed i dette tilfellet da, men samme dag. Snuppa ble kjempelei seg, og fikk store problemer med tanke på selvtillitten etterpå... Alle sa de var syke, og det kan nok hende det, men litt merkelig var det jo...

Det samme skjedde min venninnes datter, hun har bursdag i sommerferien (så det er kanskje litt mer forståelig, men...) De har løst det med at alle jentene i klassen som har bursdag i sommerferien, feirer bursdagen sin sammen før skoleslutt (i juni). Det er ihvertfall et slags plaster på såret, så får familie, slekt feire henne på selve bursdagen.

Jeg tror også at det er lurt å legge barneselskap på en ukedag, helgene er ofte fullbooket fra før...

Men uavhengig av dag, så bør jo foreldrene gi beskjed om barna kommer eller ikke? Det er da alminnelig folkeskikk?

Gjest sjøstjerna

Kjempetrist!

Kjenner meg igjen. Har hatt barn som opplevde det samme i egne bursdager, og jeg har selv kjent på samme irritasjon og skuffelse som du.

Men nå kjenner jeg på det motsatte.... Har et glad og livlig - men forferdelig distre- 10 åring. Og jeg har ikke tall på gangene jeg rydder sekken hans- for å finne bursdagsinvitasjoner over bursdager som VAR. Jeg føler meg elendig hver gang...!

Kjempetrist!

Kjenner meg igjen. Har hatt barn som opplevde det samme i egne bursdager, og jeg har selv kjent på samme irritasjon og skuffelse som du.

Men nå kjenner jeg på det motsatte.... Har et glad og livlig - men forferdelig distre- 10 åring. Og jeg har ikke tall på gangene jeg rydder sekken hans- for å finne bursdagsinvitasjoner over bursdager som VAR. Jeg føler meg elendig hver gang...!

Godt at noen "står fram" med sånt!

Denslags kan skje, spesielt i en uke med 17. mai, langhelg (i hvert fall var det skolefri 18.5. hos oss), kanskje langtur / konfirmasjon, osv.

Lapper kan bli borte, bli liggende i sekken, på skolen osv., for så store barn (trådstarter inviterte til 7-årsbursdag), uansett hvor mye høflighet og folkeskikk foreldrene er utstyrt med.

Det virker sikkert rart for de som har 3-4-åringer, men det er sant...

Jeg ville nok heller ventet til et foreldremøte, så alle kunne snakket løst om problemet.

Jeg oppdaget i går kveld en invitasjon i sekken til datteren min på 8, for sent. Den hadde blitt utlevert den 16, og bursdagen var den 18, og da var det fri.Kjempeleit for barnet det gjalt, men jeg har sendt sms og beklaget på det sterkeste.

Veldig sjelden jeg sjekker sekker og mapper til helga og i går var ho syk, så da gikk det noen dager før jeg oppdaget det.

Annonse

Jeg ville nok heller ventet til et foreldremøte, så alle kunne snakket løst om problemet.

Jeg oppdaget i går kveld en invitasjon i sekken til datteren min på 8, for sent. Den hadde blitt utlevert den 16, og bursdagen var den 18, og da var det fri.Kjempeleit for barnet det gjalt, men jeg har sendt sms og beklaget på det sterkeste.

Veldig sjelden jeg sjekker sekker og mapper til helga og i går var ho syk, så da gikk det noen dager før jeg oppdaget det.

Men å sende innbydelse to dager før er jo som å be om at mange av ungene ikke kan komme mener jeg... Minst en uke i forveien vil jeg gjerne ha innbydelser! Man skal jo rekke å kjøpe gave, få til evt. skyss, fikse pentøy om det er noe som mangler/har blitt for smått osv.

Men å sende innbydelse to dager før er jo som å be om at mange av ungene ikke kan komme mener jeg... Minst en uke i forveien vil jeg gjerne ha innbydelser! Man skal jo rekke å kjøpe gave, få til evt. skyss, fikse pentøy om det er noe som mangler/har blitt for smått osv.

Ja,vi hadde jo uansett ikke rukket å få kjøpt noe på de to dagene, med 17 mai og alt det innebærer :-)

Jeg og liker litt god tid.

Men synt for barnet det gjelder da!

Hilsen

kakki1365380609

Ja, det synes jeg også er kort tid. Den korteste tiden vi har fått, er en time. Da ble innbydelsen delt ut på skolen og det var invitert til bowlingbursdag samme ettermiddag. Trodde det var feil dato eller noe, men nei.

Denslags kan skje, spesielt i en uke med 17. mai, langhelg (i hvert fall var det skolefri 18.5. hos oss), kanskje langtur / konfirmasjon, osv.

Lapper kan bli borte, bli liggende i sekken, på skolen osv., for så store barn (trådstarter inviterte til 7-årsbursdag), uansett hvor mye høflighet og folkeskikk foreldrene er utstyrt med.

"Det virker sikkert rart for de som har 3-4-åringer, men det er sant..."

Ja, her kjenner jeg meg igjen fra "begge sider"! :-) Har også opplevd at en 9-åring har glemt igjen innbydelse på hylla si på skolen - da hjelper det fint lite om mor aldri så mye endevender sekken!

Selv har vi forlengst sluttet å levere innbydelser på skola - best å putte det i postkassa eller på døra.

Etter å ha fått blåst ut litt frustrasjon her (takk til alle;)), har jeg bestemt meg for å vente til neste foreldremøte. Som flere sier så kan innbydelsen ha blitt borte i sekken osv, og selv om den ble delt ut i klassen over en uke før bursdagen så har det vært 17. mai og slikt derimellom. Kanskje greit å ligge litt lavt.

Huff, det er trist. Jeg opplevde det samme med min datter for ett år siden - det var tre av 10 inviterte som kom - de ga beskjed i dette tilfellet da, men samme dag. Snuppa ble kjempelei seg, og fikk store problemer med tanke på selvtillitten etterpå... Alle sa de var syke, og det kan nok hende det, men litt merkelig var det jo...

Må si jeg følger litt ekstra med ham nå etterpå, ja. Er redd for at han kanskje er utenfor i klassen sin. Han sier ikke stort og svarer helst ikke når jeg spør han, så jeg kommer til å ta en prat med læreren snart.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det meste av slike uheldige ting virker rart når man kun har små barn- og har oversikt.

Dessverre så kan oversikten bli litt borte etter hvert som barna blir større, går ulike skoler, har ulike fritidsaktiviteter osv. Og arrangementer er det overalt. Med dugnader hit og dit. Vel, det var en annen sak. .-)

Gjest også en mamma

Ukedager vil alltid kollidere med fotball, speidern og andre aktiviteter. Det er sjeldent det passer for alle.

Men det må jo gå an å si ifra at man ikke kan komme. Slikt går under allminnelig høflighet overfor både store og små.

mvh

Kanskje vil det kollidere litt, men jevnt over så kommer barna i bursdager i uka, det gjør de ikke nødvendigvis i helgene. (Min erfaring).

Jeg tror det skyldes noe svært enkelt. Helgene er det foreldrene som planlegger, og hvor det legges inn ting som man ikke har rukket ellers i uka. (Lange handleturer, besøke besteforeldre, reise på hytta....). Foreldrenes vilje til å avlyse slike ting fordi barna skal i bursdag blir litt lav. Kolliderer det med barnas aktiviteter gjelder det ofte "viktige" ting som fotballturneringer, stevner, osv - som ikke er lettvint å avlyse.

I uka derimot så kolliderer det kanskje med fotballtreningen eller korøvelsen, men det er ingen krise om man går glipp av det for en gangs skyld. For foreldrene er det ett fett om man leverer barna i bursdag eller på trening, og for barnet er det snakk om å velge en hyggelig aktivitet på bekostning av en gjentagende aktivitet.

Vi har opplevd å ha bursdager i helger, hvor over halvparten meldte avbud, og bursdager midt i uka hvor ALLE kom. Har ikke opplevd midt-i-uka-bursdager med mer enn 1 eller 2 i frafall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...