Gå til innhold

matte i barnehagen, ideer?


Anbefalte innlegg

Gjest i disse morgentimer....

Det har i det siste vært snakk om at man skal ha mere matte inn i barnehagen.

Mitt spørsmål er konkrete ideer om hva man kan jobbe med i barnegruppen.

Hva gjør de i deres barnehager? Om det er noen pedagoger her inne, hva velger dere å gjøre innenfor dette tema?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276957-matte-i-barnehagen-ideer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

I lillesøsters barnehage har de jobba med tallene fra en til ti. De har hengt dem opp på veggen i stort format, de har satt tall på stolene, og i samlinga får barna trekke lapp med et tall på, og så skal de finne igjen den rette stolen. De teller også hvor mange barn og voksne det er tilstede hver dag i samlinga.

Husker ikke mer i farta, men det var ihvertfall noe. ;)

Gjest hos oss

I minstemanns avdeling (ett- til toåringer) er de bevisste på gruppering, som er øvelse på logisk tenkning. Å samle alle kuene etterhverandre, legge de røde klossene der, de grønne et annet sted osv. De teller også mye, minstemann kan telle til tyve, men bare "som en regle".

Jeg er langt fra noen pedagog - men jeg er en mor.

Vi teller trappetrinn, teller knapper i klærne, ser på hva som er større enn og mindre enn, hva er sirkler, firkanter, rektangler, trekanter osv. Alt dette er matte og veldig god forberedning til regning.

Det å være med å lage mat er også god matte. Måle opp væske, legge sammen 1 skje smør og 1 skje smør til - hvor mange skjeer smør blir det da. Trekke fra; 2 epler ligger på bordet, 1 eple har vi brukt - hvor mange epler har vi igjen da?

Matte er rundt oss hele tiden, og hvis vi bare snakker om det og inkluderer barna får de det inn de også.

Jeg synes absolutt ikke det skal være noen "matte-time" i barnehagen, men det å leke med tall og begreper er kjempemorsomt!

Jeg er langt fra noen pedagog - men jeg er en mor.

Vi teller trappetrinn, teller knapper i klærne, ser på hva som er større enn og mindre enn, hva er sirkler, firkanter, rektangler, trekanter osv. Alt dette er matte og veldig god forberedning til regning.

Det å være med å lage mat er også god matte. Måle opp væske, legge sammen 1 skje smør og 1 skje smør til - hvor mange skjeer smør blir det da. Trekke fra; 2 epler ligger på bordet, 1 eple har vi brukt - hvor mange epler har vi igjen da?

Matte er rundt oss hele tiden, og hvis vi bare snakker om det og inkluderer barna får de det inn de også.

Jeg synes absolutt ikke det skal være noen "matte-time" i barnehagen, men det å leke med tall og begreper er kjempemorsomt!

Nå minte du meg på da poden var i 5-årsalderen, han hadde ikke begynte på skolen ennå i alle fall. Han har alltid vært svært tallinteressert og vi hadde vel tatt noen slike "hvis jeg har 4 kaker og spiser 2..."-greier.

En dag satt han ved kjøkkenbordet og tenkte og tenkte og så kom det:"Mamma, hvis jeg har 18 kaker så blir det 3 på hver til deg og lillesøster og så spiser jeg de 12 siste selv!" :o) Sånn kan det jo også gjøres... ;o)

Gjest førmatematiske begreper

Like viktig som tall og telling er det viktig å jobbe med førmatematiske begreper.

Eks: Først, sist. Stor, liten, lang, tynn, kort. Stor, større enn, størst.Like store. Det finnes mange slike rekker med ord og begreper som et barn må kunne "før tallene".

Også begreper som, over, under, ved siden av, mellom, foran,bak osv.

Man kan jobbe med dette på mange måter.

Annonse

Nå minte du meg på da poden var i 5-årsalderen, han hadde ikke begynte på skolen ennå i alle fall. Han har alltid vært svært tallinteressert og vi hadde vel tatt noen slike "hvis jeg har 4 kaker og spiser 2..."-greier.

En dag satt han ved kjøkkenbordet og tenkte og tenkte og så kom det:"Mamma, hvis jeg har 18 kaker så blir det 3 på hver til deg og lillesøster og så spiser jeg de 12 siste selv!" :o) Sånn kan det jo også gjøres... ;o)

Nemlig! Vi har også drevet på slik, lagt sammen, trukket fra og delt. Alt bare som en del av hverdagslivet.

Vet ikke helt om det har hjulpet da, eldstemor virker å ha arvet matteinteressen etter moren sin - og den er ikke så voldsomt stor... Men skade gjør det nå i alle fall ikke :)

Gjest LonelyHeartClub

Det er jo såklart en fordel at ungene kan mest mulig når de begynner på skolen. Da kan jo nivået der antageligvis også økes, etterhvert.

Men noe jeg tror er viktigere enn dette, er interesse. Husker en jeg gikk på ungdomsskole med, han fikk bedre karakterer enn meg i matte, han fikk 6, og jeg fikk 5. Da han kom til 2MX på VGS strøyk han. Det gjorde han også da han tok opp igjen faget året etter.

Hvorfor? Fordi han ikke var interessert. Han hadde jobbet med leksene på ungdomsskolen fordi foreldrene var flinke til å kreve at han fikk gode karakterer. Når han så begynte å komme i overgangsfasen til å bli voksen, mistet foreldrene innflytelse over han. Han ble mer tro mot seg selv, og følgelig brukte han tiden på helt andre ting enn skole, og så strøyk han.

For meg derimot, som aldri hadde hatt noe press fra foreldre når det dreide seg om prestasjoner på skolen, utviklet interessen seg mer og mer, og jeg fullførte 3MX med karakteren 6. På tross av at jeg fikk høre av min studieveileder da jeg begynte der, at karakteren min kom til å dale ett hakk for hvert år - ikke fordi hun mente å kjenne meg, men fordi det var sånn det var for alle.

Dette hadde ingenting med intellektuell intelligens å gjøre. Ei heller disiplin.

Det forklares kort og godt med den nære sammenhengen mellom interesse og suksess.

Så. Det er vel å bra å begynne tidlig, men når ungene er SÅ små, ville jeg vært UHYRE forsiktig med å ikke drepe interessen for Å TENKE.

Men jeg er jo enig i at det er en god ide i utgangspunktet. Hvorfor ikke bruke litt mindre tid på ting som å synge sanger og å grise med vannfarger, til fordel for å bygge lego og brettspill med matematisk snev (Yatzy passer neppe til alle, men man kan lett lage en ny, enklere utgave av spillet).

Butikklek? Gjerne utendørs. "Selg" ting, f.eks. biler og spader som brukes i sandkassa, ta småstein eller kongler eller noe sånt som betaling. Sett prisene slik at det blir regnestykker som passer for aldersgruppen. Med de eldste kan man evt. tegne lekepenger og lage det såpass innviklet at man iblant må gi "vekslepenger" også.

Nå kom jeg på en sann historie jeg hørte fra en erfaren småskolelærer for flere år siden: Hun hadde alltid pleid å la førsteklassingene leke butikk for å øve på tallene opp til 20. Elevene tegnet mynter selv med de samme verdiene som finnes i virkeligheten. Hun bestemte prisene slik at de måtte legge sammen, gi igjen penger osv.

Men så et år var det noen fremmelige smågutter som like godt tegnet et bankkort...

Butikklek? Gjerne utendørs. "Selg" ting, f.eks. biler og spader som brukes i sandkassa, ta småstein eller kongler eller noe sånt som betaling. Sett prisene slik at det blir regnestykker som passer for aldersgruppen. Med de eldste kan man evt. tegne lekepenger og lage det såpass innviklet at man iblant må gi "vekslepenger" også.

Nå kom jeg på en sann historie jeg hørte fra en erfaren småskolelærer for flere år siden: Hun hadde alltid pleid å la førsteklassingene leke butikk for å øve på tallene opp til 20. Elevene tegnet mynter selv med de samme verdiene som finnes i virkeligheten. Hun bestemte prisene slik at de måtte legge sammen, gi igjen penger osv.

Men så et år var det noen fremmelige smågutter som like godt tegnet et bankkort...

"Men så et år var det noen fremmelige smågutter som like godt tegnet et bankkort..."

*lol* Genialt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...