Gå til innhold

4-åring på sykkeltur?

Anbefalte innlegg

Gjest mamman til oskar

Minstemann på snart fire år lærte å sykle uten støttehjul for noen uker siden. Nå sykler han bare rundt i gaten, har strenge regler for hvor han får lov å sykle. Han kommer jo fortere av gårde uten støttehjul, og han har jo absoultt ingen kontroll på trafikken. Når familien er på sykkeltur, har han enten sittet i sete på min sykkel, eller i tilhenger. Søsknene på 6 og 9 år sykler selv. Problemet er at nå vil han også sykle selv. Ville dere gjort det? Vi sykler som regel på sykkelstier/skogsstier og gjennom byggefelt. Aldri ut i trafikken. Men jeg er litt skeptisk.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277030-4-%C3%A5ring-p%C3%A5-sykkeltur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Ja, vi har tatt våre med på korte sykkelturer, på sykkelveier, fra de har kunnet sykle uten støttehjul. Men vi har øvet nøye på bremsing først - og så er vi 100% konsekvente med å gå av syklene nå sykkelveien krysser bilvei, eller vi skal over et fotgjengerfelt.

Minstejenta vår sykler nå på den minste sykkelen, med støttehjul, men det er bare hjemme i gata. Når vi er på sykkeltur, sitter hun i sete.

Når det gjelder så små barn å sykkel bør man også tenke på andre syklister og gående. En 4-åring kan fort sykle på andre syklister eller gående. Hvis det er åpent og oversiktlig der dere skal sykle kan det kanskje gå. På stier/ veier der man ikke vet hva som er bak neste sving, og må reagere raskt, er jeg mer skeptisk.

Når det gjelder så små barn å sykkel bør man også tenke på andre syklister og gående. En 4-åring kan fort sykle på andre syklister eller gående. Hvis det er åpent og oversiktlig der dere skal sykle kan det kanskje gå. På stier/ veier der man ikke vet hva som er bak neste sving, og må reagere raskt, er jeg mer skeptisk.

Annonse

Det der så jo helt genialt ut!

*legge seg på minnet til storesnuppa skal lære å sykle*

Vi har follow me - og bruker denne fremdeles på storesøster som snart blir 7. Hun kan sykle selv, men er absolutt ikke trafikksikker. Hun elsker denne saken, og det er super populært å bli hentet på SFO når jeg kommer med denne. Om ikke lenge håper jeg lillesøster på 4 kan overta. For oss har det vært en veldig bra sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...