Gå til innhold

Er jeg en egoistisk mor?

Anbefalte innlegg

Jeg synes du virker ganske så egoistisk, ja. Det er greit å ville sove, men å bli _irritert_ på et lite nurk fordi hun er våken, synes jeg er litt drøyt.

"Jeg vil bare sove jeg..." Vel, det burde du ha tenkt på før du bestemte deg for å få barn. Det er dessverre ikke opp til deg lengre å bestemme når og hvor lenge du skal sove.

Oj så tøff du var nå!

Foreldre som påstår de aldri er skikkelig irritert på ungene sine på usaklig grunnlag er enten lystløgnere eller i alvorlig mangel av selvinnsikt.

Å bli vekket når man aller mest trenger å sove er til å bli gal av. Selv om det gjøres av verdens deiligste baby.

Å påstå noe annet er rent hykleri.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• smekka

5

• Sofline

5

• cecily

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest melmøll

Ja, og poenget er ikke om man blir irritert eller ikke, men hva man evt gjør eller ikke gjør som følge av at man er irritert.

man kan kontrollere sine handlinger, men følelsene er det verre med.

Helt klart! Dessuten er det ingen "følelser som er "feil" Det er som du sier, hva man gjør med dem.

Det er sunt å kjenne på følelsene sine. Man skal ikke være redd for å kjenne på følelser som sinne, aggresjon, irritasjon osv. Man skal ikke dårlig samvittighet for å få "negative" følelser.

Folk som er vant med å ignorere sinne får gjerne problemer. Man kan ha problemer med å sette grenser overfor andre, og man kan være redd for sine følelser. Det kan føre til depresjon. Det betyr ikke at man behøver å opptre som en hissigpropp. Man behøver ikke kjefte og smelle. Men man skal tøre å vedkjenne seg sine følelser. Ingen følelser er gale.

Gjest melmøll

Gratulerer til deg! Så god du er da som aldri blir irritert. Jeg blir ikke sint på henne på en slik måte at jeg lar det gå ut over henne på noen slags måte. Jeg er bare ikke i humør til å ligge å småprate med henne og vere smilende og blid. Tenk deg litt om før du skriver et innlegg!!!!! Så du er bare smørblid du selv om du får lite søvn?? Gratulerer igjen, og vær så snill å lær meg hvordan du får det til!

Jeg lurer på om det ikke er "mener nå jeg" som har en dårlig dag...

Henger meg på de andre her som sier at du reagerer helt normalt. Det høres ut som om du har dårlig samvittighet for at du føler det slik. Det synes jeg du skal jobbe litt med. Jeg tror at du er en veldig god mor som vil det beste for ditt barn.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du kjenner deg irritert over at du ikke får oppfylt dine egne behov. Det er faktisk en sunn reaksjon i andre situasjoner. Det betyr at du er et menneske som setter grenser overfor andre, og kjenner dine følelser slik at du kan ta hensyn til deg selv. Folk som ikke lytter til egne behov og alltid føyer seg for andre får tilslutt problemer.

I denne situasjonen der du har et barn å ta deg av stiller situasjonen seg selvfølgelig annerledes, du har en som må gå foran dine egne behov. Men det høres ut som om du har et fornuftig forhold til dette.

Barnet ditt har ikke vondt av å ligge å stulle litt for seg selv i sengen sin, eller ligge å slappe av mellom dere.

Fortsett å kjenne på dine følelser du. Det er som Morsan sier hva du gjør med den som betyr noe.

Jeg synes du virker ganske så egoistisk, ja. Det er greit å ville sove, men å bli _irritert_ på et lite nurk fordi hun er våken, synes jeg er litt drøyt.

"Jeg vil bare sove jeg..." Vel, det burde du ha tenkt på før du bestemte deg for å få barn. Det er dessverre ikke opp til deg lengre å bestemme når og hvor lenge du skal sove.

Det er ingen i hele verden jeg kan bli så sinna på og oppgitt over som mine egne unger!

kanskje med unntak av den ene lillesøstra mi...

-og selvom fornuften sier at en baby ikke er våken for å irritere sine foreldre, så kan et trøtt hode bli irritert allikevel!

Om hun normalt er flinkt til å skrike ut, bokstavelig talt, kan du la henne ligge å pludre for seg selv med verdens beste samvittighet. Mange barn kan like å være litt for seg selv.

Det hjelper kanskje om du bestemmer deg kvelden før hva du skal gjøre, i stedet for i ørska om morgenen.

Du er forresten ikke en egoistisk mor, bare en trøtt en.

;-)

mvh

Kjempegodt sagt, Pielill! Signerer alt du har sagt her. Godt man er 1.gangsmamma bare en gang!;-)

Annonse

Er jo tidlig å slutte med nattmåltid da. Hvorfor? Kanskje hun roer seg hvis hun får pupp og du legger henne igjen.

Min antagelse er at man slutter med nattmåltid når babyen sover gjennom natten uten å trenge melk. Altså når barnet ikke lengre trenger det.

Mener du hun skal vekke ungen midt på natta for å press inn pup?

mvh

Min antagelse er at man slutter med nattmåltid når babyen sover gjennom natten uten å trenge melk. Altså når barnet ikke lengre trenger det.

mvh

Det samme lurte jeg på. Det blir nesten det samme som å nekte pupp til en liten en som vånker om natten.

Det samme lurte jeg på. Det blir nesten det samme som å nekte pupp til en liten en som vånker om natten.

Babyer kommer sjelden i standardutgave!

Jeg har for øvrig oppdaget at generasjonen før meg er langt flinkere til å få babyen til å sove natta igjenom. Fikk litt hjelp med en av mine, og må si det var en gave fra himmelen å slippe å stå opp om natta.

;-)

mvh

mvh

Nei selvfølgelig ikke, men her var jo problemet at ungen ikke sover! Synes det da vil være verdt å prøve å gi barnet pupp når hun våkner.

Gjest Dårlig dag :(

Nei selvfølgelig ikke, men her var jo problemet at ungen ikke sover! Synes det da vil være verdt å prøve å gi barnet pupp når hun våkner.

Jeg gir selvfølgelig puu når hun våkner! Men så vil hun ikke sove etter at hun har fått pupp. Sover fra 21.30 - 05.00 uten å våkne.

Annonse

Gjest Elextra

Hun sover jo syv og en halv time i strekk, langt mer enn de fleste andre to måneder gamle babyer. I stedet for å ergre deg over at hun ikke sover lenger, synes jeg du burde innrette natten din deretter, med andre ord legge deg like etter at barnet sovner. Da vil du jo være nærmere utsovet kl. 5. Eventuelt kan du jo innvilge deg en liten lur senere på dagen.

Husk at hun fremdeles er veldig liten, om et par måneder kan ting være ganske annerledes.

Babyer kommer sjelden i standardutgave!

Jeg har for øvrig oppdaget at generasjonen før meg er langt flinkere til å få babyen til å sove natta igjenom. Fikk litt hjelp med en av mine, og må si det var en gave fra himmelen å slippe å stå opp om natta.

;-)

mvh

Jeg har også lagt merke til det. Hvordan kan det ha seg tro?

Jeg har også lagt merke til det. Hvordan kan det ha seg tro?

Min teori er at vi har hoppet i den motsatte grøften av våre mødre.

Da var det amming hver fjerde time og maks 20 minutter per bryst, regler, system og rutiner for reglenes skyld, ikke fordi det gjorde hverdagen for store og små bedre.

Nå er det toppløs servering døgnet rundt og nærmest ingen grenser for hva en nokså nybakt mor skal ofre og yte for lille nurket.

Våre barns bestemødre har nok en litt mer sunn og robust samvittighet og har i større grad enn oss utforsket de knep som gjør hverdagen mer levelig også for de store. De er ikke kuet av ammepolitiet som oss.

mvh

Min teori er at vi har hoppet i den motsatte grøften av våre mødre.

Da var det amming hver fjerde time og maks 20 minutter per bryst, regler, system og rutiner for reglenes skyld, ikke fordi det gjorde hverdagen for store og små bedre.

Nå er det toppløs servering døgnet rundt og nærmest ingen grenser for hva en nokså nybakt mor skal ofre og yte for lille nurket.

Våre barns bestemødre har nok en litt mer sunn og robust samvittighet og har i større grad enn oss utforsket de knep som gjør hverdagen mer levelig også for de store. De er ikke kuet av ammepolitiet som oss.

mvh

"Våre barns bestemødre har nok en litt mer sunn og robust samvittighet og har i større grad enn oss utforsket de knep som gjør hverdagen mer levelig også for de store. De er ikke kuet av ammepolitiet som oss."

Det tror jeg du har rett i.

Jeg har en tante som nå har barn i småskolealder. Hun er litt mer en slags "gammeldags" mor, bekymrer seg ikke så mye og bryr seg ikke om hva andre folk synes. Det er utrolig befriende å se. Jeg håper også jeg kan ta til meg de knepene.

Eg husker eg hadde et lekestativ oppi senga til ungen min når hun våknet tidlig. LIgger der og kikker, etterhvert begynner å ta på... Når ungen er aktivisert en stund, kan det være hun blir trørr igjen.

Mine unger sover fra 19-07 da de var små. Uten å våkne igjen- spesielt da de var store nok til å få velling før legging. (suppete grøt av MME og noen skeier med grøt, men større hull i tåteflasken.)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...