Gå til innhold

Har vi ikke råd til 2 barn?

Anbefalte innlegg

Gjest haterbekymringer

Svigerfaren min er kreftsyk, og samboeren min hadde en lang prat med han om ting og tang. Da hadde han sagt til han at vi har tenkt å få et barn til om ikke altfor lenge. Da hadde han svart "Dere er sikker på det da? Det koster peng!". Også så samboern min også at det stod i avisene at det koster 1 mill å ha barn.. Han ble derfor litt bekymra da, men jeg tvilholder på at jeg vil ha to barn! Jeg tenker at det er en slik ting som jeg ikke kan gi meg på (sambo vil ha to barn han også altså, ikke misforstå). Det er veldig viktig for meg. Det er også viktig synes jeg at det ikke er altfor stor aldersforskjell, derfor vil vi gjerne få et barn til neste år. Men blir jo bekymra jeg og da, når det blir sånn prat..Vil jo ikke at barn(a) våre skal leve stakkarslig heller..

Men så tenker jeg: det må da være mange som har mindre penger enn oss som har flere barn og som lever fint! Vi kommer til å tjene ca 500 000 tilsammen i året fra høsten av. Har lån på 7-8000 kr mnd. Burde vel holde det da vel?

Dere som har flere barn, merker dere stoor forskjell i økonomien fra ett til to barn?

Ble litt bekymra og deppa i går kveld da jeg lå og tenkte på det..hadde gleda meg sånn til å bli gravid igjen snart..

ps. har kun 2 soverom nå, men håper på at vi finner et hus innen et år eller to

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278064-har-vi-ikke-r%C3%A5d-til-2-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Det virker jo ikke som dere har dårlig råd nå. De første årene er det sånn at lillebror arver fra storesøster alt som kan arves. Stellebord, vogn, bilsete, seng, stol. Alle disse pengene som virkelig koster bruker vi på nytt igjen og så selger vi. Storesøster sluttet med bleie da lillebror ble født, så det har ikke blitt dyrere enn det alltid har vært. Så er det klær, da. Vi har hatt råd til å kjøpe nytt. Har man ikke det så er det utrolig mye å få kjøpt brukt, og også å få arvet.

Etter hvert blir det jo mer utgift til barnehage. Ellers blir det sykler, ski og sånne ting som går an å skaffe i nøytral farge til førstemann hvis det er to kjønn, så kan det arves. Det kan også være lurt å ønske seg slike ting tilbarnas bursdager. Det blir nok leker og stæsj, så det er fint å få helt nødvendige ting og.

Skal man tenke enda lenger blir det dobbelt opp med fritidsaktiviteter, evt konfirmasjon og sånne ting. Men det er mye som kan gjøres rimeligere enn normalen uten at det blir stusselig!

Tjente det samme som dere da vi fikk to og tror det skal gå veldig bra mtp økonomi.

Har man bare to soverom, så kan barna dele rom. Det er absolutt ikke ille for de som er vant til det fra starten av.

Den tyngste faste utgiften ved å ha barn er vel evt. utgifter til barnepass. Da tenker jeg ikke bare på selve prisen, men på at det er relativt lite å gjøre med det - utover å redusere arbeidstiden for foreldrene, men det betyr også redusert inntekt. Er man f.eks. avhengig av å ha ett barn i barnehage og ett på SFO, så må man betale det som forlanges der man bor, det er ikke så mye annet man kan gjøre - bortsett fra drastiske ting som å flytte. Den millionen har vel en del barnepass i seg?

Klær, utstyr, mat osv. er mye lettere å tilpasse etter lommeboka. Det er mye bra barneutstyr, sportsutstyr o.l. å få kjøpt brukt og rimelig.

Trenger dere større plass eller større bil, må det selvsagt være med i regnestykket, men det tar ofte flere år før barnet blir født før familien virkelig merker behovet for større bolig. Mye kan skje med priser, renter osv. før den tid.

Tenåringer er dyrere enn småbarn. Jeg hadde én i barnehagen før maksprisen og én ungdom, det anbefales ikke rent økonomisk :-)

Joda, dere har fint råd til to barn! Barn må ikke ha alt det beste av alt det nyeste innen klær, sko, leker og utstyr. Hiver du deg på den karusellen kan det gå galt, men med et normalt måtehold så går det helt fint. :o)

Får du to av samme kjønn kan det meste som ikke slites ut arves også.

Det stemmer bra med det nav har regnet ut at barn koster.

1 million over ca. 20 år, det er 50000 i året, ca. 4000 i måneden. "Underholdskostnaden" for et barn i navs bidragsberegning ligger gjerne på ca. 3500, og da kommer barnetrygden i tillegg.

Men som en annen sier - dere skal ikke ut med den millionen på fødeavdelingen. De fleste har jo råd til det.

Annonse

Det koster ikke så mye med barn nr. 2 som med barn nr. 1. Man har allerede seng, vogn, vippestol osv.

Får man barn av samme kjønn trenger man knapt kjøpe klær også fordi andremann arver.

Det koster jo selvsagt mer å ha 2 i barnehage enn å ha 1, men mange steder får man søskenmoderasjon så det blir ikke så ille.

Økonimien burde ikke være det som får dere fra å få ett barn til :)

Gjest toya-1

Den kommentaren har vi fått høre av svigermor også. Vi har adoptert og som de fleste vet er jo ikke det akkurat gratis (litt i overkant av 100.000 pr. barn). Vi sa til henne at det valget måtte hun bare godta, for vi skulle ha to barn. Hun var også negativ til førstemann pga at vi skulle adoptere. Men da barnet kom så var det så stor stas. Vi har nå 2 barn, og jeg har ikke hatt jobb på flere år. Har vært hjemmeværende, mens mannen jobber. Han var også arbeidsledig i ca. 2 år etter at vi kom hjem med førstemann, men vi har da klart oss vi også. Nå tjener han rett i overkant av 400.000, og vi har ca. 9000 i mnd i lån.

Så ikke hør på disse kommentarene, sett i gang. Tenk så mye glede barna kan ha av hverandre.

Lykke til!

Det koster ikke så mye med barn nr. 2 som med barn nr. 1. Man har allerede seng, vogn, vippestol osv.

Får man barn av samme kjønn trenger man knapt kjøpe klær også fordi andremann arver.

Det koster jo selvsagt mer å ha 2 i barnehage enn å ha 1, men mange steder får man søskenmoderasjon så det blir ikke så ille.

Økonimien burde ikke være det som får dere fra å få ett barn til :)

"Det koster ikke så mye med barn nr. 2 som med barn nr. 1. Man har allerede seng, vogn, vippestol osv. Får man barn av samme kjønn trenger man knapt kjøpe klær også fordi andremann arver. "

Forutsatt at barna kommer relativt tett, da;-) Hvis vi mot formodning skulle få nummer 2 nå, skal jeg love deg at vi må kjøpe absolutt alt en gang til! ;-) Har kun spart en liten kasse med "nostalgiklær".

Annonse

"Det koster ikke så mye med barn nr. 2 som med barn nr. 1. Man har allerede seng, vogn, vippestol osv. Får man barn av samme kjønn trenger man knapt kjøpe klær også fordi andremann arver. "

Forutsatt at barna kommer relativt tett, da;-) Hvis vi mot formodning skulle få nummer 2 nå, skal jeg love deg at vi må kjøpe absolutt alt en gang til! ;-) Har kun spart en liten kasse med "nostalgiklær".

Det har du jo rett i. Man sparer ikke så mye om man har gitt bort eller kastet klærne :)

Mrs. Wallace

Men kommer de veldig tett, må man ut med dobbelt opp av sprinkelseng, bilstol, skiutstyr, svømmevest osv, og de utgiftene er også ganske store.

Så det ideelle, rent økonomisk sett, må altså være en avstand som er stor nok til at den eldste vokser ut av alt nødvendig utstyr, men ikke så stor at klær o.l blir umoderne. Du verden, har jeg virkelig funnet formelen for den evig kontroversielle aldersforskjellen mellom søsken? Dette lukter nobelpris lang vei! ;o)

Men kommer de veldig tett, må man ut med dobbelt opp av sprinkelseng, bilstol, skiutstyr, svømmevest osv, og de utgiftene er også ganske store.

Så det ideelle, rent økonomisk sett, må altså være en avstand som er stor nok til at den eldste vokser ut av alt nødvendig utstyr, men ikke så stor at klær o.l blir umoderne. Du verden, har jeg virkelig funnet formelen for den evig kontroversielle aldersforskjellen mellom søsken? Dette lukter nobelpris lang vei! ;o)

"Den gyldne middelvei"? ;-)

Men du: Hva slags Nobelpris snakker du om? Økonomi, fordi dette er den beste aldersforskjellen økonomisk sett?

Eller fysikk? Pga at fysikken må absolutt være til stede for at man skal klare å produsere? Det samme gjelder forsåvidt både biologi og kjemi! ;-)

Eller kanskje litteratur, fordi du skriver en gripende roman om et par som IKKE klarte å leve opp til forventningen om den perfekte aldersforskjell mellom barna?

Eller rett&slett fredsprisen, for nå som alle får barn med perfekt aldersforskjell, slutter man å irritere seg over andres kommentarer om at man har "feil" aldersforskjell osv. Hurra!! :-)

Men du: Hva slags Nobelpris snakker du om? Økonomi, fordi dette er den beste aldersforskjellen økonomisk sett?

Eller fysikk? Pga at fysikken må absolutt være til stede for at man skal klare å produsere? Det samme gjelder forsåvidt både biologi og kjemi! ;-)

Eller kanskje litteratur, fordi du skriver en gripende roman om et par som IKKE klarte å leve opp til forventningen om den perfekte aldersforskjell mellom barna?

Eller rett&slett fredsprisen, for nå som alle får barn med perfekt aldersforskjell, slutter man å irritere seg over andres kommentarer om at man har "feil" aldersforskjell osv. Hurra!! :-)

Jeg assossierer helt klart søskenforhold-saker med fredsprisen...

En gammel vits fra religionsundervisningen: Du har hørt om læreren som hadde gjennomgått budet "Du skal hedre din far og din mor", og spurte klassen om det er noen av de 10 bud som forteller om hvordan man skal oppføre seg mot sine søsken?

En elev som på ingen måte var enebarn, foreslo "Du skal ikke drepe"...

Jeg assossierer helt klart søskenforhold-saker med fredsprisen...

En gammel vits fra religionsundervisningen: Du har hørt om læreren som hadde gjennomgått budet "Du skal hedre din far og din mor", og spurte klassen om det er noen av de 10 bud som forteller om hvordan man skal oppføre seg mot sine søsken?

En elev som på ingen måte var enebarn, foreslo "Du skal ikke drepe"...

*lol*

Mrs. Wallace

Mener du at jeg må velge? Pokker, jeg tenkte meg litt av alt. Men da tror jeg at jeg går for fredsprisen. For du verden, så mye bråk det er rundt den evinnelige aldersforskjellen. :o)

Mener du at jeg må velge? Pokker, jeg tenkte meg litt av alt. Men da tror jeg at jeg går for fredsprisen. For du verden, så mye bråk det er rundt den evinnelige aldersforskjellen. :o)

Spørs om du kan få nobelprisen bare for å ha løst aldersforskjellproblemet, da, når spørsmålet om det riktige _antall_ barn fortsatt står uløst! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...