PieLill Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Akkurat det samme opplevde vi. Når man leser godt, er det fryktelig kjedelig å gjenta samme bok flere ganger. Jeg ble enig med læreren at jeg kunne vurdere om junior leste boka godt nok på første gjennomlesing. Dersom han gjorde det, kunne han få lese noe annet resten av uka. Det viktigste er at de leser, og at de har glede av det! Med en av våre måtte vi be læreren om å spesifisere at leseleksen skulle leses et visst antall ganger. Behovet for flere gjennomkjøringer var helt åpenbar, men det ble et lurveleven av en annen verden når vi krevde det, for det hadde ikke læreren sagt!!!!!! Smidige og fleksible lærere er en super ting! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/page/2/#findComment-2243875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Akkurat det samme opplevde vi. Når man leser godt, er det fryktelig kjedelig å gjenta samme bok flere ganger. Jeg ble enig med læreren at jeg kunne vurdere om junior leste boka godt nok på første gjennomlesing. Dersom han gjorde det, kunne han få lese noe annet resten av uka. Det viktigste er at de leser, og at de har glede av det! Han kan godt lese samme boka flere ganger, men i første klasse måtte de lese f.eks. 3 sider tre ganger på rappen og det ble helt drepen for hans leselyst husker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/page/2/#findComment-2243891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville hørt på læreren og ikke på en tilfeldig test. Mye spiller inn på den testen, f.eks. dagsform og prestasjonsangst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/page/2/#findComment-2243902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg har også ei i 2. klasse. Ho har også tatt en slik test, og klarte ikke å fullføre den. De sa ikke noe om kritisk nivå eller lignende, men jeg likte ikke at ho ikke hadde blitt bedre fra forrige test som ho tok for ca. 3 mnd. siden. Så vi har begynt et leseprosjekt her hjemme. Ho leser 1-2 setninger på siden, og jeg leser resten av siden. Masse kos + litt lesetrening = masse leseglede. (tror jeg.) Jeg oppmuntrer også til at ho skal følge med mens jeg leser slik at ho bler om siden da jeg er ferdig. Så om du er bekymret kan kanskje dette fungere for dere også? Jeg merker forbedringer allerede nå etter bare 2-3 uker. Fordi du gjør det rette. Du tar utgangspunkt i barnet. Man må ikke nødvendigvis lese leksa tre eller fem ganger. Det viktigste er at ungen leser det han/hun klarer. MEN hver dag er viktig. Belønning kan virke bra. Hvis barnet ikke vil lese leseleksa i hele tatt - inngå et kompromiss med barnet. Les Donald istedet. Hva som helst bare barnet får trening i å lese. Jeg har ofte opplevd at foreldre gir opp leseleksa når barnet ikke vil. Det er feil. Barn skal ikke bestemme selv. MEN man kan møte barnet på halvveien og inngå kompromiss. Det er avgjørende at foreldre engasjerer seg i denne prosessen. Jeg har opplevd altfor mange foreldre som har en oppgjort holdning om at lesing er skolens oppgave. Mange foreldre som ikke engasjerer seg får barn som sliter med lesinga. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/page/2/#findComment-2244037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Fordi du gjør det rette. Du tar utgangspunkt i barnet. Man må ikke nødvendigvis lese leksa tre eller fem ganger. Det viktigste er at ungen leser det han/hun klarer. MEN hver dag er viktig. Belønning kan virke bra. Hvis barnet ikke vil lese leseleksa i hele tatt - inngå et kompromiss med barnet. Les Donald istedet. Hva som helst bare barnet får trening i å lese. Jeg har ofte opplevd at foreldre gir opp leseleksa når barnet ikke vil. Det er feil. Barn skal ikke bestemme selv. MEN man kan møte barnet på halvveien og inngå kompromiss. Det er avgjørende at foreldre engasjerer seg i denne prosessen. Jeg har opplevd altfor mange foreldre som har en oppgjort holdning om at lesing er skolens oppgave. Mange foreldre som ikke engasjerer seg får barn som sliter med lesinga. Jeg har også tenkt at det ikke spiller noen rolle hva ho leser, men at ho leser. Men leseleksa gjøres alltid. Snuppa mi har vel egentlig ingen problemer med å lese, og ho har også motivasjon. Men utviklingen har jo stagnert, og det liker jeg ikke. Vi klarer heller ikke å få tid til dette hver dag. Så vi har blitt enige om at vi i hvertfall skal klare 3 ganger i uka nå i sommer. I går fikk ho også en "etterbursdagspresang". En flott bok i Leseløve-serien. Så nå gleder vi oss til å ta fatt på den:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278145-lesekompetanse-2klassing-bekymringsfullt/page/2/#findComment-2244215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.