Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lilleknøtta mi igjen.. :-) 4 mnd altså, ca 63 cm lang men bare 5,6 kg tung. De legger vel ikke fullt så mye på seg nå som tidligere, men hun har kun lagt på seg 400 g de siste 5 ukene.Jeg har alltid syntes at hun spiser veldig lite, men hun følger jo sin egen kurve og har våte bleier hele tida.. og virker blid og fornøyd - bortsett fra litt skrik om kvelden. Da er det pupp "hele tida", til hun slokner kanskje 21-21:30. Ikke unormalt det heller, jeg vet jo det.

Er det bare innbildning kanskje, storebror var 7 kg på samme alder (1 cm lengre.) og jeg har alltid hatt den største ungen i sammenligning.

Hun er ifølge vekstkurver helt normal, men jeg har en mistanke om at jeg har litt lite melk. Likevel er det ikke bare bare å få henne til å spise mer, hun vil liksom bare ha den spruten som kommer, og deretter er hun ikke så interessert. En sprut (jeg kaller det flow :-) tilsvarer ved pumping ca 15 ml. Hun får sikkert i seg litt mer, men likevel virker det ekstremt lite på meg.

Om natta spiser hun derimot bra, 2-3 ganger pr natt og gjerne begge pupper og 2-3 omganger med "flow" tilsammen.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277504-synes-hun-spiser-s%C3%A5-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn er forskjellige, så jeg synes ikke du skal bekymre deg. Hun følger kurven sin og er glad og fornøyd.

Knerten min spiste en periode også lite fra puppen. Spiste til flowen satte i gang og litt til så ville han ikke ha mer. Ikke den andre puppen heller. Selv når spruten sto var han forsynt. Det var en periode. Nå spiser han mer, men jeg har alltid syntes han har spist lite. Er fornøyd med 1 pupp. Men han har da lagt bra på seg! 66 cm og 7510 gram i går. Har begynt bittelitt med grøt da siden jeg ammer han så ofte om natta. Begynte med det da han var ca 4,5 mnd.

Så jeg synes du bare skal slappe av og la barnet selv kontrollere matinntaket sitt så lenge hun er glad og fornøyd. :)

For å finne ut om hun faktisk er mett, eller om hun bare er rastløs, kan du prøve å hjelpe melken ut: Når utdrivningen avtar, eller hun begynner å miste interessen, begynner du å massere fra utkanten av brystet og mot brystvorta. Test det når du pumper deg. Responsen kommer unmiddelbart, i alle fall hos meg. Hvis hun fortsetter å spise når du masserer, er hun nok en utålmodig type. Da kan du gjøre massasjen til en fast vane.

Gjest Lissi25

Jeg må gjøre det slik som tly skriver her. Når flowen er over må jeg ofte hjelpe melka ut, for snuppa mi er dårlig til å suge selv. Hun er litt lat :) Noen som vet om det er smokken som gjør at hun suger dårlig på puppen ? Hun er veldig avhenging av smokk :-)

Annonse

Jeg må gjøre det slik som tly skriver her. Når flowen er over må jeg ofte hjelpe melka ut, for snuppa mi er dårlig til å suge selv. Hun er litt lat :) Noen som vet om det er smokken som gjør at hun suger dårlig på puppen ? Hun er veldig avhenging av smokk :-)

Så lenge hun ikke suger godt på puppen er det ikek anbefalt å gi smokk. Det er to helt forskjellige sugeteknikker og man risikerer at barnet blir forvirret når ikke puppen er godt etablert før smokken introduseres.

For å finne ut om hun faktisk er mett, eller om hun bare er rastløs, kan du prøve å hjelpe melken ut: Når utdrivningen avtar, eller hun begynner å miste interessen, begynner du å massere fra utkanten av brystet og mot brystvorta. Test det når du pumper deg. Responsen kommer unmiddelbart, i alle fall hos meg. Hvis hun fortsetter å spise når du masserer, er hun nok en utålmodig type. Da kan du gjøre massasjen til en fast vane.

Hm, det kan jeg prøve! Takk for tips :-)

Knøtta mi er nok litt sugeforvirret nå ja. Hun har gått over til en slags sutte/smatte-teknikk de siste par ukene som ikke er like effektiv. Men akkurat det samme gjorde storebroren, omtrent på samme tid. Han endret tilbake igjen etter en liten stund, satser på at lillesøster gjør det samme.. Smokken er hun altfor avhengig av til å gjemme unna, og det var broren også.

Satser på at det går seg til, begge har brukt smokk fra de var et par uker gamle.

I kveld har hun forøvrig vært svært så fornøyd, veldig lite skrik og sovnet i sengen uten problemer (men med smokk, da.) Hun har ikke spist mer enn vanlig, så hun får vel det hun skal ha..

Jeg har også gutt og jente, og de både spiste og la på seg fullstendig forskjellig! Så hvis dine ligner mine, er det ikke grunn til å være bekymret. Sålenge ungen er fornøyd, tisser, har avføring sover noenlunde godt og kommuniserer med omgivelsene er nok alt ok. De finner ofte "sin" kurve ved 4 mndrs alder (gjorde iallefall mine unger) og følger den siden.

Slik var mine babyer:

Storebroren kunne ligge leeeeenge ved puppen og kose seg og spise. Han la på seg deretter, og veide nesten 10 kg da han var 6 mndr.

Lillesøstra spiste da hun var sulten, men hvis hun bare ville kosesuge og det kom MER melk (Gud forby) blei hun illsint. Hun ble en liten spretten flis på ca 7 kg da hun var 6 mndr.

Jeg syns ikke du har grunn til å være bekymret så lenge hun har våte bleier, følger kurven sin og er fornøyd. Og barnet får ofte i seg MYE mer melk enn man gjør ved pumping. Snuppa mi var forresten 5,9kg da hun var 63cm, mens gutten har vært tyngre (og mye grådigere enn henne ved puppen!).

Jeg har også gutt og jente, og de både spiste og la på seg fullstendig forskjellig! Så hvis dine ligner mine, er det ikke grunn til å være bekymret. Sålenge ungen er fornøyd, tisser, har avføring sover noenlunde godt og kommuniserer med omgivelsene er nok alt ok. De finner ofte "sin" kurve ved 4 mndrs alder (gjorde iallefall mine unger) og følger den siden.

Slik var mine babyer:

Storebroren kunne ligge leeeeenge ved puppen og kose seg og spise. Han la på seg deretter, og veide nesten 10 kg da han var 6 mndr.

Lillesøstra spiste da hun var sulten, men hvis hun bare ville kosesuge og det kom MER melk (Gud forby) blei hun illsint. Hun ble en liten spretten flis på ca 7 kg da hun var 6 mndr.

"Lillesøstra spiste da hun var sulten, men hvis hun bare ville kosesuge og det kom MER melk (Gud forby) blei hun illsint."

Høres ut som jenta mi også, ja :-) Og om jeg legger henne til uten at hun er sulten, da får jeg også høre det. Hjelpes! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...