Gå til innhold

Lilleknøtta vil ikke ha flaske. Kan jeg gi grøt?

Anbefalte innlegg

Hun er 4 mnd nå, og jeg har forsøkt masse forskjellige flasker og tuter, og både NAN, Collett og vanlig morsmelk. Men hun vil rett og slett ikke spise av flaske.

Jeg er invitert bort en kveld, på noe jeg så gjerne skulle vært med på, men det ser ut til å bli vanskelig. Hva kan man ellers gjøre, gi grøt?

Jeg får ikke til å pumpe meg noe særlig, får ut kanskje 50 ml. Men det er jo litt og kan brukes som basis..?

Fortsetter under...

Du kan alltids prøve med grøt, men ikke forvent at hun liker det eller spiser nok til at det holder lenge. Jeg tror jeg brukte 2 mnd på å få minien til å spise en hel porsjon med grøt. I begynnelsen ble det 1-2 ts om dagen man så på ansiktsuttrykket at det ikke falt i smak.

Det er i utgangspunktet ikke anbefalt å gi grøt før 6 mnd.

Hva med å prøve å gi mme fra t-skje, medisinbeger, tutekopp, annen kopp?

Gjest nei, ikke et måltid grøt med en gang

Du kan ikke gi grøt i en slik mengde at det metter noe særlig sånn plutselig. Med mine tre har det tatt noen uker før det ble et skikkelig måltid ut av grøten, det er en del spytting og fomling med de første skjeene, dessuten bør man ta det gradvis for å sikre at magen tåler det. Og gjerne vente til de er (nærmere) seks måneder, i hvertfall hvis du har nok melk / de legger nok på seg.

Så jeg ville fortsatt å øve med flaske, det vil si, mange erfarer at mammen må holde seg langt unna når man øver med flaske. Deg lukter det melk og pupp av, og hun blir lett sint og forvirret.

Gå deg en tur, når hun er _litt_ men ikke altfor sulten, og la pappaen øve med flaske. Bare en liten skvett, så slipper dere å kaste melken de gangene dere prøver uten at hun vil ha noe.

Du kan få resept på nesespray som gjør det lettere å pumpe.

Og 50 ml er ikke så værst, det er vanlig å måtte pumpe ganske mange dager for å samle nok til en kveld borte fra babyen.

La pappaen ta babyen om morgenen når hun våkner, mens han skifter på henne forter du deg å pumpe det ene fulle brystet. Så ammer du med det andre etterpå, og innen hun har lyst på en ny pupp, er den første puppen halvfull igjen. Om morgene er det mye mer melk og fortere fylles opp igjen en utover dagen.

Gjør du dette om morgenen en stund før du skal ut, har du et fint lager i fryseren.

Når de øver med flaske er det greit med helt nyumpet melk, som ikke er varmet opp eller frosset eller noen ting, bare pump en liten skvett før du går en tur rundt kvartalet, og la de hjemme øve og kose seg.

Men er den planlagte turen ut nært forestående, kan det være at dere må legge opp til at pappaen kommer innom med baby eller at hun er med deg.. Noen er bare ikke så glade i å ta flaske..

Når / hvis hun har blitt flink til å ta flaske, og hun er såpass stor som hun er nå, kan hun godt få erstatning også hvis du skal ut (og du ikke får til pumpingen så bra). Prøv litt, og se om hun tåler det. De fleste gjør det. Men øv med morsmelk, det går ofte lettest.

Du kan ikke gi grøt i en slik mengde at det metter noe særlig sånn plutselig. Med mine tre har det tatt noen uker før det ble et skikkelig måltid ut av grøten, det er en del spytting og fomling med de første skjeene, dessuten bør man ta det gradvis for å sikre at magen tåler det. Og gjerne vente til de er (nærmere) seks måneder, i hvertfall hvis du har nok melk / de legger nok på seg.

Så jeg ville fortsatt å øve med flaske, det vil si, mange erfarer at mammen må holde seg langt unna når man øver med flaske. Deg lukter det melk og pupp av, og hun blir lett sint og forvirret.

Gå deg en tur, når hun er _litt_ men ikke altfor sulten, og la pappaen øve med flaske. Bare en liten skvett, så slipper dere å kaste melken de gangene dere prøver uten at hun vil ha noe.

Og 50 ml er ikke så værst, det er vanlig å måtte pumpe ganske mange dager for å samle nok til en kveld borte fra babyen.

La pappaen ta babyen om morgenen når hun våkner, mens han skifter på henne forter du deg å pumpe det ene fulle brystet. Så ammer du med det andre etterpå, og innen hun har lyst på en ny pupp, er den første puppen halvfull igjen. Om morgene er det mye mer melk og fortere fylles opp igjen en utover dagen.

Gjør du dette om morgenen en stund før du skal ut, har du et fint lager i fryseren.

Når de øver med flaske er det greit med helt nyumpet melk, som ikke er varmet opp eller frosset eller noen ting, bare pump en liten skvett før du går en tur rundt kvartalet, og la de hjemme øve og kose seg.

Men er den planlagte turen ut nært forestående, kan det være at dere må legge opp til at pappaen kommer innom med baby eller at hun er med deg.. Noen er bare ikke så glade i å ta flaske..

Når / hvis hun har blitt flink til å ta flaske, og hun er såpass stor som hun er nå, kan hun godt få erstatning også hvis du skal ut (og du ikke får til pumpingen så bra). Prøv litt, og se om hun tåler det. De fleste gjør det. Men øv med morsmelk, det går ofte lettest.

Takk for svar! Det er en liten stund til jeg skal bort, men ikke så lenge.. vi har øvd i 1-2 mnd med flaske, men pappan får ikke gjort det så lenge vi har en til å ta oss av.

Jaja, ingen krise om jeg må bli hjemme. :-)

..akkurat som jeg ikke kan ta meg av storebror mens pappan gir flaske.. var ikke det jeg mente :-) Men det blir liksom ikke tid til alt.. :-)

Annonse

De fleste spiser ikke noe særlig grøt i starten uanset. Men du kan gjerne begynne nå. Det finnes grøt fra 4 mnd. Men begynn med små smaksprøver.

Så det løser vel ikke problemet ditt.

Hva med å gi melk med skje. Har hørt om de som gjør det, og at barna godtar det.

Nei himmel og hav. Du kan ikke plutselig gi grøt til en på 4 mnd for at du skal bort en kveld. Ta henne med deg, eller vær borte i et par timer og dra hjem igjen for å amme. Disse små skal helst ikke begynne med grøt før 6 mnd og da i mini-porsjoner for så å øke gradvis. Dessuten skal de ha pupp (eller nan hvis man ikke har morsmelk) i tillegg. Mat er en ting, drikke noe annet.

Jeg ville gitt grøt. Det er ikke mange år siden man anbefalte å gi grøt fra fire måneders alder. Grunnen til at det anbefales å fullamme til babyene er seks måneder er på grunn av allergiforebyggelse. Har du ingen eller bare få allergikere i familien tror jeg ikke det bør være noe problem.

Nei himmel og hav. Du kan ikke plutselig gi grøt til en på 4 mnd for at du skal bort en kveld. Ta henne med deg, eller vær borte i et par timer og dra hjem igjen for å amme. Disse små skal helst ikke begynne med grøt før 6 mnd og da i mini-porsjoner for så å øke gradvis. Dessuten skal de ha pupp (eller nan hvis man ikke har morsmelk) i tillegg. Mat er en ting, drikke noe annet.

Tenkte å begynne gradvis ja, det er en liten stund til jeg skal bort. Fikk ikke med det i farta.. :-)

Jeg ville prøvd med grøt beregnet for babyer på 4-6mnd (f.eks. ris- eller maisgrøt). Selv om fullamming anbefales til 6 mnd, anbefales grøt fremfor MME hvis ungen trenger mer næring mellom 4-6mnd. Prøv med noen skjeer grøt noen få dager på forhånd også. Grøt er mye mer tungt fordøyelig enn morsmelk, så det er ikke så mye som skal til for å holde ungen mett lenger enn vanlig.

Men hvis pupp ikke er nok etter 4 mnd, anbefales grøt fremfor MME. Bl.a. for at ungen ikke skal miste interessen for puppen.

Men hvis pupp ikke er nok etter 4 mnd, anbefales grøt fremfor MME. Bl.a. for at ungen ikke skal miste interessen for puppen.

Nå er det jo ikke mengden mat som er problemet her. Problemet er at mij skal bort en kveld og lurer på hvordan hun skal løse det med mating av babyen som ikke vil ta flaske - akkurat den kvelden.

Annonse

Har du forsøkt ulik størrelse på hullene i smukken eller å skjære et lite snitt i den?

Hva med velling/vann/melk i tutekopp? Velling er grøt som er så tynn at den er som en jevn suppe.

Du kan selvsagt også lage grøt.

Risgrøt og maisgrøt er snilt for magen. Greit å starte med. Men smak på risgrøten. Den smaker ikke noe særlig! Blir bedre om den blandes med fruktpure.

Ellers er det ingen ting som tilsier at det må være grøt eller et kornprodukt man begynner med. Most frukt. Moste kokte grønnsaker og/eller potet er også helt utmerket.

Selv ville jeg valgt det som var mest praktisk og som jeg så barnet likte.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...