Gå til innhold

Vanskelige måltider! 20 mnd og trassig

Anbefalte innlegg

Sukk, vi strever virkelig med snuppa (20 mnd) i måltidssituasjoner for tiden. Veldig ofte ender det hele med hyl og skrik, og det gjerne før hun ha fått i seg noe som helst.

Mannen mener vi bare må være konsekvente på at vi spiser ikke uten om måltidene, og nekter hun å spise så får hun heller gå sulten. Jeg er i prinsippet enig. Frokost går stort sett greit, lunsj i barnehagen likeså. Når hun så kommer hjem er det middag, og det ender stort sett med at hun får i seg litt, men mye mindre enn mamma er komfortabel med.

Det virkelige problemet er kveldsmaten. Vanligvis har vi jo styrt en del under middagen uten at hun egentlig har spist så mye, så hun trenger jo virkelig å spise nå. Og noen ganger er hun blid som en lerke og trykker i seg tre skiver lett som bare det. Andre ganger er det en eller annen mikroskopisk hendelse (som jeg ikke alltid vet hva er en gang) som utløser trass og raseri, hyl og skrik, og ungen nekter plent å så mye som SE på skivene.

Hva gjør man da?? Mannen mener at da får hun gå sulten i seng. Jeg kjenner at hele kroppen min protesterer på å legge et barn som tydelig trenger mat, men jeg kan jo ikke trykke maten inn i munnen på henne heller. Jeg er sterkt fristet til å tilby henne andre ting i sånne situasjoner (frukt, yoghurt etc) bare for at hun skal få i seg NOE i alle fall, men liker jo ikke å la henne "vinne" på den måten heller.

Nå er hun akkurat lagt, og det på tom mage. Og jeg liker det IKKE.

Råd til en litt fortvilet mamma? Kommer hun etterhvert til å skjønne at hun må spise når det er mat, eller skal vi "gi etter" og tilby andre ting når hun nekter å spise?

Fortsetter under...

Hvis du gir etter og gir henne noe "bedre" vil hun snart skjønne poenget og du sitter virkelig i gjørma!

Hva med å gi henne kveldsmat litt tidligere? Kanskje hun er såpass sliten og trøtt at hun er trøttere enn hun er sulten, om du skjønner hva jeg mener. Ikke gi henne noe oppmerksomhet på om hun spiser eller ikke - er hun sulten nok så spiser hun (om hun er frisk!). Finner de først ut at de kan bruke maten som et maktmiddel har de deg kjapt i sin lille hule hånd.

Det du oppnår ved å gi etter og by henne andre ting er at hun forstår at det å skrike og lage baluba virker! Er det det du vil?

Som Lillemus sier, så kan det hende hun er mer trøtt en sulten til kveldsmåltidet. Nå vet ikke jeg når middagen er, men kanskje det hadde holdt med bare en frukt og litt yoghurt til kvelds uansett?

Så må du også huske på at barn har ganske små mager. Ja, de kan spise vanvittige mengder noen ganger, men de blir ofte mette etter bare et par biter. Tenk etter - et par biter for dem blir som 1/2-1 skive for oss.

Appetitten til barna går i bølger - er min erfaring. Noen dager/uker kan de spise massevis til alle måltider for så plutselig å nesten ikke spise noen ting i noen dager/uker. Eller kanskje de spiser noe til 1 måltid og så så og si ingenting til de andre.

Ikke stress. Ikke by på reserveløsninger. Ungen dør ikke om hun går uten mat til 1-2-3 måltider :)

Hvis du gir etter og gir henne noe "bedre" vil hun snart skjønne poenget og du sitter virkelig i gjørma!

Hva med å gi henne kveldsmat litt tidligere? Kanskje hun er såpass sliten og trøtt at hun er trøttere enn hun er sulten, om du skjønner hva jeg mener. Ikke gi henne noe oppmerksomhet på om hun spiser eller ikke - er hun sulten nok så spiser hun (om hun er frisk!). Finner de først ut at de kan bruke maten som et maktmiddel har de deg kjapt i sin lille hule hånd.

Uff, du har jo rett i det selvsagt.

Syns bare det er fælt å legge henne når jeg ikke kan skjønne annet enn at hun må være sulten :o(

Håper trassalderen er over snart... *ironisk latter* :o)

Annonse

Det du oppnår ved å gi etter og by henne andre ting er at hun forstår at det å skrike og lage baluba virker! Er det det du vil?

Som Lillemus sier, så kan det hende hun er mer trøtt en sulten til kveldsmåltidet. Nå vet ikke jeg når middagen er, men kanskje det hadde holdt med bare en frukt og litt yoghurt til kvelds uansett?

Så må du også huske på at barn har ganske små mager. Ja, de kan spise vanvittige mengder noen ganger, men de blir ofte mette etter bare et par biter. Tenk etter - et par biter for dem blir som 1/2-1 skive for oss.

Appetitten til barna går i bølger - er min erfaring. Noen dager/uker kan de spise massevis til alle måltider for så plutselig å nesten ikke spise noen ting i noen dager/uker. Eller kanskje de spiser noe til 1 måltid og så så og si ingenting til de andre.

Ikke stress. Ikke by på reserveløsninger. Ungen dør ikke om hun går uten mat til 1-2-3 måltider :)

Du har jo selvsagt rett, det bare smerter et stakkars mammahjerte å legge et sultent barn...

Vi får vel bare fortsette å være konsekvente, og håpe at trassalderen snart er over... *ironisk latter*

:o)

Noen venner av oss har gitt etter og latt ungen spise det ungen vil og menyen består stort sett av yoghurt, rislunch, kjeks, is osv. De er glade bare ungen spiser.

Jeg synes du er flink med henne, jeg!!

Takk! Føler meg ikke så flink alltid, men sånt er jo kjekt å høre :o)

Håper den verste måltidskrigen er over snart, og at hun snart skjønner tegningen... *sukk*

Er hun frisk og rask, og vokser og sover nogenlunde bra, synes jeg du bør gjøre som mannen foreslår - tilby mat, og om hun ikke vil ha, så la det være med det.

Ja, hun er helt normalt stor for alderen, så jeg er ikke bekymret på den måten. Ikke enda i alle fall.

Vi får fortsette å være konsekvente, og håpe at hun snart slutter å krige over alt og ingenting!

Du har jo selvsagt rett, det bare smerter et stakkars mammahjerte å legge et sultent barn...

Vi får vel bare fortsette å være konsekvente, og håpe at trassalderen snart er over... *ironisk latter*

Jeg har veldig stor forståelse for at det er vondt å legge et sultent barn. Jeg har kjent på den følelsen selv.

Sannsynligvis er ikke barnet så veldig sultent likevel - ellers hadde det spist. Det er ikke så lett å tenke slik, for vi kjenner bare våre egne mager.

Og det med trassalderen - den varer og den varer og den varer. Eldste min er 7,5 år og trasser fremdeles. Regner ikke med at det slutter før jeg dør ;)

Vår jente på 22 mnd spiser noen ganger 3 skiver og andre ganger bare en liten bit. Hun drikker som regel litt melk til brødmåltidene. Når hun ikke vil spise blir hun lagt. Jeg vil ikke tvinge i henne mat, og hun sovner fint.

Jeg er litt enig med mannen din. Sover hun godt uten mat, så er hun kanskje ikke spesielt sulten. Jeg pleier å legge ved litt tomat og noen agurkskiver. De bitene får hun i allefall i seg. Maiskorn glir også ned.

Gjest prust

Uff, du har jo rett i det selvsagt.

Syns bare det er fælt å legge henne når jeg ikke kan skjønne annet enn at hun må være sulten :o(

Håper trassalderen er over snart... *ironisk latter* :o)

Mi jente er snart seks, og jeg aner slutten av trassalderen, som har vart i ca 4 år.....

Snuppa vår blir snart 19 mnd, og spiser som en mus.

Men nå har jeg endelig klart å godta "takkomat" (takk for mat) uansett hvor lite hun har spist når hun sier det. Hun spiser ikke noe mer, men jeg slipper å tenke på det hele tiden... ;)

IKKE la henne vinne... Det kommer MANGE flere konfrontasjoner i årene som kommer! Og jeg forstår at det er slitsomt med trass og vræling - snuppa mi har vært i trassalderen siden hun ble født!

Annonse

Jeg reagerer litt på det du skriver om at hun ikke får noe mat mellom måltidene. Kommer frøken her i huset og vil ha eple rett etter frokost, uavhengig av om hun spiste to biter eller ei skive så får hun det! Vil hun har banan etter lunsj eller middag får hun det! Hvis de ikke spiser frukt mellom måltidene er det lett at det ikke blir i det hele tatt. P.s. hun får ikke kjeks e.l selv om hun spør etter det altså!

Jeg reagerer litt på det du skriver om at hun ikke får noe mat mellom måltidene. Kommer frøken her i huset og vil ha eple rett etter frokost, uavhengig av om hun spiste to biter eller ei skive så får hun det! Vil hun har banan etter lunsj eller middag får hun det! Hvis de ikke spiser frukt mellom måltidene er det lett at det ikke blir i det hele tatt. P.s. hun får ikke kjeks e.l selv om hun spør etter det altså!

Vi gir også mye frukt eller grønt mellom måltidene. Hun ber om å få eple regelmessig. Hun liker også å få både tomat og agurk i hånden.

Jeg regnet med hun mente kjeks, boller og slike ting, ikke frukt og grønnsaker.

Vi gir også mye frukt eller grønt mellom måltidene. Hun ber om å få eple regelmessig. Hun liker også å få både tomat og agurk i hånden.

Og pika (paprika), får håpe hun tenkte på slike usunne ting i mellom måltidene. For frukt og grønt er jo like bra for små mager som for store.

Jeg ser du har fått noen gode svar, legge til hva jeg syns:

Jeg syns ikke du skal styre med middagen, la henne bare spise så mye/lite hun vil av det som serveres. Hvis hun spiste lite, kan du gi kveldsmaten litt ekstra tidlig, og gjerne noe du vet hun er glad i. Trøtte unger blir gjerne lett sure og vanskelige, så tidlig kveldsmat kan være lurt uansett.

Frukt og grønt får hun selvsagt, yoghurt også. Og så hender det jeg lager smoothies, det liker vi godt alle sammen.

Men jeg prøver å gi det i etterkant av et måltid, slik at det ikke ødelegger apetitten til neste.

Jeg ser du har fått noen gode svar, legge til hva jeg syns:

Jeg syns ikke du skal styre med middagen, la henne bare spise så mye/lite hun vil av det som serveres. Hvis hun spiste lite, kan du gi kveldsmaten litt ekstra tidlig, og gjerne noe du vet hun er glad i. Trøtte unger blir gjerne lett sure og vanskelige, så tidlig kveldsmat kan være lurt uansett.

Det skal herved prøves med litt tidligere kveldsmat.

Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal takle det hvis hun da nekter å spise, - føler det gir litt feile signaler hvis hun da får en ny sjanse på kveldsmat en halvtime seinere f.eks...? Samtidig som jeg jo vil hun skal spise.

Ikke lett dette :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...