Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan.

Har vært forkjølet ca en ukes tid, og er absolutt på bedringens vei. For to dg siden begynte mitt venstre øre og virke tett og trykkende.Ikke smertefullt, men meget ubehagelig.Oppsøkte lege i dag, og fikk vite at øret var åpent og fint, det var heller ikke noe væskeoppsamling.Årsaken lå øverst i nesen. Fikk utskrevet Otrivin og Rinexin. Fikk beskjed om to tbl. morgen/kveld.

Apoteket endrer dosen til 1 tbl, morgen/kveld, da hjerneblødninger har funnet sted med den første antatte dosen.Bekymret som jeg ble gjør at jeg ikke er fristet til å starte med medisinen. Men kan øret bli bedre om jeg bare bruker sprayen jeg fikk utskrevet, og evt til forkjølelsen er over av seg selv?

PS! Nesen renner ikke, men er ganske tett øverst i nesen.

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27645-rinexin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Slike symptomer skyldes ofte hevelse rundt øretrompeten som munner ut langt bak i nesen. Nesespray når ofte ikke så langt bak. Dråper er bedre, men da må man ligge på rygg og la hodet henge utfor kanten slik at dråpene kan renne bak til munningen av øretrompeten.

Rinexin fordeles via blodet og vil derfor komme fram til slimhinner over hele kroppen. Effekten på denne tilstanden er likevel usikker og ikke helt godt bevist vitenskapelig. Medikamentet blir likevel ofte prøvd ved slike plager. Den økte faren for hjerneblødning som har vært vist med det medikamentet som finnes i Rinexin, har stort sett vært ved bruk som slankemiddel i USA. I Norge er preparatet ikke registerrt til slik bruk. Jeg tror egentlig ikke Rinexin brukt ved tett nese og tette kanaler slik vi bruker det i Norge, gir økt fare for hjerneblødning, men dette spørsmålet blir nå nærmere vurdert av legemiddelkontrollen og det blir vurdert om hele preparatet skal trekkes tilbake.

Slik tetthet som du beskriver går nesten alltid over av seg selv uten behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27645-rinexin/#findComment-112630
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...