Gå til innhold

Alene om kvelden? 5. klassing

Anbefalte innlegg

Gjest veldig, veldig i tvil

Vil gjerne ha litt synspunkter. Jeg har en gutt i 5. klasse, og bruker ikke å gå fra ham om kvelden. Selvfølgelig ikke. Jeg skal ut med noen venner og spise middag om noen dager, midt i uken. Vanligvis er faren hans "barnevakt" da, men nå passer det ikke. Jeg har tenkt på at han kan overnatte hos noen, men det synes han ikke noe om. Sier han sovner så sent da. Og når jeg foreslår barnevakt, blånekter han. Sier han er ikke en liten pjokk lenger. Han har ikke hatt barnevakt før.Han er ikke redd av seg i det hele tatt, og sier jeg skal gå, og han legger seg selv. Og det er helt greit om jeg kommer en time etter leggetid synes han. Han har mobilnummeret til meg og andre. Og foretrekker dette. Sier at det ikke gjør noe om jeg går ut en tur.

Men jeg har aldri latt ham legge seg alene. Tenker på brann og annet. Nå sovnet han jo på sofaen en dag her når han følte seg litt småsyk, og jeg var ute på butikken da. Og det kunne jo blitt brann da også, midt på dagen. Har jo røykvarsler. Så hva bli egentlig den store forskjellen. Han har naboer han kjenner godt. Og jeg har ikke planer om drikking eller noe slikt.

Men det sitter veldig langt inne å ikke være hjemme ved leggetid. Så hva synes dere. Går det an for en gangs skyld? Hvorfor/hvorfor ikke? Han kommer ikke til å være redd, men kanskje ikke sovne helt til vanlig tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278107-alene-om-kvelden-5-klassing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ønsker det selv og det kun er snakk om ca en time etter hans vanlige leggetid, så synes jeg det er ok.

Du kunne jo også spørre en av naboene om de kan gå inn til ham rett før leggetid, og sjekke at han har det ok. Da slipper han å ha barnevakt, men har likevel litt tilsyn.

5-klasse, da er han 11 år eller noe slikt. Selvfølgelig går det bra!

Han vet hvordan han kommer seg ut om det blir brann. Han vet hvordan han ringer deg hvis han trenger det. Han kjenner naboene og kan gå til dem om det trengs. Han kan selvfølgelig legge seg selv.

La han få vise at han har blitt stor gutt, det har dere begge godt av :)

Mrs. Wallace

Så lenge han ønsker det selv, ikke er noen engestelig type, har mulighet til å kontakte deg på telefon og eventuelt mulighet til å kontakte en nabo, ser jeg ikke noe problem med det. Du sier jo selv at du kommer relativt tidlig hjem og ikke skal drikke, så jeg synes ikke det høres ufornuftig ut. Husker selv at jeg var hjemme alene i den alderen, og det gikk bra.

Annonse

Gjest litt mindre i tvil

Mine unger har så godt sovehjerte, at det hadde ikke jeg gjort... Men de er helt håpløse, de våkner ikke av noenting. Ikke brannalarm :(

Men hvis din er mer normal, så er det jo ikke SÅ farlig.

De sover jo ofte godt med engang de har sovnet, men ikke så godt at han ikke hadde våknet av brannalarm. Egentlig, når jeg tenker meg om, er det vel slik at jeg må se til han litt forsiktig om kvelden for at han ikke skal våkne.

Gjest litt mindre i tvil

Dersom han sier at det er OK, og at du kan komme hjem innen rimelig tid om det skulle være noe så tror jeg det er helt greit.

Men om du må kjøre 1 time for å komme hjem så hadde jeg vært i tvil.

Nei, jeg må ikke kjøre en halv time. Men litt tid tar det jo. Men da er det andre som kunne sett til ham. Litt merkelig kanskje hvor magiske de virker akkurat disse timene på døgnet.

Takk for svar:o)

Annonse

Gjest litt mindre i tvil

Jeg hadde vært veldig i tvil - har selv en fornuftig femteklassing. Alene på kvelden - helt greit - men sove alene - noe helt annet.

Min hadde nok ikke villet selv, uansett, så da hadde det jo ikke vært aktuelt.

Nei, jeg skjønner jo hva du mener. Hadde ikke han villet selv hadde det nok vært helt uaktuelt. Dessuten tenker vi alle også ut ifra hvor vi bor, og en rekke andre slike betingelser.

Gjest litt mindre i tvil

Så lenge han ønsker det selv, ikke er noen engestelig type, har mulighet til å kontakte deg på telefon og eventuelt mulighet til å kontakte en nabo, ser jeg ikke noe problem med det. Du sier jo selv at du kommer relativt tidlig hjem og ikke skal drikke, så jeg synes ikke det høres ufornuftig ut. Husker selv at jeg var hjemme alene i den alderen, og det gikk bra.

Jeg er litt mer tilbøyelig for å prøve det. Det hjelper veldig med dette lyse, lette været også.

Gjest litt mindre i tvil

5-klasse, da er han 11 år eller noe slikt. Selvfølgelig går det bra!

Han vet hvordan han kommer seg ut om det blir brann. Han vet hvordan han ringer deg hvis han trenger det. Han kjenner naboene og kan gå til dem om det trengs. Han kan selvfølgelig legge seg selv.

La han få vise at han har blitt stor gutt, det har dere begge godt av :)

Tror jeg prøver det ja. Faren hans syntes også det var helt greit.

Gjest litt mindre i tvil

Hvis han ønsker det selv og det kun er snakk om ca en time etter hans vanlige leggetid, så synes jeg det er ok.

Du kunne jo også spørre en av naboene om de kan gå inn til ham rett før leggetid, og sjekke at han har det ok. Da slipper han å ha barnevakt, men har likevel litt tilsyn.

Takker for svar:o) Godt å ha DOL til spørreundersøkelse i blant.

Gjest litt mindre i tvil

Jeg hadde nok ikke gjort det med min pode, han er riktignok 2 år yngre (går ut tredje klasse nå), men han er en litt engstelig type så jeg tviler på at det er aktuellt om to år også. Jeg hadde ikke fått slappet av ett sekund heller.

For et par år siden hadde det nok vært vanskelig å forstille seg noe slikt. Og hvis en ikke klarer å slappe av er det jo liten vits i. Men mobilen kommer til å ligge fremme hvert et sekund selvsagt. Hvis jeg gjør det.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...