Gå til innhold

Læring og selvtillit hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest nyskjerrig på dette

Ville dere vurdert å gi barna deres et 2-5 dagers sommer"kurs" der de, i tillegg til sosial moro og aktiviteter, fikk lære seg teknikker og metoder for å lære mer effektivt, teknikker som gir mer selvtillit og øker sjansen for mestring, øker motivasjonen og lærer barna å sette seg konkrete mål mm? (Dette er teknikker som bl.a. kommer inn under "nlp".). Det er både morsomt og nyttig, med andre ord.

Aldersgrupper: 8 - 16.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277340-l%C3%A6ring-og-selvtillit-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 8 og en på 16.

Jeg ville ikke sendt dem på noe slikt uten at de selv var motivert og hadde lyst til det. På skolen driver de MYE med mål, arbeidsplaner, selv-evaluering, refleksjonsnotater osv. i det uendelige allerede. Spesielt den yngste regner jeg med kommer til å ha slike erfaringer så det holder, innen han går ut av grunnskolen.

Så jeg tror ikke det ville nyttet å lekt / "smuglet" dette stoffet inn på en slags fritidsleir, mine unger ville kjent det igjen øyeblikkelig og takket nei.

Jeg kan tenke meg én mulighet for at det kunne være aktuelt: Dersom en i den eldste aldersgruppa (ca. 12 - 16) slet med disse tingene på skolen og _selv_ var interessert i å lære noen triks. Da skulle jeg med glede latt ham / henne forsøkt opplegget.

Men min eldste ville aldri brukt feriedagene sine til å drive med noe hun ikke er spesielt god til, sånt får hun mer enn nok av på skolen. Hun fnyser f.eks. bare av tilbudet fra Sommerskolen i Oslo. Men det er forskjell på barn.

Annonse

Jeg har en på 8 og en på 16.

Jeg ville ikke sendt dem på noe slikt uten at de selv var motivert og hadde lyst til det. På skolen driver de MYE med mål, arbeidsplaner, selv-evaluering, refleksjonsnotater osv. i det uendelige allerede. Spesielt den yngste regner jeg med kommer til å ha slike erfaringer så det holder, innen han går ut av grunnskolen.

Så jeg tror ikke det ville nyttet å lekt / "smuglet" dette stoffet inn på en slags fritidsleir, mine unger ville kjent det igjen øyeblikkelig og takket nei.

Jeg kan tenke meg én mulighet for at det kunne være aktuelt: Dersom en i den eldste aldersgruppa (ca. 12 - 16) slet med disse tingene på skolen og _selv_ var interessert i å lære noen triks. Da skulle jeg med glede latt ham / henne forsøkt opplegget.

Men min eldste ville aldri brukt feriedagene sine til å drive med noe hun ikke er spesielt god til, sånt får hun mer enn nok av på skolen. Hun fnyser f.eks. bare av tilbudet fra Sommerskolen i Oslo. Men det er forskjell på barn.

Det med sommerskolen i Oslo synes jeg er bra tiltak. 9- åringen min ble kjempeglad da han fikk plass på et av naturkursene.

Det med sommerskolen i Oslo synes jeg er bra tiltak. 9- åringen min ble kjempeglad da han fikk plass på et av naturkursene.

Sønnen min, som skal begynne i 3. klasse, skal også på Ut i naturen med Sommerskolen i år.

Men tenåringen er opptatt av helt andre ting i ferien sin, naturlig nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...