Gjest nivita Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Datteren min på snart 9 år legger stadig mer på seg enn det som er normalt. Hun har alltid vært kraftig bygget og litt lubben, men nå tar det helt av. Vi har ikke snop, saft og brus i ukene. Ungene får lørdagsgodt, og så har vi noe godt å spise om kvelden på lørdagen. Det er det. I ukene har vi vanlig kost, grovt brød med magert pålegg, skummetmelk, ris, poteter, pasta, kylling, fisk osv. Ungene får endel frukt og grønt hver dag. Vi lager ofte smoothies til kveldsmat. Vi prøver å holde kontroll på hva hun spiser. Det som er et problemnå, er at det kryr av festdager, konfirmasjoner og fødselsdager osv på denne tiden. Hun går gjerne på to fødselsdager i uken nå siden det er høysesong for bursdager i klassen. Jeg vet at hun tar godt for seg på slike tilstelninger!! Hun er i vanlig aktivitet hver dag. Sitter ikke mye foran tv/data. Er hun ute med venner går de på rollerblades, hopper trampline, leker osv. Vi prøver å gå en god tur hver søndag, og i tilleg prøver vi å sykle og eller gå tur med henne to ganger i uken. Et par lørdager i måneden er hun i svømmehallen. Nå er hun 138 cm høy og 36 kilo. For et halvt år siden var hun 32 kilo. Vi snakker aldri om slanking hjemme. Men vi snakker endel om hvor viktig det er å spise sunt og trene for å holde seg sunn. Hun står ofte foran speilet og trekker inn magen. Hun begynner nok å få kompleksert for dette, og jeg er livredd for hva det kan føre med seg. Hva kan vi gjøre? Noen som har tips? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Dette kan jeg kjenne igjen med eldstedatteren min. Hun begynte også å legge godt på seg, sånn egentlig uten at vi forsto hvorfor. Kostholdet her er jo normalt, med mye frukt og grønnsaker. Når problemet først hadde oppstått måtte jeg leite godt for å finne ut hvorfor hun la sånn på seg. Da så jeg at deler av kostholdet kanskje ikke var så sunt likevel. Sauser, rømme og dressinger er jo fetende, det samme med desserter og milkshake. Kaker laget jeg jo også regelmessig. Frukt er vel og bra, men kanskje ikke så sunt med flere bananer hver dag. (Jeg har sjelden bananer i hus nå) Kveldsmåltidet bør være lite mat, maks to skiver brød. En trenger heller ikke drikke en halv liter melk. Jeg sa til min datter at hun får urolig søvn om hun spiser mye før hun skal sove. Hun får ikke den samme gode søvnen. Dessuten trenger ikke kroppen mye mat når man skal sove. Jeg så i tillegg at hun spiste mange poteter til middag, som hun moset med sauser eller rømme. Hun spiste seg stappmett, og ikke passe mett. Alt dette har vi snakket om på en helt fin måte. Hun sto i likhet med din datter framfor speielt og holdt inn magen. Nå er datteren din 9 år, så det er jo ingen krise enda, men det er fint dere er obs på problemet. Det å gi henne innføring i kosthold og hva feil kosthold kan gjøre er bare flott. Det er bare sånn det er. Jeg synes dere skal gå gjennom kostholdet deres en gang til, det samme med mengde mat. Hvis hun fremdeles legger på seg kan dere kontakte lege eller helsesøster for å finne en annen mulig årsak. Nå går hun inn i en alder dere hun kan bli kritisk til seg selv og sammenligne seg selv med andre. Det er bra om dere hjelper henne med kostholdet og mengden mat. De dagene hun har vært i bursdag trenger hun kanskje ikke å spise noe særlig med kvelds. Litt frukt eller grønt holder lenge om selskapet slutter ikke lenge før leggetid. Og hun må ta litt ansvar selv også. Hun må ikke nødvendigvis smake på alle kakesorter Min datter er forresten nå ca 148 cm og 41 kg. Hun har strekt seg mye, men holder den samme vekta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2236343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 AveM har mange fine råd! Nevøen min har det likedan, han legger på seg mye. Min svigerinne er bekymret, og mener de spiser veldig sunt. Jeg ser allikevel at de har et kosthold som gjør det lett å få i seg mye energi, også på hverdager. De andre i familien tåler dette, men nevøen min legger på seg av dette, både fordi han ikke begrenser seg, men også fordi hans kropp ikke forbrenner likt som resten av familien. Noen tåler feks dårlig stivelse, som pasta, poteter, ris osv. Det jeg ville foreslått er: Kveldsmat er nødvendig når det er lenge siden de har spist, og de snart skal legge seg. Har middagen blitt sen, eller det har vært servert noe annet etter middag, så er det ikke nødvendig med noe mer. Alle kan ha en vannflaske ved sengen, slik at man ikke behøver å lage et måltid bare fordi et eller to barn er tørste. Benytt sommeren til å daglig spise utendørs, eller lag litt stas på å spise et annet sted i huset, slik at tallerknene fylles av deg / pappaen på kjøkkenet, og bæres til bordet. Det som settes på bordet i serveringsfat, bør være slike ting man kan spise store mengder av uten noe særlig energi, stivelse osv. (Feks en kjempestor enkel salat, kun bestående av ulike typer grønn salat, agurk, tomat osv, ikke mye (tørket) frukt og andre ting som utgjør mye energi hvis man spiser kjempeporsjoner). Når du serverer hver enkelt med en ferdig fylt tallerken, så får man mer kontroll på at ikke flere små forsyninger i løpet av måltidet, gjør at noen spiser dobbelt så mange poteter / pasta / ris osv. Og man får bevisstgjort at alle spiser det samme, selvsagt litt etter alder og kjønn, du kan godt legge på mer til mannen din enn til en seksåring, det ser du an selv. Men ha noe de kan forsyne seg ubegrenset av, uansett om de gjør det eller ikke (salat feks). Allikevel bør det du allerede har lagt på tallerkene, være en stor andel grønnsaker. Pynt med fargerike ting, slik at det ikke blir kjedelig selv om det ikke er mye saus og dressing osv. De voksne må være enige, slik at ikke den ene ødelegger opplegget ved å kjøpe inn eller gi feil mat, eller kommenterer maten som serveres på en negativ måte. Det er vanskelig med mange spesielle dager som det er i mai. Men benytt også sommer-og ferietid til å gjøre ting annerledes. Ikke kjøp inn godterier for sikkerhetsskyld, det gjør ingenting om dere er på ferie og det ikke er goteri på lørdagene. Kos på lørdag eller andre spesielle dager behøver ikke bety at man må spise noe, kos kan være at man gjør noe annet (og ser man en film på kino eller hjemme, eller spiller et spill eller noe annet, behøver man ikke å spise noe godt. Lag en kanne te eller annen kalorifri drikke). Hele familien må nok lære seg å tenke annerledes, og man må bruke litt kløkt og fantasi for å unngå at alt koselig fjernes. Det finnes flere bøker som kan inspirere: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=145521&rom=AK 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2236423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg synes at du allerede har fått to veldig gode svar, men har lyst til å tilføye et par ting. For det første, vedr. aktivitetsnivå. Det du beskriver av lek, trampoline, gåturer på søndager, svømmehallen et par ganger i måneden er vel og bra. Flott at dere er aktive. MEN med tanke på effekt høres det alt for lite ut. Da må det aktivitet som innebærer høy puls til. Kan dere få henne interessert i en kondisjonskrevende idrett tror du? Noe hun kan drive med på fast, ukentlig basis. F.eks. ballspill, friidrett eller annet... Det ville virkelig kunne bedra positivt i forhold til vekt/helse. Det må selvsagt være noe hun har lyst til. Kanskje hun kan begynne sammen med en venninne? Du beskriver et kosthold som høres greit ut forsåvidt, men ofte er det små ting som bidrar til at vekta øker, feks. dressinger, fete sauser, smør osv. De tingene som har en tendens til å "forsvinne" på tallerkenen men som vipper vektstangen over i ugunstig retning. En annen ting man må være oppmerksom på er størrelsen på porsjonene! Flere små måltider er bedre enn få og store! Vær obs på søte frukter som banan, druer, ferskner, melon mm. Disse inneholder mye sukker. Grønnsaker er generelt bedre enn frukt og bør utgjøre minst 3 av de berømte fem om dagen. Vanlig frukt som epler, appelsin, pærer osv er bra i fornuftige mengder. Du bør få inn mer protein i kosten til fordel for raske karbohydrater/stivelse som i poteter pasta og ris. Proteiner (kjøtt, fisk, fugl, egg) har molekyler som er mer arbeidskrevende for kroppen å fordøye. Hele 30% av inntaket går med til selve forbrenningsprosessen. Det vil si at om du spiser deg stappmett på kyllingfilet, sitter du bare igjen med 70% av kaloriene som kroppen kan utnytte videre. Hvis barna spiser en adekvat mengde protein til hvert måltid metter det lenge og kaloriopptaket totalt blir mindre. Vær forsiktig med melkeprodukter. Inneholder både mye melkesukker og animalsk fett. Nå mener jeg ikke at man skal kutte ut melk/yoghurt til barn nødvendigvis, men f.eks. ett glass melk og et par osteskiver om dagen er nok. Velg magre produkter. Vita har kommet med en ny gulost som inneholder gunstig vegetabilsk fett. Smoothies om kvelden synes jeg høres ut som en dårlig ide. Gir masse rask energi og kalorier når man overhodet ikke trenger den og bare skal legge seg og sove. Da ville jeg heller valgt en brødskive/knekkebrød med magert og proteinrikt pålegg. Pluss et glass vann med sitronskive og en gulrot f.eks. Det er fint at dere er oppmerksomme på problemstillingen uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Samtidig har dere som foreldre anledning (og forpliktelse) til å bidra til at barna får så gode mat og treningsvaner som mulig. Det er ofte små tiltak som skal til og hele familien må støtte opp om endringene. Erfaringsmessig er det lettere å tilføye noe enn å ta bort noe når man skal gjøre endringer. Kan det være en ide og få henne igang med aktiv trening først og deretter gjøre små justeringer på kosten gradvis? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2236549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nivita Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg synes at du allerede har fått to veldig gode svar, men har lyst til å tilføye et par ting. For det første, vedr. aktivitetsnivå. Det du beskriver av lek, trampoline, gåturer på søndager, svømmehallen et par ganger i måneden er vel og bra. Flott at dere er aktive. MEN med tanke på effekt høres det alt for lite ut. Da må det aktivitet som innebærer høy puls til. Kan dere få henne interessert i en kondisjonskrevende idrett tror du? Noe hun kan drive med på fast, ukentlig basis. F.eks. ballspill, friidrett eller annet... Det ville virkelig kunne bedra positivt i forhold til vekt/helse. Det må selvsagt være noe hun har lyst til. Kanskje hun kan begynne sammen med en venninne? Du beskriver et kosthold som høres greit ut forsåvidt, men ofte er det små ting som bidrar til at vekta øker, feks. dressinger, fete sauser, smør osv. De tingene som har en tendens til å "forsvinne" på tallerkenen men som vipper vektstangen over i ugunstig retning. En annen ting man må være oppmerksom på er størrelsen på porsjonene! Flere små måltider er bedre enn få og store! Vær obs på søte frukter som banan, druer, ferskner, melon mm. Disse inneholder mye sukker. Grønnsaker er generelt bedre enn frukt og bør utgjøre minst 3 av de berømte fem om dagen. Vanlig frukt som epler, appelsin, pærer osv er bra i fornuftige mengder. Du bør få inn mer protein i kosten til fordel for raske karbohydrater/stivelse som i poteter pasta og ris. Proteiner (kjøtt, fisk, fugl, egg) har molekyler som er mer arbeidskrevende for kroppen å fordøye. Hele 30% av inntaket går med til selve forbrenningsprosessen. Det vil si at om du spiser deg stappmett på kyllingfilet, sitter du bare igjen med 70% av kaloriene som kroppen kan utnytte videre. Hvis barna spiser en adekvat mengde protein til hvert måltid metter det lenge og kaloriopptaket totalt blir mindre. Vær forsiktig med melkeprodukter. Inneholder både mye melkesukker og animalsk fett. Nå mener jeg ikke at man skal kutte ut melk/yoghurt til barn nødvendigvis, men f.eks. ett glass melk og et par osteskiver om dagen er nok. Velg magre produkter. Vita har kommet med en ny gulost som inneholder gunstig vegetabilsk fett. Smoothies om kvelden synes jeg høres ut som en dårlig ide. Gir masse rask energi og kalorier når man overhodet ikke trenger den og bare skal legge seg og sove. Da ville jeg heller valgt en brødskive/knekkebrød med magert og proteinrikt pålegg. Pluss et glass vann med sitronskive og en gulrot f.eks. Det er fint at dere er oppmerksomme på problemstillingen uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Samtidig har dere som foreldre anledning (og forpliktelse) til å bidra til at barna får så gode mat og treningsvaner som mulig. Det er ofte små tiltak som skal til og hele familien må støtte opp om endringene. Erfaringsmessig er det lettere å tilføye noe enn å ta bort noe når man skal gjøre endringer. Kan det være en ide og få henne igang med aktiv trening først og deretter gjøre små justeringer på kosten gradvis? Hei Hun har prøvd fotball og håndball, men sluttet begge steder. Hun har ikke lyst til å begynne på noe organisert. Vi har foreslått forskjellige ting, men til ingen nytte. Kan liksom ikke tvinge henne heller... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2236574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hei Hun har prøvd fotball og håndball, men sluttet begge steder. Hun har ikke lyst til å begynne på noe organisert. Vi har foreslått forskjellige ting, men til ingen nytte. Kan liksom ikke tvinge henne heller... Jeg er uenig med Tinkebøtta. All aktivitet er av det gode! Man behøver ikke heve pulsen høyt i sky for å oppnå gode effekter på kaloriforbrenninga. Trampolinehopping er dessuten knallbra trim! Bra dere er obs. på situasjonen. Men skjønner at det er vanskelig dette. Lett å trå feil. Søk gjerne råd hos lege/helsesøster/ernæringsfys. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2236591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg er uenig med Tinkebøtta. All aktivitet er av det gode! Man behøver ikke heve pulsen høyt i sky for å oppnå gode effekter på kaloriforbrenninga. Trampolinehopping er dessuten knallbra trim! Bra dere er obs. på situasjonen. Men skjønner at det er vanskelig dette. Lett å trå feil. Søk gjerne råd hos lege/helsesøster/ernæringsfys. Jeg leste en gang at man forbrenner mer kalorier på trampolina enn når man jobber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2236904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hei Hun har prøvd fotball og håndball, men sluttet begge steder. Hun har ikke lyst til å begynne på noe organisert. Vi har foreslått forskjellige ting, men til ingen nytte. Kan liksom ikke tvinge henne heller... Hva om dere gjør noe fysisk sammen da? Jeg går på riding sammen med eldste datteren min. Det er kjempebra trening, moro for oss begge og noe jenter flest pleier å elske. Begge jentene mine går også på dans - latin/selskapsdans. Super trening og kjempegøy. Evnt. kampsport, karate, svømmeklubb, sykkelklubb, orientering, jazzdans, etc etc, etc,.. Burde være mulig å finne noe som kunne fenge.. Nå mener jeg absolutt ikke at vanlig, daglig aktivitet og lek er negativt!!! Selvsagt ikke. Men det er ikke nødvendigvis tilstrekkelig hvis man vil oppnå forandringer. Når utgangspunktet er som her - jenta veier "for mye" - og problemet øker i omfang må man jo forsøke å finne noen tiltak som kan la seg gjennomføre i hverdagen. Jeg tror foreldre best kjenner sitt eget barn og vet hvor skoen trykker. Så lenge det ikke er snakk om helseskadelig overvekt ville jeg ikke blandet inn helsepersonell i første omgang. Det vil etter min mening bare føre til at problemet blåses opp til unødvendige dimensjoner. Ikke kommer det nødvendigvis noen særlige resultater ut av det heller. De færreste leger/helsesøstre har mer kunnskap om kosthold enn folk flest, og engasjerte foreldre har nok mye mer å bidra med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277027-jente-som-veier-for-mye/#findComment-2237215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.