Gå til innhold

Slutte med bleie om dagen..tips?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til jente på 3 år

Datteren min er akkurat fylt tre år. Hun har sluttet med bleie om natta for noen mnd siden, og er tørr da, men vil ikke om dagen. Prøver å gi henne motivasjon og skryter mye av henne når hun går på do..de få gangene det skjer.

Gir henne også klistremerker og hun får tegne en strek i kalenderen for hver gang hun tisser på do om dagen. Men hun spør hele tiden etter bleie..og henter en eller prøver å ta den på seg selv.

Skal jeg bare vente? tenkte det hadde vært så kjekt å slutte nå, da det er sommer og ungene bruker lite med klær ute.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276898-slutte-med-bleie-om-dagentips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontroll over dogåingen for en periode. Sett henne på do med en gang hun har stått opp, etter hvert måltid, før dere går ut og før hun legger seg. I tillegg setter du henne på do hvis hun ser tissetrengt ut og evt. ellers hvis du tror det trengs.

Har hun uhell så gjør du ikke noe stort nummer ut av det. La dammen ligge mens du tar henne og setter henne på do. Min erfaring med jentene mine er at det som regel kommer enda mer tiss da.

Så tørker du opp dammen og sier noe som: Uffda, der kom det litt tiss på gulvet. Nå tørker vi det opp.

Og så er dere ferdige med den saken.

Hver gang hun er på do og tisser så blir det jubeldans og klapping i hender. Det skal være kjempemorsomt å tisse på do!!!

Kjøp inn massevis av truser, så det ikke gjør noe om det kommer noe i buksa.

Min erfaring er at det går under 1 uke før uhellene stopper og ungen virkelig skjønner pointet.

Ta kontroll over dogåingen for en periode. Sett henne på do med en gang hun har stått opp, etter hvert måltid, før dere går ut og før hun legger seg. I tillegg setter du henne på do hvis hun ser tissetrengt ut og evt. ellers hvis du tror det trengs.

Har hun uhell så gjør du ikke noe stort nummer ut av det. La dammen ligge mens du tar henne og setter henne på do. Min erfaring med jentene mine er at det som regel kommer enda mer tiss da.

Så tørker du opp dammen og sier noe som: Uffda, der kom det litt tiss på gulvet. Nå tørker vi det opp.

Og så er dere ferdige med den saken.

Hver gang hun er på do og tisser så blir det jubeldans og klapping i hender. Det skal være kjempemorsomt å tisse på do!!!

Kjøp inn massevis av truser, så det ikke gjør noe om det kommer noe i buksa.

Min erfaring er at det går under 1 uke før uhellene stopper og ungen virkelig skjønner pointet.

Takk for svar! Får prøve oss litt fram da! ;)

Det skal jo være gøy å bli stor..men jenta mi sier hun ikke vil bli stor og vil være lita hele tiden.

Så da hjelper det ikke med "åh så stor du har blitt"..som jeg prøvde litt på i starten.

Kanskje ta henne med å la henne få velge ut truser selv....så blir det kanskje litt mer stas?

Gir ikke opp så lett jeg..hehe..ville bare ikke presse henne. Og ofte ser man det kanskje ikke helt selv, om man presser litt for mye. Men jeg synes bare at jeg har oppmuntret en masse til det.. men kanskje det blir en form av press det og.

Takk for svar! Får prøve oss litt fram da! ;)

Det skal jo være gøy å bli stor..men jenta mi sier hun ikke vil bli stor og vil være lita hele tiden.

Så da hjelper det ikke med "åh så stor du har blitt"..som jeg prøvde litt på i starten.

Kanskje ta henne med å la henne få velge ut truser selv....så blir det kanskje litt mer stas?

Gir ikke opp så lett jeg..hehe..ville bare ikke presse henne. Og ofte ser man det kanskje ikke helt selv, om man presser litt for mye. Men jeg synes bare at jeg har oppmuntret en masse til det.. men kanskje det blir en form av press det og.

Noen ting kan man liksom ikke velge helt selv. Du kan kanskje si noe som at nå er hun 3 år, enten hun vil eller ikke. Og når man er 3 år så bruker man ikke bleier.

Og ta henne med for å kjøpe truser er kjempelurt! La henne velge akkurat de hun vil ha - selv om du synes de er grusomme :)

Bleieslutten gikk veldig greit for sønnen min. Det var bare å gjøre et stort nummer av at de som ikke bruker bleie ikke trenger å vaske seg så ofte som de som gjør det. Da slutta han tvert, lille vaskevannshateren min:-)

Men du har kanskj ei som elsker klut og børste og såpevann?

Tissing gikk forsåvidt greit her, men hun ville bærsje i bleien. Og var generelt ikke glad i do. Vi satt en kasse full av Donaldblader osv på do. Skal si det var stas å sitte der etterhvert. Det eneste problemet var at hun okkuperte doen en periode...... ;o)

Annonse

Bleieslutten gikk veldig greit for sønnen min. Det var bare å gjøre et stort nummer av at de som ikke bruker bleie ikke trenger å vaske seg så ofte som de som gjør det. Da slutta han tvert, lille vaskevannshateren min:-)

Men du har kanskj ei som elsker klut og børste og såpevann?

Hehe..den kan funke! Hun er nemlig helt ekstrem når det gjelder det å vaske seg.. hun gruer seg til å dusje, og utsetter det lengst mulig..

Får prøve den;)

Tissing gikk forsåvidt greit her, men hun ville bærsje i bleien. Og var generelt ikke glad i do. Vi satt en kasse full av Donaldblader osv på do. Skal si det var stas å sitte der etterhvert. Det eneste problemet var at hun okkuperte doen en periode...... ;o)

Donaldblader ja.. hun er like glad i donald som moren..så den kan funke den og! At jeg ikke har tenkt på d! :) Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...