Gå til innhold

Vanskelige måltider! 20 mnd og trassig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det skal herved prøves med litt tidligere kveldsmat.

Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal takle det hvis hun da nekter å spise, - føler det gir litt feile signaler hvis hun da får en ny sjanse på kveldsmat en halvtime seinere f.eks...? Samtidig som jeg jo vil hun skal spise.

Ikke lett dette :o)

Jeg tror 2-3 kvarter oppfattes som et lengre tidsrom for en på 20 mnd enn for oss voksne. Du får jo oppfylt ønsket om to måltider, ikke ett (relativt mislykket) måltid fulgt av småspising.

Det er i hvert fall atskillig bedre enn å vente til hun blir trøtt og sur, hvis målet er at hun ikke skal legge seg med for lite i magen.

Det skal herved prøves med litt tidligere kveldsmat.

Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal takle det hvis hun da nekter å spise, - føler det gir litt feile signaler hvis hun da får en ny sjanse på kveldsmat en halvtime seinere f.eks...? Samtidig som jeg jo vil hun skal spise.

Ikke lett dette :o)

Kveldsmat en halvtime etter middag er kanskje litt i korteste laget. Hvis ikke ungen er veldig tynn, syns jeg ikke du skal stresse med dette. Det kan lett bli en ond sirkel og en maktkamp mellom dere. Barnet merker at du har et sterkt ønske om at hun skal spise, og bruker det middelet hun har, dvs. å nekte. Barn bør spise for å bli mette, ikke for å gjøre foreldrene glade!

Kveldsmat en halvtime etter middag er kanskje litt i korteste laget. Hvis ikke ungen er veldig tynn, syns jeg ikke du skal stresse med dette. Det kan lett bli en ond sirkel og en maktkamp mellom dere. Barnet merker at du har et sterkt ønske om at hun skal spise, og bruker det middelet hun har, dvs. å nekte. Barn bør spise for å bli mette, ikke for å gjøre foreldrene glade!

Nei, jeg mente tidlig kveldsmat, og hvis hun ikke spiser så evt gjøre et nytt forsøk en halvtime senere.

Men som laban sier under her, en halvtime føles gjerne lenge for en liten knert uansett, så sånn sett er det kanskje ikke så dumt? Da har jeg jo i alle fall muligheten til å prøve igjen dersom forste forsøk går skeis :o)

Nei, jeg mente tidlig kveldsmat, og hvis hun ikke spiser så evt gjøre et nytt forsøk en halvtime senere.

Men som laban sier under her, en halvtime føles gjerne lenge for en liten knert uansett, så sånn sett er det kanskje ikke så dumt? Da har jeg jo i alle fall muligheten til å prøve igjen dersom forste forsøk går skeis :o)

Jeg tror ikke jeg ville prøvd å gi kveldsmat flere ganger, nei. Jeg ville servert kveldsmat f.eks. en time før leggetid. Enten spiser hun, eller så spiser hun ikke. Hvis hun ikke vil ha, sier du bare, OK,, nå går vi opp og tar på pysjen. (Hvis hun ombestemmer seg da, er det jo bare å la henne spise likevel.) Så legger du henne uten mat. Ikke la henne bruke dette som maktmiddel, da får hun bare et dårlig forhold til mat!

Jeg misforsto deg, jeg trodde du mente at avstanden kunne bli for kort mellom middag og kvelds.

Jeg ville ikke innført et ekstra måltid, men tatt relativt tidlig kveldsmat dersom hun spiser svært lite middag.

Annonse

Jeg tror ikke jeg ville prøvd å gi kveldsmat flere ganger, nei. Jeg ville servert kveldsmat f.eks. en time før leggetid. Enten spiser hun, eller så spiser hun ikke. Hvis hun ikke vil ha, sier du bare, OK,, nå går vi opp og tar på pysjen. (Hvis hun ombestemmer seg da, er det jo bare å la henne spise likevel.) Så legger du henne uten mat. Ikke la henne bruke dette som maktmiddel, da får hun bare et dårlig forhold til mat!

Jeg misforsto, se lenger opp. Jeg er heller ikke for å prøve med enda et måltid.

Åh. Hm.

Jo, jeg må jo prøve, selvsagt.

Ånei...hm. Ja, jeg må jo prøve, selvsagt.

Jeg kommer til å få grå hår som 26 åring *sukk* ;o)

Det er mange som er småspiste i perioder i den alderen - og mange foreldre som lurer på hva barna deres egentlig lever av.

(Hun kommer sikkert til å bli sulten når du ammer og forlange mat NÅ! Husker jeg riktig nå, at hun skal bli storesøster?)

Det er mange som er småspiste i perioder i den alderen - og mange foreldre som lurer på hva barna deres egentlig lever av.

(Hun kommer sikkert til å bli sulten når du ammer og forlange mat NÅ! Husker jeg riktig nå, at hun skal bli storesøster?)

Stemmer det! Skal bare se det setter fart på apetitten ja, hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...