Gå til innhold

Språktest i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest grunn til bekymring?

Datteren vår på 4 år har litt dårligere uttale på enkelte ord enn barn på tilsvarende alderstrinn. Hun plages med f, v og r hovedsaklig. Har også noen ord som blir sagt anderledes feks paraply blir "pajapu". Ellers har hun et godt ordforråd og prater mye.

I barnehagen har de brukt "Askeladden Språktest" på henne. Vi ble ikke informert på forhånd om at det skulle gjøres og heller ikke i etterkant. Det var ungen sjøl som fortalte oss det. Vi synes ikke dette er helt riktig fremgangsmåte.

Har en førskolelærer god nok kompetanse til å gjøre en slik test,- burde det ikke utføres av en logoped helst? Føler meg usikker på om man kan stole på resultatet.

Kan foreldre kontakte PP-tjenesten direkte eller må man henvises dit for vurdering?

Skulle gjerne hatt mer kunnskap på området språkutvikling,- noen linker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277971-spr%C3%A5ktest-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest venter tredjemann

Iflg vår barnehage skal ikke barn testes uten at foreldrene har godkjent det. Godkjenningen behøver ikke å være aktiv. F.eks. hvis det står at barnehagen har språktest som tema en måned må man selv si ifra hvis man ønsker å reservere seg.

Iflg. barnehagen er det av og til et problem at foreldre nekter testing av barn som helt klart trøbler - og at det medfører at tiltak kanskje kan komme igang litt sent.

Jeg forstår din reaksjon. De burde selvsagt ha snakket med dere først.

Til kompetanse: I en barnehage finnes det ofte spesialpedagoger som har mer kompetanse. Men som det praktiseres i vår barnehage er det assistentene som fyller inn skjema. Vi er veldig heldig med verdens koseligste assistenter, men språkutviling er langt utenfor deres kompetanseområde.

Jeg ville først og fremst vært glad for at de tar et slikt problem på alvor. Men jeg hadde nok likt best å bli spurt på forhånd og få litt informasjon om hva testen går ut på.

Jeg _tror_ at spesialpedagoger bruker andre tester enn de mer screeningpregede testene som brukes i barnehager. Akkurat som lærere kan utføre visse språktester, kan førskolelærere det også. Andre tester trenger høyere kvalifikasjoner og man vil få problemer med å skaffe testen uten de riktige kvalifikasjonene. Tester som brukes av førskolelærere er blant annet nyttige for å tydeliggjøre et problem og for å kunne gi en mer presis henvisning. I en slik sammenheng er det et større problem om det underhenvises enn om det overhenvises.

Om barnehagen med dette konkluderer at det ikke er noe problem verd å ta tak i, ville jeg vurdert å kontakte PPT på egenhånd. Om de derimot ut fra denne testen anbefaler dere å gå vidre til PPT, tror jeg jeg ville hengt meg på uten å nøle.

mvh

Gjest efoll

Hver glad for at de har testet henne! Selvsagt kunne de ha informert dere foreldre bedre, men at de gjør noe med noe som kanskje blir et problem for barnet på sikt, er bra.

Ikke alltid barnehagen informerer så bra. Min sønn har vært gjenstand for en oppgave på barne-og ungdomsarbeiderlinja. Fikk ikke vite noen ting, vi, før etterpå :/ en der er han anonym, da.

Angående ppt o.l. vet jeg ikke, annet enn at jeg ville ha kontaktet dem selv dersom jeg var bekyret og barnehagen ikke gjorde det.

Barnehagen kan godt teste, på sammemåte som de gjør på helsestasjonen ved fire år, og på skolene. Logoped kommer inn først senere, ved at testen viser at det er behov for det.

Lylkke til, håper det ordner seg og jenta de får hjelp dersom hun trenger det!

Du kan selv kontakte ppt og be om en vurdering. Foreldre har henvisningsrett på linje med barnehage og skole.

Barn som kun har uttaleproblemer, vil man normalt ikke igangsette tiltak i forhold til før etter skolestart. Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om barnet sliter med mer enn det rent "lydmessige".

Du kan lese litt om spesifikke språkvansker på linken nedenfor, men ut i fra det du skriver så virker det ivel kke som om datteren din har slike vansker.

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=14205&epslanguage=NO

Annonse

Du kan selv kontakte ppt og be om en vurdering. Foreldre har henvisningsrett på linje med barnehage og skole.

Barn som kun har uttaleproblemer, vil man normalt ikke igangsette tiltak i forhold til før etter skolestart. Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om barnet sliter med mer enn det rent "lydmessige".

Du kan lese litt om spesifikke språkvansker på linken nedenfor, men ut i fra det du skriver så virker det ivel kke som om datteren din har slike vansker.

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=14205&epslanguage=NO

Jeg tror de etter hvert blir raskere og raskere og gå inn med logopedtimer ved uttaleproblemer. Forskning viser at man får bedre effekt jo tidligere man starter. (Ikke overraskende igrunn.)

Jeg vet om mange som har vært hos logoped før skolestart.

mvh

Gjest en barnehageansatt

I en barnehage har de mange barn å forholde seg til, og det kan være vanskelig for personalet å sette ord på akkurat hvilke lyder en unge mangler kun ved hjelp av å høre ungen i lek og vanlig samtale. Det vet jeg av egenerfaring. Mitt eget barn visste jeg nøyaktig hvilke lyder og kombinasjoner som manglet og hvilke h*n hadde inne. Mens på andre barn er det vanskelig å sette ord på hva som mangler og hvor mye som egentlig mangler uten å sjekke det litt mer under system. Jeg vil tro den testen derfor ble tatt for å kartlegge (på lik linje med en observasjon satt under system). Mener da kartlegge språkforståelsen og hvilke lyder som mangler for å bedre vite hvor din datter står, og dermed bedre vite hvordan man best mulig kan stimulere språket til datteren din i barnehagen. I den barnehagen jeg jobber har vi flere ganger vært i kontakt med PPT for å få hjelp når unger sliter, men har alltid fått tilbakemelding på at litt ekstra stimulering i barnehagen(og kanskje også hjemme) er det som må til. Og skal man stimulere riktig må man jo først vite på hvilke områder behovet er størst... ikke sant?? Og om språkforståelsen er på plass kommer som regel også resten på plass etterhvert. Og i denne omgang vil jo testen kun være til intern bruk, altså til hjelp for de i barnehagen. Hvis det skulle bli aktuelt å få inn hjelp utenfra feks oppmeldin til PPT, så må dere foreldre samtykke.

Men at de i barnehagen ønsker å kartlegge best mulig hvordan språket ttil datteren er viser jo iallfall at de tar barnet på alvor. Men jeg synes godt de kunne informert om at testen var utført slik at dere slapp å få høre det av barnet da...

Jeg tror de etter hvert blir raskere og raskere og gå inn med logopedtimer ved uttaleproblemer. Forskning viser at man får bedre effekt jo tidligere man starter. (Ikke overraskende igrunn.)

Jeg vet om mange som har vært hos logoped før skolestart.

mvh

Ved mindre uttaleproblemer, så vil de aller fleste bli kvitt dem mot slutten av barnehagetiden.

Det er mulig at retningslinjene har blitt endret, men ppt i oslo har angitt som generell retningslinje at rene uttalevansker ikke skal behandles før skolestart. Unntak gjøres selvfølgelig dersom uttalevanskene er omfattende.

Derimot vektlegges kartlegging og utredning for å finne de barna som har mer omfattende språkvansker.

Hvorvidt det gis logopedhjelp tidlig er også avhengig av hvor logopedene er ansatt og hvem som må betale regningen ...

Ved mindre uttaleproblemer, så vil de aller fleste bli kvitt dem mot slutten av barnehagetiden.

Det er mulig at retningslinjene har blitt endret, men ppt i oslo har angitt som generell retningslinje at rene uttalevansker ikke skal behandles før skolestart. Unntak gjøres selvfølgelig dersom uttalevanskene er omfattende.

Derimot vektlegges kartlegging og utredning for å finne de barna som har mer omfattende språkvansker.

Hvorvidt det gis logopedhjelp tidlig er også avhengig av hvor logopedene er ansatt og hvem som må betale regningen ...

Akk, ja....

Det er nok mange "faglige" rettningslinjer, som heller burde kalles økonomiske rettningslinjer om man skulle være ærlig.

Sist jeg leste noe om temaet gikk noe av debatten på at det blir mer resurskrevende å oppnå bedring jo lengre man venter.

Det forsvever meg at skolealdergrensen er mer praktisk og økonomisk fundert enn vitenskapelig. Så om man ha skolestart for femåringer, vil logopedgrensen automatisk senkes med et år. Slik den sikkert gjorde da det ble skole for seksåringene.

;-)

mvh

Gjest Mom33

Jeg bare lurer på hva dere er redd for? Altså, er dere redd for at testen skal bli brukt mot dere på noen måte? Hvis ja, hva slags måte?

Har aldri tenkt tanken på at disse testene barnehagen utfører på noen måte er "skumle", jeg, men jeg kan jo være i overkant naiv. Eller?

Gjest enda en barnehageansatt

I barnehagen der jeg jobber, utførerer vi en språkutviklingsregistrering 2 ganger i året. Denne registreringen utføres på alle barna fra 2-6 år. Førskolelærerens jobb er å registrere om det er en sen språkutvikling hos enkelte barn,men det er PPT sin oppgave å kartlegge omfanget og om det evt. er mer å gripe fatt i.

Jeg har selv vært med et par ganger når PPT kartlegger barn og disse testene er mye mer omfattende og dekker større deler enn registreringen som førskolelæreren utfører. De tar ofte flere forskjellige typer tester,deretter sammenlikner de resultatene. Først etter dette er gjort,får man søke barnet inn i PPT.(Iallefall i min kommune)

Jeg tror jeg ville satt pris på en beskjed på forhånd, men ville likevel vært glad for en slik test. Jeg er så fornøyd med min barnehage at jeg er helt sikker på at vi ville blitt informert. Vi får ofte skriv hjem om slike ting, f eks at nå skal de trene på følelser og ansiktsuttrykk. Ved siste foreldrekonferanse hadde de et skjema for min datter - hvor modenheten hennes ligger i forhold til alder på ulike felt. Helt greit for meg.

Åpenhet er viktig, og det er kanskje det du savner.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...