Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynner å innse at vi nok trenger å kjøpe en søskenvogn... Storebror er 2,5 år og lillesøster snart 4 mndr. Jeg vil helst at ungene skal sitte etter hverandre. Jeg har kikket på Jane og på Mutsy. Er det noen som har prøvd disse vognene, eller som har innspill til hva vi bør tenke på? Andre forslag? De første månedene nå vil den kun bli brukt korte distanser, lillesøster kommer ikke til å trenge å ligge i bag men bør jo helst ligge så flatt som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278126-erfaringer-med-s%C3%B8skenvogn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vi brukte tvillingvogn fra minstemann var et par måneder, eldstemann var knappe to år eldre. Forsøkte meg først med søskensete, men det var så ustabilt med en vilter toåring oppå at jeg ikke turde bruke det.

Vi hadde en lett tvillingvogn hvor barna satt ved siden av hverandre med separate rygger, og det synes jeg fungerte aldeles utmerket. Vi hadde glede av vognen et par år, selv etter at begge barna strengt tatt burde kunne gå selv synes de det var stas å sitte i denne vognen, og jeg syntes av og til det var veldig greit å ha dem der når jeg måtte ha dem med i et ærend.

Du sier du vil ha en vogn der ungene sitter etterhverandre. Er du helt sikker på det. Den som sitter bakers får generelt ganske dårlig utsikt da.

Vi kjøpte tvillingvogn da vår nr. 2 ble født. Den har separate fotstøtter og separat nedfellbare ryggstøer i tillegg til en skillevegg mellom setene. (Simo tvillingsportstrille). Den fungerte kjempeflott fra nr. 2 var nyfødt. Eldste var 14 mnd da. Vi brukte den daglig til de var 2 og 3 år gamle og så mer sporadisk enda ett år.

Nå er den i bruk igjen fordi jeg passer naboens barn et par dager i uka.

Barna stortrives i vogna, og jeg koser meg med å trille dem :)

Annonse

Mange vogner med roterende fremhjul kan også låse hjulene om man ønsker det.

De fleste vognene jeg har sett med "snurrehjul" foran har hatt veldig små hjul foran, knapt nok egnet i snø selv uten snurr.

Gudbedre jeg er glad jeg er ferdig med vogn-perioden! :o)

De fleste vognene jeg har sett med "snurrehjul" foran har hatt veldig små hjul foran, knapt nok egnet i snø selv uten snurr.

Gudbedre jeg er glad jeg er ferdig med vogn-perioden! :o)

Det er sant, det er mange med håpløst små hjul. Og så er de ofte harde i tillegg - det må være lufthjul for å duge syns jeg!

Men de finnes i større varianter også, den søskenvogenen vi har kjøpt håper jeg skal gjøre nytten hele året. Det er en Reflex vogn, og den har to relativt store svingbare fremhjul (MED luft i) som er låsbare.

Tvillingvogner er jo store og basete uansett hvordan man vrir og vender på det egentlig, så jeg gleder meg til vi er ferdig med vogner her i huset også (sier jeg, før vi i det hele tatt har tatt søskenvogna i bruk, hehe).

Nå har jeg vært og kikket på Phil & Ted - vogn hvor det var et søskensete man kunne sette over eller under vogna. Det syns jeg så kjempelurt ut og ville kanskje passe vårt behov. Men jeg glemte å prøve å trille den med søskensetet nederst, og når jeg ser på bilder av vogna så ser det ut som om man bare kommer til å gå og sparke i vogna...? Kan styret forlenges eller...? Typisk meg å glemme sånne viktige ting....

Nå har jeg vært og kikket på Phil & Ted - vogn hvor det var et søskensete man kunne sette over eller under vogna. Det syns jeg så kjempelurt ut og ville kanskje passe vårt behov. Men jeg glemte å prøve å trille den med søskensetet nederst, og når jeg ser på bilder av vogna så ser det ut som om man bare kommer til å gå og sparke i vogna...? Kan styret forlenges eller...? Typisk meg å glemme sånne viktige ting....

Hvordan i all verden kan man sette søskensetet _under_ vogna!?

Fant bilde på nettet nå. Aldri om jeg hadde kjøpt en slik søskenvogn, stakkars den ungen som sitter/ligger underst! Den ser jo bare seteryggen foran seg og ingenting annet jo! I tillegg så det trangt og ukomfortabelt ut.

Annonse

Tja. Jeg har selv hatt trille (Quinny ettellerannet) med snurrehjul foran, ca. 15 cm i diameter kanskje? Totalt ubrukelig om det kom mer enn 4 cm snø.

Men at en trehjuling med svingbart forhjul ikke funker på snø betyr jo ikke at alle andre også ikke gjør det?

Fant bilde på nettet nå. Aldri om jeg hadde kjøpt en slik søskenvogn, stakkars den ungen som sitter/ligger underst! Den ser jo bare seteryggen foran seg og ingenting annet jo! I tillegg så det trangt og ukomfortabelt ut.

Uffamej, så sint du hørtes ut.... jeg syns den så litt lur ut jeg, men jeg er jo interessert i å høre hva andre mener selvsagt. Nå på begynnelsen kan selve vogna legges helt flatt og der kan lillesøster ligge trygt og godt. Så settes søskensetet oppå når storebror skal være med, og der sitter han og har full kontroll. Så om en liten stund, når lillesøster blir litt større og kan sitte mer, så får storebror sitte i selve vogna mens lillesøster får sitte i søskensetet som da settes under.

Jeg er enig i at det hadde vært trangt hvis det var to toåringer eller eldre jeg ville ha oppi der, men siden det er en liten og en stor så syns jeg det så veldig smart ut. Vogna skal vi ha med oss og bruke i ferien, og i tillegg vil den bli brukt til og fra barnehagen.

Men tusen takk for tilbakemelding, jeg skal hvertfall tenke meg veldig godt om! Det er så mye å huske på, og så veldig vanskelig å alltid klare å ta den riktige beslutningen for sine barn.... Jeg skal forske videre på søskenvogn jeg, for vi trenger det hvertfall har vi funnet ut.

Men at en trehjuling med svingbart forhjul ikke funker på snø betyr jo ikke at alle andre også ikke gjør det?

Jeg hadde en firehjuling, dette er noen år siden. :o) Ut fra den erfaringen jeg hadde da hadde jeg aldri kjøpt vogn med snurrehjul foran igjen. Men forhåpentligvis er vognene i dag bedre enn de var for 7-8 år siden!

Uffamej, så sint du hørtes ut.... jeg syns den så litt lur ut jeg, men jeg er jo interessert i å høre hva andre mener selvsagt. Nå på begynnelsen kan selve vogna legges helt flatt og der kan lillesøster ligge trygt og godt. Så settes søskensetet oppå når storebror skal være med, og der sitter han og har full kontroll. Så om en liten stund, når lillesøster blir litt større og kan sitte mer, så får storebror sitte i selve vogna mens lillesøster får sitte i søskensetet som da settes under.

Jeg er enig i at det hadde vært trangt hvis det var to toåringer eller eldre jeg ville ha oppi der, men siden det er en liten og en stor så syns jeg det så veldig smart ut. Vogna skal vi ha med oss og bruke i ferien, og i tillegg vil den bli brukt til og fra barnehagen.

Men tusen takk for tilbakemelding, jeg skal hvertfall tenke meg veldig godt om! Det er så mye å huske på, og så veldig vanskelig å alltid klare å ta den riktige beslutningen for sine barn.... Jeg skal forske videre på søskenvogn jeg, for vi trenger det hvertfall har vi funnet ut.

Det var ikke meningen å være sint! :o) Jeg synes bare det så fryktelig ukomfortabelt ut å være den som henger under der.

Jeg hadde definitivt _ikke_ kjøpt med roterende framhjul. De er totalt ubrukelige i snø.

For det første må de være store da, ikke sånne fislete som på en trille. Dessuten må de være låsbare. Jeg har trillet to hele vintere på trehjuling med roterende forhjul, og jeg kommer aldri i verden til å kjøpe vogn UTEN roterende forhjul igjen. Nå har jeg en firehjuling med to roterende forhjul.

Dessuten blir det endel tyngre med tvillingvogn enn vanlig vogn, og det er ikke mye godt for skuldrene å svinge på en tvillingvogn uten roterende hjul. Se på denne f.eks, den ville jeg hatt om jeg skulle hatt søskenvogn/tvillingvogn: http://www.babyjungle.nl/images/oth%20uj%20twin%20silver%20iv.jpg

For det første må de være store da, ikke sånne fislete som på en trille. Dessuten må de være låsbare. Jeg har trillet to hele vintere på trehjuling med roterende forhjul, og jeg kommer aldri i verden til å kjøpe vogn UTEN roterende forhjul igjen. Nå har jeg en firehjuling med to roterende forhjul.

Dessuten blir det endel tyngre med tvillingvogn enn vanlig vogn, og det er ikke mye godt for skuldrene å svinge på en tvillingvogn uten roterende hjul. Se på denne f.eks, den ville jeg hatt om jeg skulle hatt søskenvogn/tvillingvogn: http://www.babyjungle.nl/images/oth%20uj%20twin%20silver%20iv.jpg

De var en del større enn parapøytrillehjul altså. Låsbare var de også, men jeg angret på de hjulene om vinteren gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...