Gå til innhold

vannkopper

Anbefalte innlegg

Gjest CathrineB

I området hvor vi bor, går det nå vannkopper. Vi har en datter på 2 år som går i barnehage, og en sønn på 5 måneder. Det er nå stor sjanse for at storesøster skal bli smittet i barnehagen. For hennes del hadde det sikkert vært fint å få vannkopper i så ung alder, men jeg lurer på om det kan være farlig for lillebror som er såpass liten. Jeg har heller ikke hatt vannkopper og frykter at jeg skal bli såpass syk at jeg ikke er istand til å amme minstemann osv. Er litt usikker på hvor syke voksne blir av vannkopper. Bekymrer meg også for arrdannelser og om jeg må holde meg unna sola hele sommeren dersom jeg blir syk nå. Minstemann har jo heller ikke noe beskyttelse fra meg ettersom jeg ikke har hatt vannkopper. Bør vi være ekstra varsomme og prøve å holde 2-åringen vår unna smitte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277571-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mor til Oliver

Dette er bare mine tanker rundt det hele.Jeg fikk vannkopper når jeg var 6 mnd gammel.Fikk 5-6 prikker og det var det.Det varierer veldig hvor hardt man blir angrepet.Min sønn har nettopp hatt vannkopper og fikk veldig mange prikker over hele kroppen, men var ikke syk og klødde ikke i det heletatt.Han er 1,5 år. Det sies at det blir værre jo eldre man blir så min tanke er at det måtte ha vært fint om begge barna dine fikk det nå og så være ferdig med det.Tror ikke det er farlig at minstemann får det nå heller.Vannkopper er en vanlig barnesykdom.Det eneste er at man skal være litt obs hvis barnet får feber når blemmene er blitt til skorper, men det er skjelden det blir komplikasjoner av vannkopper.Hvis barna dine får vannkopper er det jo mulighet for at du får det også og voksne jeg har snakket med som har hatt vannkopper i voksen alder har vært veldig syke.Som sagt, det blir værre jo eldre man blir, men det trenger jo ikke og bli sånn med deg.Vannkopper er jo veldig smittsomt også så tror det er vanskelig og unngå smitte når det går i barnehage osv.Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg nok bare tatt ting som de kommer og gjort det beste ut av det hvis noen av dere skull bli smittet.Det trenger ikke og bli så ille hvis det skjer, men som sagt, dette er bare mine tanker :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277571-vannkopper/#findComment-2239573
Del på andre sider

Tinkebøtta

Voksne pleier å bli ganske syke. Selv var jeg veldig dårlig en ukes tid da jeg fikke det for et par år siden. Fikk feber, sykdomsfølelse, dårlig allmenntilstand, masse utslett/kløe.

Vannkopper er likevel ufarlig å få selv for en på 5 måneder. Jo yngre de er jo lettere pleier forløpet å være. Etter min mening er det derfor om å gjøre å få ungene smittet med vannkopper så tidlig som mulig i livet. Mine tre barn har nesten ikke merket at de hadde sykdommen.

Dessverre er det veldig smittsomt. Det er derfor ganske sannsynlig at du blir syk om en eller begge ungene får det. På den annen side vil nok ungene dine få det før eller senere så spørsmålet er om du skal hoppe i det og bli ferdig med saken...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277571-vannkopper/#findComment-2239580
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Selv om du ikke husker at du har hatt vannkopper, er det en mulighet at du har vært smittet uten å ha hatt symptomer, en blodprøve kan vise om du har antistoffer og at barnet ditt er beskyttet. Jeg tror ikke det er noen fare for det minste barnet ditt, dersom han er frisk og har normalt immunsforsvar.

Å angi hvor syk du evt. vil blir er ikke mulig, men det er vanlige er at voskne blir sykere enn barn.

Barnesykdommer kommer ofte ubeleilig, men et er ikke så lett å unngå. Selv om det er vanskelig, synes jeg du skal forsøke å beskytte den minste, men jeg tror ikke han vil bli vaksinert, etter vanlige retningslinjer faller han ikke inn i gruppen som skal vaksineres, men du kan snakke med fastlegen din om han har en annen mening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277571-vannkopper/#findComment-2241295
Del på andre sider

Gjest MorSnupp

La ungene få det og bli ferdig med det. Alle mine fire har hatt det. De to eldste fikk det da de var 1,5 og 3,5. Det gikk greit uten for mye sykdom og kløe. Fikk en omgang til senere da min yngste var 5 og nest yngste var 15. Hun på 5 gikk greit selv om hun klødde en del. Men han på 15 ble kjempedårlig, har ALDRI sett så mange vannkopper på en kropp før. I hodebunnen, øregangen, inne i halsen slimhinnene rundt øyene, ja overalt. Og han klødde så han ble helt gal i tillegg til svært dårlig allmenn tilstand. Det tok to uker før han var frisk igjen.

Så min erfaring er at de små tar det greit men son ungdom/voksen kan man bli svært dårlig.

Selv kan du jo prøve å unngå smitte ved å bruke engangshansker nå du skal smøre på salve eller kremer, og være forsiktig med alt for mye kos og klem og fysisk nærkontakt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277571-vannkopper/#findComment-2242396
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...