Gjest Ferdig med adopsjon nå. Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg følger litt med på debattene her og på "Ønskebarn" (men har ikke adgang til å skrive der), og er blitt litt forundret. Å få barn er kanskje noe av det viktigste i livet for mange av oss, og vi gleder oss uendelig til det. Nettverk med andre som adopterer er veldig nyttig - enten det skjer på kurs, i foreningene eller via nettet. Jeg synes likevel noen "tar helt av" på nettet. Etter antallet innlegg å dømme kan man lure på om enkelte gjør noe annet på jobben eller fritiden enn å fokusere på ventetid, osv. Å utveksle erfaringer og synspunkter er bra, og nettet kan brukes til mye nyttig. I vår familie adoptere vi før internett var allemannseie, og brukte foreningen og de vi gikk på kurs med flittig. Nå bruker noen enormt mye energi på spekulative rykter og tallmagi om ventetid. Jeg tror noen av disse debattene kan fungere mer destruktivt enn oppbyggelig. Å blåse opp ethvert rykte fra Rumour Queen og stadig frustrere folk med nye regnestykker om ventetid i Kina (og andre land) kan spre mye motløshet. Tenk gjerne på barnet som skal komme - MEN LEV LIVET I MELLOMTIDEN! Ikke bruk all din tid på å skrive innlegg om prosesser du ikke kan påvirke i Colombia eller Thailand.. Ta etterutdanning, lær deg et språk, puss opp huset eller ta en hyggelig ferie med din kjære. Gå på kino, teater eller ta en ferie - det får dere ikke mye tid til etter at barnet er kommet. Vi var også frustrerte og holdt på å gi opp under veis (selv om ventetiden da var kortere enn nå). Da adopsjonen var i mål var ventetiden glemt og vi nøt det å ha blitt foreldre med permisjonstid, bleieskift, litt nattevåk og barnepludder. Gled dere til det som kommer - IKKE overfokuser på tiden fra papirene er sendt til den store telefonen kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276726-for-mye-av-det-gode/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter veldig igjen! Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Du kommer med mange gode råd. Men det fungerer ikke alltid i praksis. For en som adopterer førstemann så har man friheten til å gjøre mye i ventetiden. Når man har barn fra før så er man allerede mer låst til hjemmet. Og for vår del så er det 3 barn som ventes på og vi har ikke økonomi til hverken å pusse opp huset eller reise på ferieturer i ventetiden. Når adopsjonen er ferdig og vi ser hvor mye alt kommer på så kan vi begynne å prioritere pengene til andre ting, men i mellomtiden så er vi forsiktige med bruken. Men at internett er deppende for oss ventere for øyeblikket, det er jeg enig i. Men samtidig så er det godt å følge litt med for da kan man informere litt for arbeidsgiver hvor langt f.eks kina er kommet i rekkefølgen. I jobbsammenheng er det viktig. Det følelsesmessige med ventingen vil uansett være fullstendig kaos for de fleste uansett hvor mange barn man har fra før. Og vi mennesker er laget slik at vi gjerne vil ha kontroll og når det ikke går så blir vi lei oss. Mange mennesker er da slik at det er godt å få ut frustrasjon sammen med andre i lign. situasjoner. Fordi omgivelsene våre blir temmelig lei av å høre på oss gjennom flere år!! Så jeg tror at internett alt i alt er bra å ha i adopsjonen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276726-for-mye-av-det-gode/#findComment-2234223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferdig med adopsjon nå Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Du kommer med mange gode råd. Men det fungerer ikke alltid i praksis. For en som adopterer førstemann så har man friheten til å gjøre mye i ventetiden. Når man har barn fra før så er man allerede mer låst til hjemmet. Og for vår del så er det 3 barn som ventes på og vi har ikke økonomi til hverken å pusse opp huset eller reise på ferieturer i ventetiden. Når adopsjonen er ferdig og vi ser hvor mye alt kommer på så kan vi begynne å prioritere pengene til andre ting, men i mellomtiden så er vi forsiktige med bruken. Men at internett er deppende for oss ventere for øyeblikket, det er jeg enig i. Men samtidig så er det godt å følge litt med for da kan man informere litt for arbeidsgiver hvor langt f.eks kina er kommet i rekkefølgen. I jobbsammenheng er det viktig. Det følelsesmessige med ventingen vil uansett være fullstendig kaos for de fleste uansett hvor mange barn man har fra før. Og vi mennesker er laget slik at vi gjerne vil ha kontroll og når det ikke går så blir vi lei oss. Mange mennesker er da slik at det er godt å få ut frustrasjon sammen med andre i lign. situasjoner. Fordi omgivelsene våre blir temmelig lei av å høre på oss gjennom flere år!! Så jeg tror at internett alt i alt er bra å ha i adopsjonen! Enig med deg i at nettet er nyttig og kan brukes til oppmuntring, råd, trøst og veiledning. Problemet synes jeg er de som er så monomant opptatt av ventetiden at de skaper en negativ og destruktiv tone ved å forsterke folks frustrasjoner. Jeg tror ingen gjør dette bevisst, men enkelte bidrar negativt til å forsterke problemene i ventetiden ved å bruke kreftene sine feil. De burde tenke mer gjennom hvordan det de skriver kan virke på andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276726-for-mye-av-det-gode/#findComment-2234946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Det kan nok av og til bli for mye av det gode, ja. Med internett har mulighetene for informasjon og desinformasjon eksplodert. Man velger jo hvilke fora man vil bruke, og hva man selv vil utsette seg for av "opplysninger". Av og til kan det bli nærmest en besettelse. Jeg undrer meg også noen ganger på hva som står i enkelte innlegg, men slik er det jo med et åpent forum. Man må lære seg å velge og vrake hva man skal lese/skrive om. Selv har jeg perioder der jeg ikke tillater meg å lese rykter. Å ikke lese noe som helst om rykter/framdrift/hva som skjer i de ulike giverlandene ville være utenkelig for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276726-for-mye-av-det-gode/#findComment-2235136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.