Gå til innhold

12 år og vil helst skrive blokkbokstaver.

Anbefalte innlegg

Gjest midia

Lurer litt på noe om skriving i skolen, guttungen blir nå "tvunget" til å skrive sammenhengende småbokstaver noe som blir nesten uleselig og gir han lite inspirasjon til å skrive.

Han har helt til nå 6 klasse fått skrive blokkbokstaver (store bokstaver)

Bør lærer bare fortsette denne tvangen eller bør guttungen selv få velge skrivemåte?

Han har lærevansker, konsentrasjonsvansker og adhd diagnose.

Fortsetter under...

Sønnen min har også ADHD, og skriver temmelig slurvete (men OK grammatikk da). Skolen har foreslått at han lærer å skrive på PC i stedet for. Det vil bli mye skriving på data for alle i klassen uansett, ble det sagt, alle skal få hver sin laptop til bruk i skolen og greier..

Uansett, jeg spurte om ikke det var lurt at han fikk mer trening i å skrive for hånd. Svaret jeg fikk, var at de ikke la så veldig vekt på håndskriften lenger. Det viktigste er at de lærer å uttrykke seg skriftlig. Hvis dette stemmer burde sønnen din få lov til å skrive med den håndskriften som passer ham best, og/eller få tilbud om PC fra hjelpemiddelsentralen.

Gjest Happiness

Lenge siden jeg jobbet som lærer og spesislpedagog. Men jeg synes det viktigste er evnen til kommunikasjon og å holde motivasjonen og gleden over læring oppe.

Skrifttype er helt underordnet. Jeg la ikke vekt på det i hvert fall.

Og klarte å holde oppe motivasjonen hos de som slet som verst. Det er dette som kalles tilpasset opplæring. Alle skal ikke gjøre likt, siden de ikke er like.

Hvis dette virkelig er et stort problem for barnet ditt ville jeg tatt det opp med skolen. Dere har virkleig noe å si dere også.

Stå på!

Med alle de "diagnosene" bør gutten din bare fortsette med blokkbokstaver, så lenge de er leselige for andre og han selv klarer å forstå og lese skrift med små bokstaver.

PC burde det vært søkt om som hjelpemiddel i undervisningen.

Gi beskjed til lærer/rekto og ha gjerne med noe skriftlig fra en spesialpedagog som støtter din egen overbevisning.

Å tvinge ham til å skrive med små bokstaver er ikke bra for motivasjonen hans for skriving og kan påvirke hans akademiske resultater senere/ generell skole motivasjon.

Gjest midia

Sønnen min har også ADHD, og skriver temmelig slurvete (men OK grammatikk da). Skolen har foreslått at han lærer å skrive på PC i stedet for. Det vil bli mye skriving på data for alle i klassen uansett, ble det sagt, alle skal få hver sin laptop til bruk i skolen og greier..

Uansett, jeg spurte om ikke det var lurt at han fikk mer trening i å skrive for hånd. Svaret jeg fikk, var at de ikke la så veldig vekt på håndskriften lenger. Det viktigste er at de lærer å uttrykke seg skriftlig. Hvis dette stemmer burde sønnen din få lov til å skrive med den håndskriften som passer ham best, og/eller få tilbud om PC fra hjelpemiddelsentralen.

Han har pc men den er aldri med på skolen lengre pga at han aldri får bruke den for lærer mener at han skal skrive i bøkene sine :(

Gjest midia

Med alle de "diagnosene" bør gutten din bare fortsette med blokkbokstaver, så lenge de er leselige for andre og han selv klarer å forstå og lese skrift med små bokstaver.

PC burde det vært søkt om som hjelpemiddel i undervisningen.

Gi beskjed til lærer/rekto og ha gjerne med noe skriftlig fra en spesialpedagog som støtter din egen overbevisning.

Å tvinge ham til å skrive med små bokstaver er ikke bra for motivasjonen hans for skriving og kan påvirke hans akademiske resultater senere/ generell skole motivasjon.

Han har pc fra hjelpemiddelsentralen bare at den er ikke med på skolen lengre da han aldri får brukt den der likevel!

lærer mener at han skal skrive fint i boka si :(

Annonse

Gjest midia

Lenge siden jeg jobbet som lærer og spesislpedagog. Men jeg synes det viktigste er evnen til kommunikasjon og å holde motivasjonen og gleden over læring oppe.

Skrifttype er helt underordnet. Jeg la ikke vekt på det i hvert fall.

Og klarte å holde oppe motivasjonen hos de som slet som verst. Det er dette som kalles tilpasset opplæring. Alle skal ikke gjøre likt, siden de ikke er like.

Hvis dette virkelig er et stort problem for barnet ditt ville jeg tatt det opp med skolen. Dere har virkleig noe å si dere også.

Stå på!

Prøver så godt vi kan å stå på, men det er så masse som har gått foran dette med skriving og pc.

se hva jeg har skrevet til de andre her.

takker for svar :)

Han har pc fra hjelpemiddelsentralen bare at den er ikke med på skolen lengre da han aldri får brukt den der likevel!

Det synes jeg du bør ta opp med læreren, det er jo tross alt en grunn til at han har fått PC fra hjelpemiddelsentralen - den skal brukes.

Han har pc men den er aldri med på skolen lengre pga at han aldri får bruke den for lærer mener at han skal skrive i bøkene sine :(

Det høres merkelig ut! Ta det opp med lærer og PPT. Han har jo krav på en individuell opplæringsplan med tiltak osv. Det har han sikkert allerede? Vanskeligere for læreren å nekte ham å bruke PC hvis det allerede er avtalt i IOP at det skal være sånn.

Jeg snakket med PPT her om dagen, og spurte om det var i orden å endre på tiltakene underveis hvis det ikke fungerte godt nok med den planen vi har satt opp. Fikk da til svar at det kunne gjøres endringer når som helst, men det måtte gå via PPT. Så læreren skal vel heller ikke kunne forandre tiltakene på eget initiativ hvis jeg forstår rett.

Bare en liten kommentar om skole og pc-bruk Min sønn går i 9.klasse. Han har alltid skrevet "stygt" og nå kjøpte vi pc til han - som han får bruke på skolen. Læreren syntes ideen var bra - selv om han ikke har noen diagnose. Nå klarer både han selv og læreren

å lese det han skriver - til nå har dette til dels vært umulig pga at skriften hans kan være nærmest uleselig. Og skrivelysten har økt betraktelig!

Så...mye er avhengig av lærernes velvilje.

Dette må du ta opp med rektor.

Har han rett på å bruke PC så gjelder det særlig i forbindelse med skriving. SÅ lenge han har fått det av Hjelpemidelsentralen er det bevis nok om at han trenger det. Snakk med rektor nå så han/hun får anledning til å snakke med læreren før skolestart neste år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...