Gå til innhold

Utregning av foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Gjest barneplanlegging...

Jeg regner med det kan være mange her inne som er inneforstått med lover og regler ift utregning av foreldrepenger. Jeg har noen spørsmål ift dette:

1. Hvordan regnes det ut hvor mye en skal ha i feriepenger? Ser en på hvor mye en har tjent året før? Går det da på kalenderår? Og er det året før, altså hvis jeg hadde født nå, 2006? Eller er det siste året hvor skatteoppgjøret er ferdig, altså 2005? Eller, er det siste 12 mnd? Regner man da ut et gjennomsnitt (per mnd) i løpet av et helt år?

2. Jeg har per i dag en 100% stilling på min fast jobb, og jobber som ekstravakt annenhver helg i tillegg. Ved utregning av foreldrepenger vil det jeg tjener utover min 100% stilling fast jobb bli tellet med?

3. Når foreldrepenger regnes ut, er det med grunnlag i hva jeg faktisk får i lønn, eller er det viktig at jeg også har skrevne kontrakter på de timene jeg har fast i mnd., og at foreldrepenger blir regnet ut fra hvilken lønn jeg skal ha ift kontrakter? Jeg har ikke annenhver helg som ekstravakt fast, men i gjennomsnitt så jobber jeg så mye likevel, fordi jeg er tilkallingsvikar. Derfor har jeg ikke kontrakt på alle de timene, men jeg kan "bevise" dem på lønnsslippen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276571-utregning-av-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger er en sak mellom deg og arbeidsgiver og beregnes ut fra inntekt i forrige kalenderår. (10,5% av lønnsinntekt fra foregående år, tror jeg. Utbetalte feriepenger regnes ikke med.) Ser du på lønnsslippen finner du gjerne en rubrikk som heter feriepengegrunnlag.