Gå til innhold

Hvordan få ungene til å slutte å gå i skapene?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for stoppe-hjelp

Den eldste har lenge gått og tatt ting (brus, snop), og nå gjør begge det. Hvordan får jeg de til å slutte? I går var det tyggegummi i sofaen og i håret på minste, og en annen dag hadde de tatt is i fryseskapet. Dette gjør de tidlig om morgenen, før jeg står opp. Eldste går i 1. klasse.

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Hun/han som går på skolen må det gå an å snakke med?

Vi har ikke latt barna være alene oppe om morgenen før de har begynt på skolen, vi har byttet på å stå opp med dem, i periodene mannen min har vært i utlandet har jeg stått opp med dem. Slitsomme men koselige år..

De mest fristende tingene får du bare la være å ha i huset, til de kan la være å ta det. Så lærer de kanskje på den måten?

fuji1365380447

Ikke ha is, brus eller snop i hus.

Jeg har ikke unger som klarer å gå i skapet selv, men jeg har ikke slike ting i hus uansett. Jeg kan nemlig ikke stole på meg selv til å klare å la vær å "gå i skapet.."

Ha frukt og oppskårne grønnsaker lett tilgjengelig. Da vil de nok heller spise det.

Annonse

Gjest togli

Hmm, jeg skjønner at vi har vært heldige... Ingen av våre tre har noen gang sneket seg til å ta godterier eller man uten å spørre først (vi har heller ikke "opdratt" dem til ikke å gjøre det, så har nok bare hatt flaks;)).

Kan du gjøre en avtale med ungene om å inndra et gode dersom de ikke klarer å følge regler? Snakk med dem en rolig stund om at de absolutt ikke har lov å ta ting i skapet uten å spørre først! Forklar dem så at du er sikker på at de klarer å følge denne regelen siden dere nå har snakka skikkelig om det! I motsatt fall må de få en straff (f.eks. inndra data, spill etc) for en dag, en uke eller hva som passer dere best. Ta dem i hånda og si _avtale_! Det funker hos oss ;)

Jeg hadde nok gjemt det om jeg hadde overskudd av snop etter lørdagen. Spart til neste helg. Etterhvert så forstår de at det ikke finnes noe. Så etter noen uker så kan dere snakke om det å snoke i skapene, at du ikke tillater det.....? Evt at det blir mindre lørdagsgodt om de tar det og det?

Det har faktisk ikke vært noe problem her - når jeg tenker etter... Har ikke tenkt på det før...

Men du har vel to valg... Enten fjerne alt de snoker etter, og enten ha det andre steder (om det så er i skapet på soverommet), eller prate alvor med dem, inngå en "alvorlig" avtale, og inndra goder med raus hånd når avtalen brytes. Om det så er null godteri på lørdag, null dataspill eller tv resten av dagen, eller hva det måtte være. Du kjenner dine unger best og vet hvor det "svir" mest...

Annonse

Rhea Silvia

Som de fleste andre sier. Ikek ha noe i hus.

En annen ting. En passelig straff hadde vel vert å la de få tilsvarende mindre godterier til lørdagen når de spiser godterier til "feil tid".

Ingen av mine har vert noen skapsnokere, men vi hadde ett tilfelle av kjeksraid. Det førte til innkjøpsstopp av kjeks

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...