Gjest efoll Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Har nettopp vært på konferansetime med 2.klassingen min og læreren hennes. Jeg fikk litt motstridende signaler fra læreren. Hun sier til jenta at "du er en av de flinkeste i klassen til å lese". Dette sa hun ordrett. Samtidig viser hun meg resultatene fra en test som er gjort på henne. Teste sjekker lesehastighet, ikke lesekvalitet (forståelse, metodebruk o.l.). Det er den nasjonale testen som alle 2.klassinegene i norge må ta. Der skåret hun veldig lavt, hun var faktisk under kritisk nivå!!! Jeg må si jeg ble overrasket. Læreren sier at datteren min leser godt, har god forståelse og sier ordene riktig. Men testen sier noe om lesehastighet, og hun leser altså svært sakte.... Bør jeg bekymre meg for dette? Jeg må legge til at leseleksene er trege å få henne i gang med, og hun liker ikke å løese selv. Hun elsker derimot å bli lest høyt for (noe vi gjør hver dag) og hun hører drøssevis med lydbøker. Jeg jobber på biblioteket, og har mye selv kompetanse om lesing og litteratur for barn. er dette er faresignal om at noe er galt, eller kan vi ta det med ro? Hun må øve mer på lesing, selvsagt, mer er det noe annet vi bør foreta oss? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 I slutten av 2. klasse kan det vel ikke være store forskjellen på akseptabelt nivå og dårlig? De har jo akkurat lært det (om ikke de lærte det av seg selv før skolen, da...) Kanskje hun var litt ukonsentrert i tillegg? Noe annet spennende som foregikk? Begge mine scoret lavt de tidlige årene,- og plutselig leste de like fort som de andre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg ville spurt læreren hva hun egentlig mente. Det var da voldsomt motstridende meldinger hun kom med?! Kan hende det ble forstyrrende for henne å være i testsituasjon eller noe sånt, siden læreren ikke la vekt på dette. Men spør sånn at du får et utdypende svar. Læreren må vel ha gjort seg noen tanker om hennes leseferdigheter. Kanskje det ble vanskelig å snakke åpent om dette når din datter var til stede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnnaMolina Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Nei. Dette er jeg overbevist om at ikke er noe å bli bekymret over. Hastigheten kommer etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Diskuterte du testresultatet med læreren? Litt avhengig av hvilke lærebøker, metoder og progresjon skolen har valgt å følge vil noe av resultatet kunne forklares med dette. En av våre fikk en elendig nymotens lesebok som visstnok skulle være fantastisk. Etter at den ble byttet ut til noe mer fornuftig lærte ungen mer på et par mndr. enn h*n hadde gjort på mer enn et halvt år. Men mer enn et halvt år var tapt og det tar litt tid før slikt jevner seg ut. Se på jenta når hun leser. Ser hun anstrengt ut i ansiket. Myser hun. Tar hun boken svært nær. Biter hun tennene sammen. Blir hun anstrengt i kroppen. En tur innom en dyktig optiker er uansett ikke av veien. Barns syn er sørgelig nedprioritert i forhold til tenner. Prøv å sitt slik at du kan følge øynene på barnet. Ser hun jevnt på teksten eller skvetter øynene stadig vekk bort? Når hun strever med å tyde et ord, ser hun da mer intenst på teksten eller kikker hun vekk og gjetter vilt? Klager hun på hodepine? Når hun leser høyt; Har hun problemer med å treffe riktig linje eller at hun blander bokstaver fra forskjellige ord sammen. Leser hun bokstavene i riktig rekkefølge. Når hun får en bok i hendene, er det første hun da gjør å bla gjennom den for å se hvor mange sider det er og hvor mye tekst på hver side? Barn som har blitt lest mye for og er glad i bøker kan ha en ulempe når de skal lære å lese selv. De tekstene/bøkene de behersker blir for banale. Det de liker blir for tungt å lese. Dette kan virke demotiverende. Dessuten er det også mer bekvemt å bli lest for. Forsøk med belønningsskjema og premier. Finn den riktige vanskelighetsgraden. Tegneserie eller humor kan hjelpe på motivasjonen. Å øve på å lese en tekst for så å lese den for noen andre til mye ros og beundring, funker ofte bra. Litt stakato av hva som ramlet inn i hodet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg ville ikke bekymret meg, normalen er stoooor de første årene på skolen. Les med henne hjemme, ta henne på fanget og les en bok sammen. Førsteklassingen min elsker å sitte på fanget i godstolen og så leser vi en bok sammen, gjerne en bok med vers så vi leser annethvert vers f.eks. Husker utmerket godt selv at vi hadde en slik lesetest i fjerde klasse og jeg var så frustrert fordi ordene for forbi mye fortere enn jeg rakk å uttale dem! Jeg leste dem inni meg, men jeg rakk ikke å si dem høyt. Men jeg kunne lese flytende før jeg begynte på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Dette sier muligens mest at skolen/klassen ikke har prioritert lesing høyt nok i forhold til nasjonale standarder. Hvis din datter er en av de beste leserne i sin klasse, så hadde jeg ikke vært bekymret selv om hun lå under kritisk grense i forhold til nasjonalt nivå. Derimot hadde jeg fortsatt å øve på lesing i sommer, siden skolen har gjort en såpass dårlig jobb på dette området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Du trenger ikke nødvendigvis bekymre deg. Har selv administrert den standardiserte kartleggingsprøven mange ganger og det er ikke uvanlig at enkelte elever, selv de gode elevene, scorer dårlig på testen hovedsaklig fordi de ikke er vant med å ta tester og fordi de blir nervøse. Dersom du lurer, spør læreren og si du syntes det var uklart og si akkurat det du skrev her 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piraye Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Lesehastigheten kommer etterhver. Hun er jo bare 7. Det at hun er flinkest til å lese mener jeg er mye viktigere nå. Mest sannsynlig er det bare sånn at hun er en skikkelig pliktoppfyllende liten pike som tar seg tid for å være sikker på at hun får med seg alt og får kanskje litt prestasjonsangst pga testen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg tror jeg hadde bedt om en samtale med læreren - uten barnet tilstedet. Der ville jeg bedt om utfyllende kommentarer til både testen og hennes oppfatning av leseevnen til barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg er lærer i 2.klasse, og vi opplever ofte at resultatet på kartleggingsprøven blir annerledes enn hvordan vi vurdererer at eleven egentlig leser. Derfor blir det tatt en ny prøve etter ei stund. En del elever er ikke vant til å gjøre slike tester på tid. Og på denne kartleggingen får elevene bare kort tid på hver oppgave. Uansett er det viktig at foreldre tar dette med lesing og skriving veldig på alvor i denne alderen. På skolen kan vi lære elevene å lese, men det er foreldrene som bestemmer hvor flinke de skal bli. Foreldre som tror at skolen skal/kan gjøre alt, og at man kan skippe leseleksa hjemme har misforstått. Leseleksa er den viktigste leksa i denne alderen. Å lese til barnet er ikke nok. Barnet har behov for lesetrening selv. Hvis man ikke får barnet til å lese på grunn av trass, så har man et problem. Ungene skal ikke få lov å bestemme slikt selv!! Begynn med å lage en avtale med barnet. SÅ langt skal du lese nå. Når du har gjort det er du ferdig. Ingen diskusjon. Små premier kan man også innføre i begynnelsen. Poenget er at de fleste elever trenger oppfølging. Lesing og leselyst kommer sjelden av seg selv. Å presse ungene til å lese er ikke å ta fra dem motivasjonen. De oppdager etterhvert hvor praktisk det er å kunne lese selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg er lærer i 2.klasse, og vi opplever ofte at resultatet på kartleggingsprøven blir annerledes enn hvordan vi vurdererer at eleven egentlig leser. Derfor blir det tatt en ny prøve etter ei stund. En del elever er ikke vant til å gjøre slike tester på tid. Og på denne kartleggingen får elevene bare kort tid på hver oppgave. Uansett er det viktig at foreldre tar dette med lesing og skriving veldig på alvor i denne alderen. På skolen kan vi lære elevene å lese, men det er foreldrene som bestemmer hvor flinke de skal bli. Foreldre som tror at skolen skal/kan gjøre alt, og at man kan skippe leseleksa hjemme har misforstått. Leseleksa er den viktigste leksa i denne alderen. Å lese til barnet er ikke nok. Barnet har behov for lesetrening selv. Hvis man ikke får barnet til å lese på grunn av trass, så har man et problem. Ungene skal ikke få lov å bestemme slikt selv!! Begynn med å lage en avtale med barnet. SÅ langt skal du lese nå. Når du har gjort det er du ferdig. Ingen diskusjon. Små premier kan man også innføre i begynnelsen. Poenget er at de fleste elever trenger oppfølging. Lesing og leselyst kommer sjelden av seg selv. Å presse ungene til å lese er ikke å ta fra dem motivasjonen. De oppdager etterhvert hvor praktisk det er å kunne lese selv. Jeg har lite tro på å presse ungene til å lese ut over leseleksa. Belønningssytemer i denne sammenhengen fungerer derimot utmerket. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg har også ei i 2. klasse. Ho har også tatt en slik test, og klarte ikke å fullføre den. De sa ikke noe om kritisk nivå eller lignende, men jeg likte ikke at ho ikke hadde blitt bedre fra forrige test som ho tok for ca. 3 mnd. siden. Så vi har begynt et leseprosjekt her hjemme. Ho leser 1-2 setninger på siden, og jeg leser resten av siden. Masse kos + litt lesetrening = masse leseglede. (tror jeg.) Jeg oppmuntrer også til at ho skal følge med mens jeg leser slik at ho bler om siden da jeg er ferdig. Så om du er bekymret kan kanskje dette fungere for dere også? Jeg merker forbedringer allerede nå etter bare 2-3 uker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg har lite tro på å presse ungene til å lese ut over leseleksa. Belønningssytemer i denne sammenhengen fungerer derimot utmerket. mvh På vår skole er lesing ikke lekse. Det forventes som en naturlig del av samspill i en familie og skal foregå hver dag, også i helgene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Min erfaring er at det eneste som nytter er mengdetrening. Da eldstejenta endelig knekte lesekoden kom lesehastigheten veldig fort. Mye p.g.a. opplæringsopplegget de følger på vår skole. Leseleksen skal leses 5 ganger høyt de første 4 årene, etter det forsetter de med å lese leseleksen 5 ganger, men kun den siste gangen for foreldrene - hun går nå i 6. klasse. Mellomste gutten vår går i 2. klasse. Ikke noen racer til å lese, men han har knekt lesekoden og det går fremover hele tiden. P.g.a. sterkt arvelig risiko for dysleksi har vi passet litt ekstra på han. Ser klart at han strever mer enn storesøster, men det eneste som har hjulpet ham er mengdetrening. Frem til påske leste de 1 side i lekse til hver skoledag, en nå er de oppe i 2 sider. Har måttet kjempe mye med ham og alle mulige unskyldninger på hvorfor han ikke vil lese, men vi har nå kommet i gang og leseleksne gjennomført. Belønningen har ofte vært høytlesning eller å høre på lydbok. Har ikke fått beskjed om de har tatt lesetesten og eventuelt resultat. Han har etterhvert fått utviklet en god leselyst og elsker etterhvert å lese i bøker, spesielt om vi kan dele litt på å lese disse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 På vår skole er lesing ikke lekse. Det forventes som en naturlig del av samspill i en familie og skal foregå hver dag, også i helgene. Jeg er sjeleglad glad for at vår skole ikke er så "naturlig". Det er faktisk langt lettere å få ungene til å gjøre lekser enn forelderpålagte skoleoppgaver. Et slikt naturlig sammspillopplegg forutsetter at alle i huset syder av motivasjon, hvilket sjeldent er tilfelle i ganske mange familier. Lekser er en praktisk og funksjonell måte å både definere og nå kunnskapsmessige mål på. Jeg har liten tro på skolen som baserer seg på den supermotiverte og selvgående eleven. For mange blir liggende igjen i grøfta. Leseleksen har for ungene vært noe svært positivt. Det gir dem et konkret mål og jobbe mot. I starten kan det ta lang tid å øve inne en lekse. Men du verden så stolte de har vært hver gang de kjenner den sitter og kan lese den høyt for alle og en hver både hjemme og på skolen. Mine har for øvrig lest langt mer enn de pålagte leksene, men det krever i tunge perioder en god posjon bestikkelser, unnskyld belønning, for å ikke kvele all motivasjon og leselyst med sur tvang. Når gleden ved å lese er der, går ting stort sett av seg selv. Da kan jeg nøye meg med å være litterær konsulent. Å gjøre leseing til tvang og maktkamp hadde fungert like elendig som å tvangsfore ungene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Min erfaring er at det eneste som nytter er mengdetrening. Da eldstejenta endelig knekte lesekoden kom lesehastigheten veldig fort. Mye p.g.a. opplæringsopplegget de følger på vår skole. Leseleksen skal leses 5 ganger høyt de første 4 årene, etter det forsetter de med å lese leseleksen 5 ganger, men kun den siste gangen for foreldrene - hun går nå i 6. klasse. Mellomste gutten vår går i 2. klasse. Ikke noen racer til å lese, men han har knekt lesekoden og det går fremover hele tiden. P.g.a. sterkt arvelig risiko for dysleksi har vi passet litt ekstra på han. Ser klart at han strever mer enn storesøster, men det eneste som har hjulpet ham er mengdetrening. Frem til påske leste de 1 side i lekse til hver skoledag, en nå er de oppe i 2 sider. Har måttet kjempe mye med ham og alle mulige unskyldninger på hvorfor han ikke vil lese, men vi har nå kommet i gang og leseleksne gjennomført. Belønningen har ofte vært høytlesning eller å høre på lydbok. Har ikke fått beskjed om de har tatt lesetesten og eventuelt resultat. Han har etterhvert fått utviklet en god leselyst og elsker etterhvert å lese i bøker, spesielt om vi kan dele litt på å lese disse. Få tatt en grundig synsprøve hos optiker på gutten for å utelukke eventuelle synsmessige problemer. Barn kan se "godt" men likevel slite synsmessig med lesing. Det er synd at en del barn sliter med leseproblemer som enkelt kunne vært løst med en brille. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Min erfaring er at det eneste som nytter er mengdetrening. Da eldstejenta endelig knekte lesekoden kom lesehastigheten veldig fort. Mye p.g.a. opplæringsopplegget de følger på vår skole. Leseleksen skal leses 5 ganger høyt de første 4 årene, etter det forsetter de med å lese leseleksen 5 ganger, men kun den siste gangen for foreldrene - hun går nå i 6. klasse. Mellomste gutten vår går i 2. klasse. Ikke noen racer til å lese, men han har knekt lesekoden og det går fremover hele tiden. P.g.a. sterkt arvelig risiko for dysleksi har vi passet litt ekstra på han. Ser klart at han strever mer enn storesøster, men det eneste som har hjulpet ham er mengdetrening. Frem til påske leste de 1 side i lekse til hver skoledag, en nå er de oppe i 2 sider. Har måttet kjempe mye med ham og alle mulige unskyldninger på hvorfor han ikke vil lese, men vi har nå kommet i gang og leseleksne gjennomført. Belønningen har ofte vært høytlesning eller å høre på lydbok. Har ikke fått beskjed om de har tatt lesetesten og eventuelt resultat. Han har etterhvert fått utviklet en god leselyst og elsker etterhvert å lese i bøker, spesielt om vi kan dele litt på å lese disse. Det opplegget med å lese samme leksa høyt flere ganger etter hverandre holdt på å ta helt knekken på leselysten hos poden min i førsteklasse. Han leste flytende før han begynte på skolen og syntes det var drepende kjedelig å lese det samme om og om og om igjen. Husker vi kom frem til en mellomløsning sammen med læreren, husker ikke helt hva den gikk på, men det reddet i alle fall leselysten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det opplegget med å lese samme leksa høyt flere ganger etter hverandre holdt på å ta helt knekken på leselysten hos poden min i førsteklasse. Han leste flytende før han begynte på skolen og syntes det var drepende kjedelig å lese det samme om og om og om igjen. Husker vi kom frem til en mellomløsning sammen med læreren, husker ikke helt hva den gikk på, men det reddet i alle fall leselysten. Hvert barn, sin metode og sin lekse. Godt eksempel på at det som blir riktig og nyttig for en, kan være destruktivt for en annen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det opplegget med å lese samme leksa høyt flere ganger etter hverandre holdt på å ta helt knekken på leselysten hos poden min i førsteklasse. Han leste flytende før han begynte på skolen og syntes det var drepende kjedelig å lese det samme om og om og om igjen. Husker vi kom frem til en mellomløsning sammen med læreren, husker ikke helt hva den gikk på, men det reddet i alle fall leselysten. Akkurat det samme opplevde vi. Når man leser godt, er det fryktelig kjedelig å gjenta samme bok flere ganger. Jeg ble enig med læreren at jeg kunne vurdere om junior leste boka godt nok på første gjennomlesing. Dersom han gjorde det, kunne han få lese noe annet resten av uka. Det viktigste er at de leser, og at de har glede av det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/#findComment-2243854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.