Spirello Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg har en kronisk sykdom så gjør at mine svangersskap betegnes som risikosvangerskap.. Er større risiko for SA, svangerskapsforgiftning, dødfødsel, prematur fødsel, lav kroppsvekt på barnet osv osv. Heldigvis slapp jeg unna med "bare" svangerskapsforgiftning sist, og alt gikk veldig fint. Var frisk som en fisk under hele svanegrskapet. Og så til "problemet".. Da jeg ble gravid tilhørte jeg Aker, hadde fast lege der - men han behandlet meg feil i forhold til medisnier osv. så vil ikke gå til han mer, han gjorde sånn at jeg fikk oppfølging og UL på ullevål hver tredje uke. Tok blodprøver og urinprøve hver gang. Og opplegget fungerte fint. Eneset som var knot var at jeg også gikk på "vanlige" svangerskapkontroller hos fastlegen, og ble veid, målt osv. Noe jeg ikke helt så poenget med men.. Etter fødselen fikk jeg akutt nefritt (alvorlig nyrebetennelse) og ble lagt inn på Riksen da poden var 8 uker. Da fikk jeg beskjed om av legen der at de ville ha meg som pasient siden de er spesialister på sykdommen jeg har. Gikk til samme lege tre ganger pga. nyrene, men så må jeg ha mast til meg kontrolltimer. Tar medisiner ennå for nyrene. Så fikk jeg plutselig en annen lege, og måtte fortelle hele suppa omigjen.. Han nye var veldig ålreit, så brydde meg ikke mye om å bytte, men ringte i sta og nå har han permisjon også! Så nå skal jeg til en tredje lege. Da begynner det å bli håpløst synes jeg. Har snakket med han legen jeg var hos sist om planlegging av et barn til osv. og han sa at jeg da skal gå på deres avd. for å følge opp min helse, og på svangerskapspoliklinnikken for barnet - han vil at jeg skal holde meg til Riksen. Men jeg vil føde på Ullevål, og ha samme opplegg som sist. Ikke bir jeg skikkelig fulgt opp på Riksen heller føler jeg. Og de tok seg av alt på Ullevål sist... Der er jeg trygg på en måte. Lgen jeg var hos sist sa jeg antagelig må ha lav dose medisiner under svangerskapet også, emn det ønsker ikke jeg.. Føler det er litt sånn "tja.. vi gjør sånn og sånn.. kanskje?" på riksen, og det er ikke godt nok. Blir ganske frustret. Ikke får jeg svar på prøvene mine heller, noe som er avgjørende om jeg i det heløe tatt kan tenke på et barn til. Jeg kan vel fritt velge sykehus selv om de mener ditt og datt? De mener så mye på Riksen, men de følger ikke opp. Hvorfor i alle sager er det så forbanna vanskelig å få en lege og forholde seg til??? hadde gjort det mye tryggere for lettere for meg. Jeg liker ikke å prate med leger om alt mulig som jeg mener er privat.. Planlegging av barn er for meg veldig privat og synes til og med det er ekkelt å ta det opp med legen. Og nå har jeg gjort det, men må ta det opp igjen! Han legen lovte at han skulle ha en "plan" osv. men nå har han jo perm.. Håpløst! Så hva gjør jeg nå da? tenker i første omgang at jeg tar den timen jeg har fått, så sier jeg at jeg vil planlegge en graviditet og trenger råd i forhold til det ang. helsa mi. Så kommer jeg nok til å si at jeg vil forholde meg til Ullevål som sist, for orker ikke rot. Dessuten har jeg bare hørt negative ting om å føde på Riksen. Jeg var storfornøyd med Ullevål. Hva hadde dere gjort? Blir så frustrert at jeg nesten slår fra meg tanken om en ny graviditet.. men det er for jævlig at sykehuset skal gjøre sånn at jeg ikke tørr å prøve siden jeg ikke får hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277792-syehuslege-og-evt-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg synes planen din høres greit ut. Dra til den oppsatte timen på Riksen, og så sier du at du følte deg godt ivaretatt på Ullevål, og at du ønsker å ha oppfølging der. Om legene på Riksen skulle bli sure gjør det ingenting Det er ditt valg, din kropp og evt. din baby dette dreier seg om, ikke evt. sårede følelser hos en eller annen lege. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277792-syehuslege-og-evt-graviditet/#findComment-2240976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Her er hva jeg ville gjort: Når det gjelder PLANLEGGING av eventuell graviditet og spørsmål/tiltak rundt dette ville jeg forholdt meg til det sykehuset som har størst kompetanse på den kroniske sykdommen du har. Da har du best sjanse til å få optimal behandling i forkant. Kanskje er det f.eks. bedre odds for at svangerskapet går bra om du får de medisinene de nevner. En lege vil alltid veie fordelene opp mot risikoene. Sannsynligvis vil du ikke trenge så mange konsultasjoner for å planlegge graviditet. Kanskje bare en? Når det gjelder KONTROLLER etter oppnådd graviditet ville jeg brukt det sykehuset hvor du føler deg best ivaretatt. Dette er jo snakk om flere besøk over tid, og viktig at du får kontinuitet. Gå derfor til forberedende besøk på Riksen og kontakt Ullevål om du blir gravid. Vær tidlig ute. Selv om det er fritt sykehusvalg, kan de henvise deg til annet sted om det ikke er plass. Tror det skal mye til for at de avviser deg, tatt i betraktning at du har blitt oppfulgt der for risikosvangerskap tidligere. Nevn dette når du kontakter dem. Be så om at de innhenter relevante nye opplysninger om deg fra Riksen - du må gi dem fullmakt til det antagelig. Lykke til - og husk at leger ikke tar det personlig om du ønsker oppfølging hos en annen - så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277792-syehuslege-og-evt-graviditet/#findComment-2241326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Huff, dette er ikke veldig stas, men ikke uvanlig... Har selv gjennomgått 2 såkalte risikosvangerskap; vi mistet vår første rett før termin, og de 2 neste svangerskapene skulle jeg få mange kontroller og mye oppfølging. Planene var veldig fine, de, bl.a. var det viktig for meg å ha samme legen hver gang, slik at jeg slapp å gjenfortelle alt hele tiden. Og det ble jeg lovt dyrt og hellig. Men hva skjedde på omtrent hver eneste kontroll? Jo - ny lege - eller han ene som jeg ba spesielt om å slippe å gå til (han var helt forjævlig ekkel hver gang). Tross det, da, så valgte jeg å møte til de oppsatte timene selv om jeg etter hvert skjønte at ingenting ble som planlagt. Rett og slett fordi jeg ikke turte å sette barnet og meg selv i fare ved å ikke gå/utsette timene osv. Og jeg er jo ingen lege, så jeg følte ikke at jeg kunne bestemme hva som var best for meg/oss. I din situasjon vet jeg vel ikke helt hva jeg hadde gjort. Jeg hadde nok prøvd å finne ut hva som gir best sikkerhet for mor og barn, og om det er Riksen - vel, da hadde jeg prøvd å psyke meg opp til å bruke dem. Det er tross alt en veldig, veldig kort tid det er snakk om sett i et livsperspektiv, selv om det oppleves som uutholdelig der og da. Uansett - lykke til med valget! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277792-syehuslege-og-evt-graviditet/#findComment-2241449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iroe Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg har blitt fulgt opp av Riksen i tre svangerskap og to fødsler og er veldig fornøyd med dem. De har holdt avtaler, diskutert problemstillinger med meg og min mann, tatt hensyn til min familie og vært veldig flinke med meg og barna rundt fødsel og etterpå. Vil bare si det iforhold til det du sier om at du har hørt negative ting om Riksen. Når det er sagt forstår jeg godt at du ønsker å bli fulgt opp på Ullevål ettersom du hadde god erfaring derifra sist svangerskap. Det er viktig at du skal føle deg trygg og 100% ivaretatt. Kan du ikke diskutere problemstillingen med legen på riksen - jeg tror de vil forstå. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277792-syehuslege-og-evt-graviditet/#findComment-2241584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jammen har du mange ting å tenke på - syns du er utrolig tøff! Har ikke noen gode råd i forhold til det du spør om. Ville bare si at jeg fødte på Riksen etter en dårlig fødeopplevelse på Aker. Og var strålende fornøyd, god oppfølging på alle måter. Bare sånn i tilfelle du skulle bestemme deg for å bli fulgt opp på Riksen. ) Men jeg hadde et helt ukomplisert svangerskap og fødsel, så det blir neppe sammenliknbart med din situasjon. Det er jo fritt sykehusvalg så jeg tror du kan velge Ullevål om du vil. Det er kanskje ikke dumt om det er der du føler deg mest trygg på å bli godt ivaretatt. Håper det ordner seg for deg og at du får et fint svangerskap! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277792-syehuslege-og-evt-graviditet/#findComment-2241858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.