Gå til innhold

Utregning av foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Gjest barneplanlegging...

Jeg regner med det kan være mange her inne som er inneforstått med lover og regler ift utregning av foreldrepenger. Jeg har noen spørsmål ift dette:

1. Hvordan regnes det ut hvor mye en skal ha i feriepenger? Ser en på hvor mye en har tjent året før? Går det da på kalenderår? Og er det året før, altså hvis jeg hadde født nå, 2006? Eller er det siste året hvor skatteoppgjøret er ferdig, altså 2005? Eller, er det siste 12 mnd? Regner man da ut et gjennomsnitt (per mnd) i løpet av et helt år?

2. Jeg har per i dag en 100% stilling på min fast jobb, og jobber som ekstravakt annenhver helg i tillegg. Ved utregning av foreldrepenger vil det jeg tjener utover min 100% stilling fast jobb bli tellet med?

3. Når foreldrepenger regnes ut, er det med grunnlag i hva jeg faktisk får i lønn, eller er det viktig at jeg også har skrevne kontrakter på de timene jeg har fast i mnd., og at foreldrepenger blir regnet ut fra hvilken lønn jeg skal ha ift kontrakter? Jeg har ikke annenhver helg som ekstravakt fast, men i gjennomsnitt så jobber jeg så mye likevel, fordi jeg er tilkallingsvikar. Derfor har jeg ikke kontrakt på alle de timene, men jeg kan "bevise" dem på lønnsslippen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276571-utregning-av-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger er en sak mellom deg og arbeidsgiver og beregnes ut fra inntekt i forrige kalenderår. (10,5% av lønnsinntekt fra foregående år, tror jeg. Utbetalte feriepenger regnes ikke med.) Ser du på lønnsslippen finner du gjerne en rubrikk som heter feriepengegrunnlag.

Om du har hatt deltidsjobb med ekstravakter, der du regelmessig har jobbet mer enn det kontraktfestede har du rett til at hele inntekten tas med i beregningsgrunnlaget. Du må da dokumentere inntekten du har hatt ved f.eks. å legge ved alle lønnsslipper for 6 siste mndr, tror jeg. Arbeidsgiver kan være behjelpelig med å dokumentere dette om du ikke finner lønnsslippene.

Prinsippet er at sv.perm.pengene skal dekke ditt reelle inntektstap.

mvh

Gjest barneplanlegging

Feriepenger er en sak mellom deg og arbeidsgiver og beregnes ut fra inntekt i forrige kalenderår. (10,5% av lønnsinntekt fra foregående år, tror jeg. Utbetalte feriepenger regnes ikke med.) Ser du på lønnsslippen finner du gjerne en rubrikk som heter feriepengegrunnlag.

Om du har hatt deltidsjobb med ekstravakter, der du regelmessig har jobbet mer enn det kontraktfestede har du rett til at hele inntekten tas med i beregningsgrunnlaget. Du må da dokumentere inntekten du har hatt ved f.eks. å legge ved alle lønnsslipper for 6 siste mndr, tror jeg. Arbeidsgiver kan være behjelpelig med å dokumentere dette om du ikke finner lønnsslippene.

Prinsippet er at sv.perm.pengene skal dekke ditt reelle inntektstap.

mvh

Problemet mitt da er hvis jeg blir mye dårlig i svangerskapet og må bli sykemeldt, da vil jeg ikke kunne ta ekstravakter og heller ikke ha krav på sykepenger. Dermed vil jeg få dårligere inntektsgrunnlag, og foreldrepengene ikke regnet ut fra reell inntekt når jeg er frisk... Eller?

Problemet mitt da er hvis jeg blir mye dårlig i svangerskapet og må bli sykemeldt, da vil jeg ikke kunne ta ekstravakter og heller ikke ha krav på sykepenger. Dermed vil jeg få dårligere inntektsgrunnlag, og foreldrepengene ikke regnet ut fra reell inntekt når jeg er frisk... Eller?

Langtidssykemeldinger vil også kunne beregnes ut fra et gjennomsnitt av inntekten. Så kjenner du det skranter får du bli langtidssykemeldt og ikke dille fram og tilbake. (Evt. gradert langtidssykemelding.) For øvrig tror jeg de går ut fra de 6 beste av de 12 siste mndr.

Men sjekk det jeg skriver, for det kan hende at jeg snubler i detaljene. Og små detaljer kan utgjøre ganske mange tusen kroner.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...